ΑΘΗΝΑ Η ΠΟΛΗ ΜΑΣ

Η ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΝΑ ΑΠΟΚΤΗΣΕΙ Η ΑΘΗΝΑ ΔΙΚΤΥΟ ΠΟΔΗΛΑΤΟΔΡΟΜΩΝ

Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΟΥ ΖΟΡΡΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΘΗΝΑ (εν όψει και των Δημοτικών Εκλογών)        

Λίγο κόμικς και στη συνέχεια τα άλλα

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

‘’Θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ένα ζήτημα που επιμελώς ‘’συσκοτίζεται’’, από πολλούς. Το δίκτυο  των ποδηλατοδρόμων, είναι ένα συμπληρωματικό δίκτυο της πόλης, ΔΙΑΚΡΙΤΟ και ΑΣΧΕΤΟ, από τους αυτοκινητόδρομους αλλά ΚΑΙ από τους ΠΕΖΟΔΡΟΜΟΥΣ’’.*

‘’Το ποδήλατο είναι οικολογικό, βοηθάει στην υγεία και την άθληση, αλλά δεν είναι για πεζούς, ούτε είναι και ‘’φιλικό’’ για τους πεζούς. Απεναντίας απαιτείται προσοχή στον σχεδιασμό του, διότι μπορεί να δημιουργηθούν προβλήματα στην κίνηση των πεζών ή ακόμα και ατυχήματα, όταν δεν είναι αρκούντως διακριτά και υπάρχουν επικαλύψεις. Πουθενά δεν σχεδιάζουν περιοχές όπου συνυπάρχουν πεζοί, οχήματα και ποδήλατα, ενώ οι κινήσεις διέλευσης με τις μεγαλύτερες ταχύτητες είναι δυνατόν να παραλαμβάνονται και από το δίκτυο τροχοφόρων που μπορεί να διαθέτει και λωρίδες αποκλειστικά για ποδήλατα’’.

ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΖΟΡΡΟ ΣΤΟΝ ΧΑΡΤΗ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ

 

‘’Σύμφωνα λοιπόν και με τη θεωρία, δεν έχει νόημα να κατασκευαστεί ένας ποδηλατόδρομος εδώ και εκεί χωρίς κανένα προορισμό. Νόημα θα είχε η δημιουργία δικτύου ποδηλατοδρόμων, δηλαδή δρόμων αποκλειστικά για ποδηλάτες, ώστε να διευκολυνθεί η κυκλοφορία και η διάδοση του ποδηλάτου, είτε για αστικές μετακινήσεις δηλαδή να μπορείς πηγαίνεις πχ στη δουλειά σου με ποδήλατο, είτε για υπεραστικές δηλαδή να πηγαίνεις με ποδήλατο στην εξοχή, στη θάλασσα τις ελεύθερες ώρες’’.

‘’Αυτό βεβαίως έχει και το χαρακτήρα του εφικτού. Στην Ρώμη πχ δεν υπάρχουν ποδηλατόδρομοι στο κέντρο, αλλά υπάρχει εκτεταμένο δίκτυο στα περίχωρα, μέχρι τα όρια του κέντρου, όπως πχ στο Prati. Εδώ δεν υπάρχει καν τέτοια πρόβλεψη ούτε σχεδιασμός. Το ποδήλατο χρησιμοποιείται επικοινωνιακά’’, από τους Δήμους με την κατασπατάληση κονδυλίων του ΕΣΠΑ, σε αποσπασματικά έργα που τα περισσότερα δεν έχουν κανένα νόημα.

Ας δούμε αναλυτικά την πρόταση του Ζορρό.

 

ΤΟ ΣΗΜΑΔΙ ΤΟΥ ΖΟΡΡΟ ΚΑΙ ΟΙ ΠΟΔΗΛΑΤΟΔΡΟΜΟΙ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ

Α. ΠΟΔΗΛΑΤΟΔΡΟΜΟΣ ΟΔΟΥ ΠΕΙΡΑΙΩΣ – ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΘΗΝΑ ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΦΑΛΗΡΟ ΚΑΙ ΤΟΝ ΠΕΙΡΑΙΑ.

(ΕΙΝΑΙ Ο ΚΟΡΜΟΣ ΤΟΥ Ζ)

 

ΙΣΤΟΡΙΚΟ

Η Οδός Πειραιώς σύμφωνα με κάποιο παλαιότερο πρόγραμμα, θα γίνονταν άξονας πολιτισμού και γι’ αυτό είχε προβλεφθεί η διαπλάτυνση της, η οποία ήδη έχει υλοποιηθεί σε ένα πολύ μεγάλο τμήμα (Από την Πέτρου Ράλλη και πέρα από το Ποτάμι) χωρίς όμως να έχει γίνει κάτι άλλο πέραν της διαπλάτυνσης (οι χώροι παραμένουν στα περισσότερα σημεία με μορφή αλάνας) (βλ. Εικόνα 1).

Προβλέπονταν πρασιές, τραμ, ποδηλατόδρομοι κλπ. Το σχέδιο αυτό έχει εγκαταλειφθεί πλέον, αλλά μπορεί πολύ άνετα να κατασκευαστεί ποδηλατόδρομος σε όλο το μήκος από το Στάδιο Καραϊσκάκη μέχρι την Ιερά οδό. Μάλιστα το 2019 ήταν έτοιμη από την περιφέρεια η προκήρυξη Αρχιτεκτονικού διαγωνισμού, για την ανάπλαση της.

Αυτός θα είναι ο βασικός ποδηλατόδρομος, του πολεοδομικού συγκροτήματος Αθηνών – Πειραιώς και είναι το αναγκαίο έργο για να δημιουργήσουμε ΔΙΚΤΥΟ ποδηλατόδρομων στην Αθήνα.  Έτσι θα δημιουργηθούν 6 χιλιόμετρα βασικού ποδηλατόδρομου, που θα συνδέουν τις περιοχές της παραλίας με την Αθήνα, στο Γκάζι. Θα μπορούν επίσης να συνδεθούν με αυτόν οι παρόδιοι Δήμοι Καλλιθέας, Ρέντη, Ταύρου κατασκευάζοντας τοπικά δίκτυα και τα τμήματα του Δήμου της Αθήνας από τα οποία διέρχεται η οδός Πειραιώς.

 

 

 

Β. ΠΟΔΗΛΑΤΟΔΡΟΜΟΣ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΟΔΟΥ (ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΑΝΩ ΟΡΙΖΟΝΤΙΟ ΤΜΗΜΑ ΤΟΥ Ζ)

Είναι ο βασικός ποδηλατόδρομος της πόλης της Αθήνας σαν συνέχεια του ποδηλατόδρομου της οδού Πειραιώς και ολοκληρώνει το δίκτυο ποδηλατόδρομου του πολεοδομικού συγκροτήματος των Αθηνών επεκτείνοντάς το μέχρι τα Δυτικά Προάστια.

Σημειωτέων ότι έχει υλοποιηθεί η διαπλάτυνση της Ιεράς Οδού, μέχρι περίπου το Σταθμό του Μετρό ‘’Ελαιώνας’’ και μπορεί να διαπλατυνθεί έως την συμβολή με τον Παρακηφίσιο, χωρίς σχεδόν κανένα πρόβλημα. Έτσι είναι πολύ εύκολη η κατασκευή ποδηλατόδρομου στην Ιερά Οδό μέχρι και το ποτάμι, στα όρια του Αιγάλεω. Δεν χρειάζεται μεγάλες παρεμβάσεις παρά μόνο αναδιάταξη των χρήσεων (κράσπεδα, λωρίδες πράσινο κλπ)  το πλάτος της οδού είναι αρκετό και απαιτούνται πολύ μικρές τοπικές παρεμβάσεις, π.χ. στο ύψος του Γεωπονικού Πανεπιστημίου, στις Στρατιωτικές Εγκαταστάσεις. Έτσι θα γίνουν άλλα 9,5 χιλ βασικού ποδηματόδρομου. Σε αυτόν, η συμβολή του Δήμου Αθηναίων θα μπορούσε να είναι καθοριστική. Δυστυχώς, οι προτάσεις που συζητούνται ή προωθούνται από το Δήμο Αθηναίων για κατασκευή π.χ. Μεγάλος Περίπατος, ποδηλατόδρομος στην οδό Μαυρομιχάλη, δεν κάνουν τίποτα άλλο από το να επιβεβαιώνουν την αδυναμία κατανόησης από τη Δημοτική Αρχή της έννοιας του ‘’δικτύου ποδηλατοδρόμων’’.

Μάλιστα στη διασταύρωση με την οδό Μαρκόνι –  Αγ. Άννας – όπου και ο σταθμός του Μετρό – μπορεί να γίνει εύκολα κάθετος κλάδος προς την οδό Πέτρου Ράλλη και προς τη Λ. Αθηνών αυξάνοντας την περιοχή κάλυψης του Δικτύου. Εύκολα αυτόςο άξονας θα μπορούσε να επεκταθεί μετά τον Παρακηφίσιο, προς το Περιστέρι προς τα Β.Δ. και μέχρι τα Λιόσια.

Στη συμβολή της Ιεράς Οδού με την Πειραιώς υπήρχε από παλιά η ‘’κορεάτικη αγορά’’ που εξελίχθηκε σε κτίριο του αμαξοστάσιου των τρόλεϊ και σήμερα είναι χώρος που στεγάζει περιοδικές εκδηλώσεις. Η απομάκρυνση του, που αναφέρεται και στις προϋποθέσεις του ‘’Μεγάλου Περίπατου΄΄ του κ. Μπακογιάννη, θα διευκόλυνε την κατασκευή του ποδηλατόδρομου και τη δημιουργία ίσως κάποιων ποδηλατογέφυρων για τη καλύτερη σύνδεση με τον αντίστοιχο της Πειραιώς και τη λειτουργεία του ποδηλατόδρομου σε αυτό το σημείο.

Από την Αρχή της Πειραιώς, εύκολα θα μπορούσε να επεκταθεί μέσω της οδού Ερμού έως το Θησείο. Και μόνο ως εκεί!! (Δεν σχεδιάστηκε γιατί δεν χωρούσε στο Ζ του Ζορρό!!!)

 

Η ΑΘΗΝΑΪΚΗ ΡΙΒΙΕΡΑ – ΣΥΝΤΟΜΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ

(κρίθηκε αναγκαίο, για να γίνουν κατανοητά τα όσα απίθανα γίνονται τα τελευταία 20 χρόνια εκεί)

‘’Η λέξη, είναι Ιταλική και σημαίνει ακτή ή ακτογραμμή. Έχει ταυτιστεί με την παραλία της Βόρειας Ιταλίας από τις Κάννες μέχρι την Λα Σπέτσια. Την χαρακτηρίζουν οι όμορφες παραλίες που ελκύουν κόσμο, κοσμικά ξενοδοχεία και κοσμοπολίτικη ατμόσφαιρα, συνώνυμη της ευμάρειας. Εξαιτίας αυτών μπορεί και προσελκύει επισκέπτες από όλο τον κόσμο, οι οποίοι επιζητούν την άνεση, την καλή ζωή, την απενεχοποίηση της χαράς’’.

‘’Αθηναϊκή Ριβιέρα, θεωρείται η παραλιακή ζώνη από τον Πειραιά μέχρι τη Βουλιαγμένη (άλλοι τη θεωρούν και μέχρι το Σούνιο). Εδώ όμως υπάρχει ένα χάος, από μπαζωμένες περιοχές, καταπατήσεις, αυθαίρετα κτίσματα, υποβαθμισμένο περιβάλλον. Περισσότερη Αθηναϊκή Ριβιέρα είχαμε την δεκαετία του ’60 με τις πλαζ στη Γλυφάδα, τη Βούλα, τον Αστέρα της Βουλιαγμένης αλλά και στο Φάληρο με το Φλοίσβο. Σήμερα η περιοχή βρίσκεται στο στάδιο του ‘’σχεδιασμού’’ εδώ και μια εικοσαετία. Εξαίρεση αποτελεί το τμήμα της Παραλιακής Ζώνης του Παλαιού Φαλήρου, που με διαδοχικές παρεμβάσεις έχει αναπλασθεί και μεταβληθεί σε ζώνη πρασίνου, αναψυχής, αθλητισμού ενώ απομακρύνθηκαν και τα νυχτερινά κέντρα διασκέδασης’’.*

‘’Μετά την εγκατάλειψη των Ολυμπιακών οραμάτων για την ανάπλαση της περιοχής (το διάταγμα του 2002, ουδέποτε υλοποιήθηκε) έχουν γίνει διάφορες προσπάθειες. Έτσι το 2006, προτάθηκε να δοθεί ένα τμήμα στο Δήμου Μοσχάτου (έκτασης 240 στρ) για να προχωρήσει σε ανάπλαση μόνος του. Το 2007 είχε προωθηθεί η κατασκευή Μουσείου Ναυτικής Παράδοσης σε  έκταση που από το 1989 είχε παραχωρηθεί από την ΚΕΔ στο ΓΕΝ γι’ αυτό το σκοπό, για το οποίο μάλιστα είχε γίνει και διαγωνισμός, ακόμα και μελέτες εφαρμογής (!)’’

‘’Τέλος το 2011 (;) έγινε το masterplan από τον (Αρχιτέκτονα)RenzoPiano (με αμοιβή 3.000.000 που πλήρωσε το Ίδρυμα Νιάρχου) με τη φιλοδοξία τα δυο έργα, Βιβλιοθήκη – Λυρική  και Παραλιακό μέτωπο, να προχωρούν παράλληλα. Αυτό ενέτασσε και επικαιροποίησε διάφορες προτάσεις (μετάθεση και υποβάθμιση παραλιακής λεωφόρου, τάφρος, βιότοπος (έλος) με καλάμια). Μέσω πέντε κάθετων οδικών αξόνων, οι οποίοι σαν πεζόδρομοι επεκτείνονται ΜΕΣΑ στη θάλασσα, συνέδεε τις παρακείμενες περιοχές των τριών δήμων (Φαλήρου, Μοσχάτου, Καλλιθέας) με τον ενιαίο χώρο, πρασίνου, αναψυχής, πολιτισμού, στον οποίο αναπτύσσονταν γήπεδα, ποδηλατοδρόμοι, άλση αλλά και πισίνες (!)’’ (βλ. Εικόνα 3)

 

 

 

‘’Το 2013 έγινε μέχρι και αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για το τοπόσημο της περιοχής, μέσα στη θάλασσα σε έναν από τους παραπάνω άξονες (!) που το πρώτο βραβείο πήρε το γραφείο των PointSupreme’’.

‘’Με την απόρριψη της χρηματοδότησης αυτών των έργων από την Ε.Ε. το 2015, όλα αυτά παρέμειναν άλλο ένα ανεκπλήρωτο όνειρο, προκαλώντας και την οργή του Ιδρύματος Νιάρχου’’.

Γίνεται η αναδιάταξη των υδραυλικών έργων της περιοχής – ώστε να μπορούν να δεχθούν μεγαλύτερο όγκο υδάτων – με αποτέλεσμα τον επανασχεδιασμό της πρότασης του Renzo Piano και τη μετατροπή του ανοιχτού καναλιού σε κλειστό αγωγό (με πρόσθετη επιβάρυνση 18εκατ. € του κόστους) και ετοιμάζεται και ο διαγωνισμός για τα έργα της επόμενης φάσης από το ΤΑΙΠΕΔ. Βέβαια κατασκευάζεται ένα τμήμα του Φαληρικού Μετώπου, στο οποίο υπάρχουν και ποδηλατόδρομοι. Εν τέλει ποδηλατόδρομος, σ’ αυτή τη φάση των έργων είναι πολύ εύκολος, δεν αλλάζει τον σχεδιασμό ούτε έρχεται σε σύγκρουση με το ‘’όραμα’’ του Renzo Piano, αλλά και δεν επηρεάζει σοβαρά τον προϋπολογισμό του έργου.

 

Γ. ΠΟΔΗΛΑΤΟΔΡΟΜΟΣ ΑΠΟ ΤΟ ΓΗΠΕΔΟ ΚΑΡΑΪΣΚΑΚΗ ΜΕΧΡΙ ΤΗ ΛΙΜΝΗ ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗΣ.

(ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΚΑΤΩ ΟΡΙΖΟΝΤΙΟ ΤΜΗΜΑ ΤΟΥ Ζ)

 

Η Αθηναϊκή Ριβιέρα είναι μοναδική ευκαιρία να αποκτήσει το πολεοδομικό συγκρότημα των Αθηνώνένα πλήρες ολοκληρωμένο δίκτυο ποδηλατοδρόμων σε όλο του το πλάτος, από το Αιγάλεω μέχρι και τη Βουλιαγμένη

 

‘’Ποδηλατόδρομος όμως,  θα μπορούσε να προβλεφθεί στην αξιοποίηση του παραλιακού μετώπου, που είναι ιδανικός χώρος για τη χρήση ποδηλάτου και θα μπορούσε να αποτελέσει τον άξονα για τη δημιουργία ενός δικτύου αστικών ποδηλατοδρόμων στους παρακείμενους δήμους, Καλλιθέα, Μοσχάτο, Π. Φάληρο μέχρι τον Πειραιά, τη Γλυφάδα και τη Βουλιαγμένη. Δηλαδή να δημιουργηθεί ένας ποδηλατόδρομος, παράλληλα προς τη θάλασσα σε όλο το μήκος της ‘’Αθηναϊκής Ριβιέρας’’, ο οποίος θα αποτελέσει τμήμα του ΚΕΝΤΡΙΚΟΥ ΠΟΔΗΛΑΤΟΔΡΟΜΟΥ ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ.

              

ΠΑΛΑΙΟ ΦΑΛΗΡΟ – ΑΛΙΜΟΣ

Στο Παλαιό Φάληρο, όπου η Δημοτική Αρχή Π. Φαλήρου, έχει προχωρήσει σε σχεδόν πλήρη αξιοποίηση με άξονα την εξυπηρέτηση των αναγκών των Δημοτών. ΑΜΕΣΑ και σε συνεχεία, μπορεί να δημιουργηθεί αντίστοιχα κεντρικός ποδηλατόδρομος, ο οποίος είναι σχεδόν έτοιμος και στον Άλιμο, που το παραλιακό μέτωπο είναι ‘’μισοαξιοποιημένο’’ μπορεί να κατασκευαστεί ποδηλατόδρομος παράλληλα ή πλησίον των γραμμών του τραμ που διέρχεται δίπλα στην παραλιακή λεωφόρο (σύνολο 6χιλ). (Βλ. Εικόνα 4)

 

ΕΛΛΗΝΙΚΟ

Το projectHellinikon βρίσκεται στο στάδιο της έγκρισης και γνωρίζουμε πολύ λίγα για την τελική μορφή, τις χρήσεις, τον όγκο και τα ύψη των κτιρίων που θα ανεγερθούν, τα οποία είναι σε διαρκή εξέλιξη δυστυχώς χωρίς να έχουν επιβληθεί κάποιοι κανόνες ώστε να προστατευθεί η εικόνα της πόλης, αλλά και για να αποτελέσει η επένδυση μια ευκαιρία αναβάθμισης όλης της πόλης. Εύκολα μπορεί να ενταχθεί ένας ποδηλατόδρομος, παράλληλα προς την ακτή, μεταξύ των περιοχών –  οικοπέδων που θα δημιουργηθούν, ο οποίος μάλιστα μπορεί να κατασκευαστεί έτσι ώστε να οριοθετεί τις χρήσεις π.χ. μεταξύ των ζωνών κατοικίας και άλλων χρήσεων.

Με αυτό τον τρόπο θα ενώσουμε τους δυο προηγούμενους και θα δημιουργήσουμε ένα ποδηλατόδρομο από το Καραϊσκάκη μέχρι την Γλυφάδα μήκους 12χιλ.

Μπορεί λοιπόν να προβλεφθεί και στις δυο περιοχές – Φαληρικό Μέτωπο και Ελληνικό – και να κατασκευαστεί μαζί με τα έργα που γίνονται τώρα στον Φαληρικό όρμο και θα γίνουν στο Ελληνικό, ένας παράλληλος με την παραλία, ποδηλατόδρομος, με προοπτική να καταστεί ο ΚΕΝΤΡΙΚΟΣ ΠΟΔΗΛΑΤΟΔΡΟΜΟΣ της περιοχής. (3 χιλ. στην παραλία Φαλήρου και 4 χιλ. στο Ελληνικό), χωρίς σοβαρές επιπτώσεις στο σχεδιασμό και στο κόστος των έργων. Αυτός θα αποτελέσει τον κορμό του κεντρικού ποδηλατόδρομου όλης της περιοχής.

Εν συνεχεία θα μπορούσε πολύ εύκολα να επεκταθεί στη Βούλα – Βουλιαγμένη, γιατί υπάρχει σχεδόν σε όλο το μήκος της παραλίας, ελεύθερος χώρος – μέχρι την Πλαζ ως και τη Λίμνη της Βουλιαγμένης και να δημιουργηθεί ένας ποδηλατόδρομος μήκους 20χιλ. σε ΟΛΟ το ΑΣΤΙΚΟ παραλιακό μέτωπο της Αθήνας. Το δίκτυο θα μπορούσε πολύ εύκολα μετά τη βουλιαγμένη να στριψει και να επεκταθεί μέσω της Φασκομηλιάς – όπου υπάρχουν ήδη ποδηλατόδρομοι – μέχρι την περιοχή της Βάρης- Βάρκιζας, απ’ όπου μπορεί  να επεκταθεί εύκολα, κυριολεκτικάπρος οποιαδήποτε κατεύθυνση, γιατί είμαστε εκτός αστικών περιοχών, στην εξοχή και στα χωράφια και να φτάσει μέχρι το Λαύριο.

Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗ (και η προσαρμογή της)

Αυτό το έργο το είχε εξήγγειλε και ο πρωθυπουργός κ. Μητσοτάκης από το 2021, σαν ενιαίο πεζόδρομο και ποδηλατόδρομο από στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας μέχρι τη Βουλιαγμένη αναφερόμενος και στην Αθηναϊκή Ριβιέρα και την ‘’εμβληματική επένδυση του Ελληνικού’’ χωρίς ΟΜΩΣ να το συνδέει με το υπόλοιπο δίκτυο ποδηλατοδρόμων επιμένοντας στην ανάδειξη της Αθηναϊκής Ριβιέρας και του Hellinikon Project, άσχετα εντελώς με την πόλη της Αθήνας, στερώντας της και τα πλεονεκτήματα που έχει ή μπορεί εύκολα να αποκτήσει.

Τέλος η Περιφέρεια Αττικής – στα πλαίσια αυτής της εξαγγελίας – υπέγραψε το 2023 σύμβαση με το ΤΑΙΠΕΔ για κατασκευή ενός ποδηλατόδρομου – πεζόδρομου από την Καλλιθέα ως τη Βούλα (σύμβαση στις 14/9/2022 μεταξύ του Περιφερειάρχη Αττικής κ. Γ. Πατούλη και Συμβούλου του ΤΑΙΠΕΔ κ. Π. Σταμουλίδη)

Έτσι συμπληρώνοντας αυτά τα εξαγγελθέντα έργα, προτείνουμε την επέκτασή τους προς την περιοχή του Σταδίου Καραϊσκάκη. Εκεί υπάρχουν πολλές ανοιχτές εκτάσεις, που μπορούν πολύ εύκολα να διαμορφωθούν ώστε να γίνει η σύνδεση του παραλιακού με τον ποδηλατόδρομο της οδού Πειραιώς. Θα μπορούσε να δημιουργηθούν ευφάνταστες διαδρομές, μάλιστα που θα έδιναν μοναδικότητα στο έργο. Επίσης μπορεί στην αρχή της Πειραιώς να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις ώστε να επεκταθεί προς το Λιμάνι και τα Καμίνια.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ

Με αυτό τον τρόπο το πολεοδομικό συγκρότημα των Αθηνών θα αποκτούσε ένα ισχυρό δίκτυο που θα την έβαζε πολύ ψηλά στον κατάλογο, των φιλικών προς το ποδήλατο, πόλεων που σήμερα ούτε καν περιλαμβάνεται και θα την αναβάθμιζε περιβαλλοντολογικά, τουριστικά και πολιτιστικά, σύμφωνα με το μοντέλο της συμπαγούς πόλης, δηλαδή της πόλης που μπορεί κάποιος να τη γνωρίσει με τα πόδια, με το ποδήλατο, το μετρό χωρίς χρήση Ι.Χ. αυτοκινήτων.

Μπορούμε λοιπόν ΠΟΛΥ ΕΥΚΟΛΑ ΚΑΙ ΧΩΡΙΣ ΜΕΓΑΛΟ ΚΟΣΤΟΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ να κατασκευάσουμε ένα δίκτυο ΚΕΝΤΡΙΚΩΝ ΠΟΔΗΛΑΤΟΔΡΟΜΩΝ μήκους 30 χιλιομέτρων, από το Αιγάλεω μέχρι την Αθήνα και τον Πειραιά και από εκεί μέχρι το Φάληρο, τη Γλυφάδα και τη Βουλιαγμένη.

Ενδιαφέρον έχει ότι ενώ όλοι μιλούν και εξαγγέλλουν ποδηλατόδρομους, ΚΑΝΕΙΣ δεν έχει σκεφτεί τη δημιουργία ενός ΚΕΝΤΡΙΚΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ, που χωρίς αυτό δεν έχει κανένα νόημα η κατασκευή ποδηλατόδρομου, παρά μόνο για να κάνουν βόλτα τα πιτσιρίκια, υπό την επίβλεψη βέβαια των γονιών τους.

Μάλιστα ενώ το Πολεοδομικό Συγκρότημα ονομάζεται ‘’Λεκανοπέδιο Αθηνών – Πειραιώς’’ είναι αυτονόητο ότι οποιοδήποτε δίκτυο (μετρό, οδών, ποδηλατοδρόμων, πεζοδρόμων) αντιμετωπίζεται για το ΣΥΝΟΛΟ του συγκροτήματος. Η κατασκευή του ΚΕΝΤΡΙΚΟΥ ΠΟΔΗΛΑΤΟΔΡΟΜΟΥ στην οδό Πειραιώς καταλήγει να είναι μονόδρομος.

Με κέντρο αυτούς τους ποδηλατόδρομους θα μπορούσαν να γίνουν δευτερεύοντα δίκτυα στις γύρω περιοχές. Έτσι θα δημιουργούνταν ένα τεράστιο Δίκτυο από το κέντρο της Αθήνας μέχρι τον Πειραιά και από το Αιγάλεω μέχρι τη Βουλιαγμένη (θα αρκούσε ο κάθε Δήμος να κατασκευάσει ένα – δυο δευτερεύοντες τοπικούς ποδηλατόδρομους ΚΑΘΕΤΟΥΣ προς τον κεντρικό ποδηλατόδρομο, ώστε εύκολα κάποιος ξεκινώντας από το σπίτι του π.χ. στο Μοσχάτο, να μπει στον τοπικό ποδηλατόδρομο και να φτάσει μέχρι τον κεντρικό και να μετακινηθεί στη Γλυφάδα, στον Πειραιά, ή και στην Αθήνα μέσω του οργανωμένου και ασφαλούς δικτύου).

Στρατηγικά θα μπορούσαμε να σχεδιάσουμε την επέκταση αυτού του δικτύου προς τις γειτονίες Πειραιά, τα Δυτικά Προάστια και προς τα Μεσόγεια και το Σούνιο. Τέλος τη δημιουργία ενός συνολικού δικτύου στα Βόρεια Προάστια, με την ενοποίηση των υπαρχόντων πολλών μικρών τοπικών ποδηλατοδρόμων και εν τέλει την ενοποίηση των δυο αυτών δικτύων σε ένα, ολοκληρώνοντας αυτή την προσπάθεια.

Μην ξεχνάμε εξ άλλου ότι αυτό το πρότεινε ο Ζορρό. Αφού χρειάστηκε να φωνάξουμε το Ζορρό για να χαράξουμε τον κεντρικό ποδηλατόδρομο…Ε! Είμαστε άξιοι της τύχης μας!

 

* Οι παράγραφοι με πλάγια γράμματα προέρχονται από το βιβλίο ‘’Η Τριλογία της Απειλής για την Αθήνα’’, εκδόσεις Αστάρτη, 2017, των αρχιτεκτόνων Ν. Μιχαλόπουλου και Γ. Βρεττάκου(από τις σελίδες 93,94, 177 και 178).

 

 

ΑΘΗΝΑ, 14/9/2023

Ν. ΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟΣ, ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΑΣ – ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ