ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ 

Από τη δραματική σατιρική κωμωδία του Αλέν Γκαροντί στις επανεκδόσεις της απολαυστικής κωμωδίας του Γούντι Άλεν και του κλειστοφοβικού θρίλερ εκδίκησης του Παρκ Τσαν-Γουκ

Του Νίνου Φένεκ Μικελίδη

*** Ήρωας κανενός

Viens je t’ emmene. Γαλλία/Βέλγιο, 2022. Σκηνοθεσία-σενάριο: Αλέν Γκιροντί. Ηθοποιοί: Ζαν-Σαρλ Κλισέ, Ναομί Λοβσκί, Ιλιές Καντρί. 100´

Με φόντο μια τρομοκρατική επίθεση στη γαλλική πόλη Κλερμόν-Φεράν, τον έρωτα ενός τριαντάρη για μια εργάτρια του σεξ και την παρουσία ενός 20χρονου άστεγου Άραβα, ο Αλέν Γκιροντί φτιάχνει μια δραματική, με σατιρικά στοιχεία, κομεντί, γύρω από το ρατσισμό, το μεταναστευτικό και τις κοινωνικές και ηθικές αξίες στη σύγχρονη γαλλική κοινωνία.

Η ταινία ξεκινά με τον Μεντερίκ Ρομάν (Ζαν-Σαρλ Κλισέ), έναν απλό  Γάλλο υπάλληλο, φιλελεύθερο από ότι καταλαβαίνουμε από την πρώτη κιόλας σκηνή, όταν πλησιάζει την εργάτρια του σεξ, Ισιδώρα (Νοεμί Λοβσκί), προτείνοντάς της να κάνουν σεξ χωρίς να την πληρώσει γιατί, όπως της εξηγεί, είναι εναντίον της πορνείας. Παρασυρμένη από την ειλικρίνεια αλλά και τον αυθορμητισμό του, η παντρεμένη (με τον άντρα της να αποδέχεται το επάγγελμά της) Ισιδώρα ενδίδει στην πρότασή του αν και, η πρώτη τους σεξουαλική επαφή διακόπτεται από την τρομοκρατική επίθεση στη γειτονική πλατεία της πόλης. 

Τα πράγματα θα περιπλέξουν, όταν στην επιστροφή στο διαμέρισμα του, ο Μεντερίκ βοηθά τον Σελίμ, έναν 20χρονο άστεγο Άραβα, ο οποίος στη συνέχεια θα του ζητήσει να τον αφήσει να μπει στην είσοδο της πολυκατοικίας για να ξαπλώσει και να ζεσταθεί (είναι παραμονή Χριστουγέννων). Μια σχέση που θα αναπτυχθεί (παράλληλα με τους αρχικούς φόβους του Μεντερίκ πως ο Σελίμ ίσως να είναι ένας από τους Άραβες τζιχαντιστές τρομοκράτες), με τον Μεντερίκ να τον αφήνει να μπει στο διαμέρισμά του για να πλυθεί και να κάνει ντους και αργότερα, ακόμη και να κοιμηθεί.

Μια παρουσία που θα προκαλέσει αντίξοες αντιδράσεις από τους ενοίκους της πολυκατοικίας, με ορισμένους να βοηθούν τον Σελίμ και άλλους να τον αντιμετωπίζουν ως κίνδυνο. Μέσα από στημένες με δεξιοτεχνία, άλλοτε χιουμοριστικές, δοσμένες με σατιρικές αιχμές, και άλλοτε δραματικές (οι επιθέσεις ακροδεξιών νεαρών ενάντια στον Σελίμ), σκηνές ανάμεσα τόσο στον Μεντερίκ και την Ισιδώρα όσο και στον Μεντερίκ και τον ζηλιάρη σύζυγό της, ο σκηνοθέτης εκμεταλλεύτηκε τον μικρόκοσμο της πολυκατοικίας και του πολυπολιτισμικού κοσμου της για να κάνει ένα σχόλιο πάνω στη σημερινή, συγχυσμένη, με πάμπολλα άλυτα κοινωνικά προβλήματα, γαλλική κοινωνία. 

 

ΕΠΑΝΕΚΔΟΣΕΙΣ 

 

***** Μανχάταν 

Manhattan. ΗΠΑ, 1979. Σκηνοθεσία: Γούντι Άλεν. Σενάριο: Γούντι Άλεν, Μάρσαλ Μπρίκμαν. Ηθοποιοί: Γούντι Άλεν, Νταϊάν Κίτον, Μάριελ Χέμινγουεϊ, Μέριλ Στριπ, Μάικλ Μέρφι. 96´

Η ταινία που επέβαλε τον Γούντι Άλεν ως ένα σημαντικό, με προσωπικό του κόσμο, δημιουργό. Δημιουργό με φαντασία και ευρηματικότητα, με ταινίες όπου ξεχωρίζουν οι με χιούμορ και έξυπνα λεκτικά γκαγκ, διάλογοι, οι ωραία αναπτυγμένοι χαρακτήρες και οι με ανατροπές καταστάσεις, και, στις γυρισμένες στη Νέα Υόρκη ταινίες του, η αγάπη αλλά και το κριτικό μάτι, εικόνα μιας πόλης που αγαπά.

Στο ρομαντικό αυτό μελόδραμά του, ο Άλεν στο ρόλο του πετυχημένου σεναριογράφου  τηλεοπτικών κωμωδιών, αντιμετωπίζει τις διάφορες ρομαντικές του περιπέτειες με ένα συχνά αυτοκριτικό χιούμορ, αφήνοντας τη μαυρόασπρη φωτογραφία του Γκόρντον Γουίλις να συλλάβει την πολύπλευρη εικόνα εκείνη της Νέας Υόρκης (τα πάρκα, τα ρεστοράν, του δρόμους, τους ουρανοξύστες του Μανχάταν), φτιάχνοντας παράλληλα κι ένα θαυμάσιο ύμνο στην αγαπημένη πόλη του Γούντι.

 

 

***** Old Boy 

Νότια Κορέα, 2003. Σκηνοθεσία: Παρκ Τσαν-Γούκ. Σενάριο: Γκάρον Τσουτσίγια, Νομπουάκι Μιμεγκίσι, Παρκ Τσαν- Γούκ, Γιόον-Χουνγκ Λιμ. Ηθοποιοί: Τζόι Μιν-Σι, Γιου Τσι Τάε, Κανγκ Χίε-Γέονγκ, Κιμ Μπίονγκ-Οκ. 120´

Συγκλονιστικό, καφκικό, βουτηγμενο σε μια κλειστοφοβική ατμόσφαιρα, θρίλερ εκδίκησης από τον μετρ του είδους, Παρκ Τσαν-Γουκ, γύρω από έναν συνηθισμένο, οικογενειάρχη επιχειρηματία που ξαφνικά, απαγάγεται, ναρκώνεται και φυλακίζεται για 15 ολόκληρα χρόνια σε μια ιδιωτική «φυλακή», όπου η μόνη του επαφή με τον κόσμο είναι μια τηλεόραση, χωρίς να γνωρίζει το λόγο της απαγωγής του. Όταν τελικά μετά από 15 χρόνια τον αποφυλακίζουν, αρχίζει μια έρευνα για να ανακαλύψει το λόγο και να εκδικηθεί τους απαγωγείς του. 

Εκδίκηση φρικτή, με σκηνές που με δυσκολία αντέχεις (σε μια από τις πιο φρικτές σκηνές, για να δείξει την οργή και την αποφασιστικότητά του, ο ήρωας καταβροχθίζει ζωντανό ένα χταπόδι), δείγμα της ωμότητας και του εφιαλτικού τρόμου, μ’ επικεφαλής σκηνοθέτες όπως ο Παρκ Τσαν-Γουκ, που ο ασιατικός κινηματογράφος έχει εισάγει στην οθόνη τις τελευταίες δεκαετίες.

 Με εικόνες εικαστικά εξαιρετικές, που αντλούν από άλλους μετρ του είδους (από Μπουνιουέλ μέχρι Χίτσκοκ και Ντε Πάλμα), ο Τσαν-Γουκ φτιάχνει ένα εξαντλητικό, σκληρό pulp fiction που θα Σα καθηλώσει σε όλα τα 120 λεπτά της διάρκειας του!