Έκλεισε η συμφωνία με την Cosco, επί συνόλου 248 βουλευτών με ευρύτατη πλειοψηφία 223 ψήφων. Υπέρ επί της αρχής του νομοσχεδίου ψήφισαν ο ΣΥΡΙΖΑ, η Ν.Δ., η Δημοκρατική Συμπαράταξη, το Ποτάμι, οι ΑΝΕΛ και η Ένωση Κεντρώων και καταψήφισαν η Χρυσή Αυγή και το ΚΚΕ (25 ψήφοι). Από τη διαδικασία έλειπαν 52 άτομα.

Ηχηρές απουσίες του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, του υπουργού Επικρατείας Ν. Παππά, λόγω της συνάντησης με τον Ζίγκμαρ Γκάμπριελ, αλλά και του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Ι. Μιχελογιαννάκη. Μεταξύ του μεγάλου αριθμού απόντων της Ν.Δ. ήταν ο αρχηγός της Κυρ. Μητσοτάκης και οι αντιπρόεδροι Αδ. Γεωργιάδης και Κ. Χατζηδάκης.

Το ΚΚΕ υπερψήφισε, ωστόσο, την τροπολογία για το Κερατσίνι και τα άρθρα για το Λιμενικό Σώμα, πλην αυτού για τη συμμετοχή του Λιμενικού στη FRONTEX.
Η Χ.Α. έθεσε σε ονομαστική ψηφοφορία την αρχή του και άρθρα του νομοσχεδίου και η Δημοκρατική Συμπαράταξη, το άρθρο 10α, για τις εργασιακές σχέσεις.

Οι σοβαρές χώρες τηρούν το λόγο τους, και μιλάμε για μια συμφωνία που έχει ξεκινήσει από το 2008. Το λιμάνι έχει και αμαρτωλές πλευρές που είχε φέρει στην επιφάνεια από το 2005 ο τότε υπουργός Ναυτιλίας Μανώλης Κεφαλογιάννης, που είχε καταθέσει στοιχεία για «ρετιρέ» 36 λιμενεργατών που ελάμβαναν από 83.000 ώς 141.000 ευρώ ετησίως. 

 

                                                                                                                       2007                 2006(*)              2005

 

Απασχολούμενο Προσωπικό                                                                          1584                  1510                  1686

 

Συνολικό Κόστος Μισθοδοσίας (εκ. €)

(Μισθοί, ημερομίσθια, εργοδοτικές εισφορές, παρεπόμενες παροχές)          98,44 €             92,17 €              94,78 €

 

Κόστος Πωλήσεων (εκ. €)                                                                            126,49 €             115,75 €            115,37 €

 

% Μισθοδοσίας στο κόστος πωλήσεων                                                            78%                  80%                  82%

 

Μέσο ετήσιο κόστος μισθοδοσίας                                                              € 62.146,46 €       61.039,76 €       56.215,90 €

 

(*) Δίμηνες κινητοποιήσεις προσωπικού

Παρατηρήσεις
1. Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από τις ελεγμένες δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις.
2. Από οικονομικά στοιχεία άλλων λιμανιών το κόστος μισθοδοσίας κινείται στο 45-50% περίπου δεδομένου και ότι η λιμενική βιομηχανία είναι πλεόν εντάσεως κεφαλαίου

3. Οι λιμενεργάτες έχουν σαφώς μεγαλύτερες αποδοχές από τους υπαλλήλους που κυμαίνονται μεταξύ 76-96χιλ. € αλλά το γεγονός αυτό δεν αποτυπώνεται επακριβώς στις ανωτέρω οικονομικές καταστάσεις.

 

Μάλιστα στα αυτιά μου ηχεί η δήλωση του αρχηγού του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξη Τσίπρα, τρεις μέρες πριν από τις εκλογές του 2009 πως «μαζί με τα κλειδιά του Μαξίμου ο Κώστας Καραμανλής παραδίδει και τα κλειδιά του λιμανιού στους Κινέζους, αυτή η σύμβαση εκποίησης πρέπει να ακυρωθεί». 

Ποιες είναι οι αλλαγές
Η κινεζική πλευρά φέρεται να επιθυμούσε να προστεθεί στο κείμενο της σύμβασης παραχώρησης η εξάλειψη των γραφειοκρατικών διαδικασιών σχετικά με τις εκτελέσεις έργων, αλλά και στον τρόπο επίλυσης των διαφορών που μπορεί να προκύψουν από τη σύμβαση παραχώρησης. Για το άρθρο 10 που αναφέρεται στις εργασιακές σχέσεις παραμένει πως οποιαδήποτε μεταβολή θα συζητείται μεταξύ της διοίκησης του ΟΛΠ και των εργαζομένων.

Σύμφωνα πάντως με τις βελτιώσεις στις οποίες προχώρησε ο αρμόδιος υπουργός Ναυτιλίας, στο άρθρο 9 στην παράγραφο 1, όπου ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς δύναται να προκηρύσσει διαγωνισμούς και να αναθέτει συμβάσεις έργων ως ιδιωτικές, προστίθεται η φράση «χωρίς να υποχρεούται προς τούτο να ακολουθήσει τυπικές διαδικασίες σύναψης δημοσίων συμβάσεων».

Επίσης, στο ίδιο άρθρο στην παράγραφο 3 σχετικά με τις οριστικές μελέτες και τα έργα που αναλαμβάνει ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς και απαιτείται σχετική έγκριση από τη Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών της Περιφέρειας Αττικής, «η εν λόγω έγκριση θα πρέπει να χορηγείται 90 ημέρες από την υποβολή της οριστικής μελέτης συνοδευόμενης από πλήρη φάκελο δικαιολογητικών τεκμηρίωσης».

Εξάλλου, νομοτεχνικές βελτιώσεις έγιναν στο άρθρο 6 και στην επίλυση διαφορών, όπου οποιαδήποτε διαφορά προκύπτει από τη σύμβαση παραχώρησης θα επιλύεται από το Μονομελές Πρωτοδικείο Πειραιά με τη διαδικασία των ασφαλιστικών μέτρων.

Νομοτεχνικές βελτιώσεις περιλαμβάνονται και στο άρθρο 12, όπου ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς μπορεί ανά πάσα στιγμή να υιοθετεί, να τροποποιεί και να εφαρμόζει δεσμευτικούς εταιρικούς κανόνες και κανονισμούς που θα ισχύουν για τον ίδιο στο βαθμό που αυτό είναι ειδικότερα αναγκαίο από τη σύμβαση παραχώρησης ή και να επιτρέπεται από την εφαρμοστέα κείμενη νομοθεσία για ζητήματα που αφορούν, μεταξύ άλλων, τις εσωτερικές πτυχές της οργάνωσης της δομής των υπηρεσιών και των λειτουργιών της.

Στο άρθρο 19, επίσης, στην παράγραφο 2, αναφορικά με την παραχώρηση της περιοχής των λιπασμάτων της Δραπετσώνας, «η χρήση της έκτασης ασκείται αποκλειστικά και μόνο από το δήμο Κερατσινίου-Δραπετσώνας χωρίς δικαίωμα παραχώρησης χρήσης σε τρίτο φυσικό ή νομικό πρόσωπο. Ο δήμος δεν οφείλει αντάλλαγμα για την άσκηση της χρήσης».
Επίσης, οι νομοτεχνικές βελτιώσεις για τα άρθρα 14-15-19 δεν αφορούν θέματα της σύμβασης παραχώρησης.