Η πώληση των δύο συλλεκτικών αεροσκαφών AIRBUS Α-340 της πρώην Ολυμπιακής αποδεικνύουν την ανικανότητα του κρατικού μάνατζμεντ στην εκμετάλλευση εθνικού πλούτου. Κατάφεραν να τα απαξιώσουν και να χάσουν 14 εκατ. δολάρια (10,8 εκατ, ευρώ) σε 4 χρόνια κρίσης.

Το 1997 αγοράστηκαν τέσσερα παρόμοια αεροσκάφη με τίμημα 232 εκατ. δολάρια (180 εκατ. ευρώ) το καθένα και ετήσιο κόστος αποθήκευσης-συντήρησης  έφτανε τα 800.000 ευρώ.

Στην προκειμένη περίπτωση, μια πρώτη προσπάθεια πώλησης των τεσσάρων αεροσκαφών μαζί με 4 εφεδρικούς κινητήρες και απόθεμα ανταλλακτικών έγινε το 2010. Τότε κύκλοι της αγοράς έφεραν την αξία των αεροσκαφών να μην υπερβαίνει τα 120-130 εκατομμύρια δολάρια, στην καλύτερη περίπτωση. Ο σχετικός διαγωνισμός κατακυρώθηκε σε αμερικανική εταιρεία κεφαλαίου για 93 εκατομμύρια δολάρια, που όμως αποσύρθηκε (χάνοντας μάλιστα κατά πληροφορίες και την εγγυητική επιστολή). Ο διαγωνισμός τελικά κηρύχτηκε άγονος, καθώς ο δεύτερος πλειοδότης με προσφορά 81 εκατομμυρίων δολαρίων κρίθηκε τελικά από τον ξένο αξιολογητή-σύμβουλο της αποκρατικοποίησης της Ο.Α. σαν… αφερέγγυος, ενώ μια τρίτη προσφορά 36 εκατομμυρίων δολαρίων κρίθηκε πολύ χαμηλή.

 

Το 2011 τα τέσσερα αρχικά αεροπλάνα πωλούνταν έναντι 40 εκατ. δολαρίων (31 εκατ. ευρώ) στην αμερικανική εταιρεία. Η τελευταία είχε το δικαίωμα αγοράς των αεροσκαφών έπειτα από τεχνικό έλεγχο. Όμως η πολιτική αβεβαιότητα εκείνης της περιόδου μπλόκαρε τις διαδικασίες. Στο μεταξύ άλλαξαν οι κανονισμοί ασφαλείας και κρίθηκε ότι δύο αεροσκάφη δεν ήταν αξιόμαχα για να πετάξουν. Τότε αποφασίστηκε να διαλυθούν στο «Ελ. Βενιζέλος». Η τεχνική επιθεώρηση των δύο αεροπλάνων που διασώθηκαν έδειξε βλάβες στους κινητήρες και ξεκίνησαν διαπραγματεύσεις για τη μείωση του τιμήματος. Η νέα συμφωνία έκλεισε τελικά στα 9 εκατ. δολάρια ανά αεροσκάφος και η σύμβαση κατατέθηκε στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Το τελευταίο την απέρριψε με αποτέλεσμα να ναυαγήσει η πώληση.

 

Έτσι φτάσαμε στην παρούσα προσφορά ύψους 4,2 εκατ. δολαρίων από την εταιρεία Turboshaft FZE που ανακηρύχθηκε προτιμητέος αγοραστής στη διαγωνιστική διαδικασία για την πώληση των δύο αεροσκαφών Airbus A340-300, όπως αποφασίστηκε στη χθεσινή συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου του ΤΑΙΠΕΔ.

Στις 7 Ιουνίου 2016 πραγματοποιήθηκε ενώπιον του Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ η αποσφράγιση του φακέλου των οικονομικών προσφορών των εταιρειών (α) Magellan Aviation Services Limited και (β) Turboshaft FZE. Το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ αποφάσισε να ελεγχθούν οι φάκελοι των οικονομικών προσφορών και να συνεδριάσει εκ νέου για την κατακύρωση του διαγωνισμού. Η Turboshaft FZE υπέβαλε την υψηλότερη οικονομική προσφορά και ανακηρύχτηκε προτιμητέος αγοραστής, σε συμφωνία με τους όρους και τα προβλεπόμενα της πρόσκλησης υποβολής προσφορών.

Η ολοκλήρωση της συναλλαγής και η υπογραφή του συμβολαίου υπόκειται στον προσυμβατικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου.