Tου Βασίλη Κ. Καλαμαρά [vasillis.kalamaras@gmail.com]

Ταξιδιώτης σ’ όλα τα μήκη και πλάτη του πλανήτη κι επισκέπτης όλων των βιβλιοπωλείων στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα είναι ο Ανδαλουσιανός 42χρονος συγγραφέας Χόρχε Καριόν. ‘Ενα πάθος, το οποίο εξελίχθηκε σε μανία: να καταγράφει τα βιβλιοπωλεία όλου του κόσμου.

‘Εφθασε κάποτε και μέχρι την Αθήνα, όπου ακόμη τότε λειτουργούσε το ιστορικό βιβλιοπωλείο Κάουφμαν και η Στοά του Βιβλίου-όπου πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση- δικαιολογούσε ακόμη το όνομά της.  Συνέλεγε βιβλιοπωλικά τεκμήρια και τα έρριχνε ατάκτως μέσα σε κουτιά.

Κάποια στιγμή τα τεκμήρια άρχισαν να μιλούν και να του ζητούν να τα απεγκλωβίσει από τη «φυλακή» τους. Αυτή την φωνή την άκουσε στο Καράκας και στην Μπογκοτά. Τα «αποφυλάκισε» και άρχισε να τα αραδιάζει στοι πάτωμα. ‘Ομως το πάτωμα ήταν μικρό πολύ μικρό για να τα χωρέσει όλα.  Το αποτέλεσμα ήταν το βιβλίο, περισσότερο χρονικό και ερευνητική δημοσιογραφία, παρά ένα «στεγνό» δοκίμιο, με τον τίτλο «Βιβλιοπωλεία. Ο χάρτης του κόσμου από έναν αναγνώστη» (εκδόσεις Ποταμός).

Με τον μεταφραστή του Κωνσταντίνο Παλαιολόγο επί σκηνής,, προσκαλεσμένος του φεστιβάλ ΛΕΑ, ο Χόρχε Καριόν ξεδίπλωσε έναν εναλλακτικό τρόπο γνώσης. Που ναι μεν διαθέτει την προπαιδεία στους συγγραφείς, όπως ο Μάγκρις, ο Ζέμπαλντ, ο Μπολάνιο, ο Μπόρχες, ο Κορτάσαρ ή επιλέγει να συνομλεί με τον δοκιμιακό σύμπαν του Ουμπέρτο ‘Εκο ή του Ρολάν Μπαρτ, ωστόσο προτιμάει τη συγγραφή χωρίς παραπομπές, αλλά με κάμποση δοσολογία αυτοβιογραφίας, έρευνας και συνεντεύξεων. Τα «Βιβλιοπωλεία» μιλάνε-όπως είπε- «για τον κόσμο του βιβλίου μέσα από τα βιβλιοπωλεία, αλλά και το πέρασμα που ζήσαμε από το χαρτί στον ψηφιακό κόσμο».

Γιός εσωτερικών μεταναστών από την Ανδαλουσία που βρέθηκαν στην Καταλωνία για να εργαστούν δεν είχε την πολυτέλεια να αποκτήσει μία βιβλιοθήκη από τα πρώτα του χρόνια. Και αν έγινε βιβλιοφάγος, το επέλεξε για να καλύψει αυτό το κενό που μεταμορφώθηκε σε ανάγκη αναγνωστικής πλήρωσης. «Δεν έχω αυτοκίνητο, έτσι επένδυσα όλα τα χρήματα μου στα ταξίδια», εξήγησε για το που βρήκε τους οικονομικούς πόρους για να ταξιδέψει.

Δεν λέει όχι στις νέες τεχνολογίες-τις έχει δοκιμάσει κι αυτές-, όμως-όπως παραδέχεται- «η μνήμη σχετίζεται με το χαρτί και με τις υπογραμμίσεις. Το e-book οπωσδήποτε και είναι πρακτικό, όταν ταξιδεύεις, αλλά δεν έχει την γοητεία του τυπωμένου βιβλίου. Προτιμώ να αγοράζω τα φθηνά χαρτόδετα βιβλία και δεν…υπογραμμίζω τα ακριβά βιβλία».

Το ιστορικό βιβλιοπωλείο «Κάουφμαν» -που δεν υπάρχει πιά- πρωταγωνιστεί στα «Βιβλιοπωλεία» του Χόρχε Καριόν

 

Δεν είναι από αυτούς που θα σπείρει το πανικό, όταν μαθαίνει ότι εκατοντάδες βιβλιοπωλεία κλείνουν σ’ όλο τον πλανήτη. «Κάποια κλείνουν, κάποια ανοίγουν», είναι το σχόλιο του αισιόδοξο και καταφατικό, αφού υπακούει στο ηρακλείτιο τα πάντα ρει. ‘Ομως στο βιβλίο που ετοιμάζει «Ενάντια στην Amazon», χάνει την ηρακλείτια στοχαστικότητά του και σύρει την σπάθη του: «Το να αγοράζεις βιβλία από την Amazon είναι επικίνδυνο, γιατί τα βιβλιοπωλεία οδηγούνται στον αφανισμό. ‘Οταν μου ζητούν τα στοιχεία μου διαδικτυακά, λέω ψέμματα, δεν θέλω να δώσω τα πραγματικά μου στοιχεία».

Αλλά έχει ακόμη ένα βιβλίο προς ετοιμασία, με θέμα το ταξίδι από τον Ηρόδοτο ώς τις μέρες μας. Λίγο πριν κλείσει η βραδιά μαζί του κι αφού έχει έρθει σε επαφή με τις/τους αναγνώστριες/στες του κι όχι με τα φαντάσματα του Διαδικτύου, θα αποφανθεί με την βεβαιότητα του ανθρώπου που θέτει πάνω από όλα την ζωντανή επικοινωνία: «Η παρουσίαση ενός βιβλίου σε βιβλιοπωλείο είναι κάτι το μοναδικό και ανεπανάληπτο». Σαν την μοναδικότητα μιας θεατρικής παράστασης, θα προσθέταμε εμείς.