Χρόνια ρομαντισμού και αθωότητας, και … η Δύναμη επιστρέφει

 

**** Τα χρυσά μας χρόνια

Trois souvenirs de ma jeunesse. Γαλλία, 2015. Σκηνοθεσία: Αρνό Ντεπλεσέν. Σενάριο: Αρνό Ντεπλεσέν, Ζουλί Περν. Ηθοποιοί: Κεντέν Ντολμέρ, Ματιέ Αμαλρίκ, Λου Ρουά-Λεκολινέ, Ντινάρα Ντρουκάροβα. 123΄

 

Ένα είδος πρίκουελ στην ταινία του, «Comment je me suis dispute…(ma vie sexuelle)», που είδαμε στις Κάνες πριν από 19 χρόνια, είναι η νέα αυτή ταινία του Αρνό Ντεπλεσέν. Τη φορά αυτή ο ίδιος ήρωας, εδώ ένας μεσήλικας Πολ Ντενταλίς – «Δαίδαλος» στα γαλλικά – με τον τακτικό του πρωταγωνιστή Ματιέ Αμαλρίκ στο ρόλο, επιστρέφει στη Γαλλία, μετά από μια μεγάλης διάρκειας παραμονή στο Τατζικιστάν, όπου είχε εργαστεί ως ανθρωπολόγος. Στο αεροδρόμιο όμως θα συλληφθεί, γιατί ανακαλύπτουν ξαφνικά πως υπάρχει ένας άλλος Πολ Ντενταλίς που γεννήθηκε την ίδια μέρα με αυτόν και που τώρα ζει στην Αυστραλία.

 

Στη διάρκεια της ανάκρισης του παρακολουθούμε τρεις στιγμές από τα τρικυμιώδη νεανικά του χρόνια: ξεκινώντας μ’ ένα πρώτο κεφάλαιο, στα παιδικά του χρόνια, στην επαρχιακή πόλη Ρουμπέ (όπου μεγάλωσε και ο ίδιος ο σκηνοθέτης), όταν, ενώ αυτός ήταν ακόμη 11 χρονών, η μητέρα του αυτοκτονεί και ο ίδιος απομακρύνεται από τον τυραννικό πατέρα του για να βρει καταφύγιο κα κατανόηση κοντά σε φίλους και στα δυο του αδέρφια, με το δεύτερο κεφάλαιο να τον παρακολουθούμε, μαθητή, όταν, σ’ ένα ταξίδι του στη Σοβιετική Ενωση, πρόσφερε το διαβατήριό του σ’ ένα νεαρό, εβραϊκής καταγωγής, Ρώσο καταλήγοντας σ’ ένα τρίτο κεφάλαιο, όταν, σε ηλικία 19 χρονών, γνωρίζει την Εστέρ, τον μεγάλο έρωτα της ζωής του.

 

Τα πράγματα τότε αρχίζουν να αλλάζουν όταν ο 19χρονος πια Πολ (πολύ καλός σε πρώτη εμφάνιση ο Κεντέν Ντολμέρ) θα γνωρίσει τη συμμαθήτρια της αδερφής του, Εστέρ (εξαιρετική στο ρόλο η πρωτοεμφανιζόμενη Λου Ρουά-Λεκολινέ), την οποία ερωτεύεται τρελά. Θα περάσουν μαζί το ρομαντικό, πολύπλοκο, αν και συχνά δύσκολο, έρωτά τους, με τον Πολ να ταξιδεύει κάθε τόσο για τις σπουδές του στο Παρίσι, και να αλληλογραφεί με την Εστέρ, αλληλογραφία που ο Ντεπλεσέν παρουσιάζει με τους δυο πρωταγωνιστές του να τα διαβάζουν απευθείας τα γράμματά τους στην κάμερα, σε μερικές από τις πιο ωραίες σκηνές της ταινίας.

Αφορμή για τον Ντεπλεσέν να μας μιλήσει για τα δικά του νεανικά του χρόνια, αλλά και να μας δώσει μια γεύση του περάσματος από την παιδική ηλικία στην ενηλικίωση, στη Γαλλία στις δεκαετίες του ’70 και του ’80. Ο ήρωάς του παραμένει ένας άνθρωπος υπερόπτης και κυνικός, που ελέγχει τα συναισθήματά του, προσπαθώντας, μέσα από μια δαιδαλώδη πορεία γεμάτη λάθη, να ξεπεράσει τη μοναξιά και τις ένδειες του, για να βρει τη λύτρωση μέσα από τον έρωτα της ζωής του.

Με ένα καλογραμμένο διάλογο, με χιούμορ και λεπτή ειρωνεία, με ευαισθησία, με στοχαστική διάθεση, με τη χρήση της ίριδας στο φακό αλλά και συχνά με split screen (μια χωρισμένη στα δυο οθόνη), και μια εκπληκτική άνεση στο ρυθμό, ο Ντεπλεσέν αφηγείται τις σημαντικές αυτές στιγμές στη ζωή του. Συνολικά μια ταινία στοχασμός πάνω στη μνήμη και την απώλεια αλλά και νοσταλγία πάνω στη νεανική ηλικία, με τις χαρές και τις λύπες της, και το επίπονο, αξεδιάλυτο μέλλον.

 

dynami 2

 

*** Star Wars: Η δύναμη ξυπνάει

Star Wars: The Force Awakens. ΗΠΑ, 2015. Σκηνοθεσία: Τζέι Τζέι Εϊμπρααμς. Σενάριο: Λόρενς Κάσνταν, Τζέι Τζέι Εϊμπρααμς, Μάικλ Αρντ. Ηθοποιοί: Χάρισον Φορντ, Μαρκ Χάμιλ, Κάρι Φίσερ, Ντέιζι Ρίντλεϊ, Ανταμ Ντράιβερ, Τζον Μπογιέγκα, Οσκαρ Αϊζακ. 135΄

 

Τριάντα οκτώ χρόνια μετά τον πρώτο «Πόλεμο των άστρων» του Τζορτζ Λούκας, η μεγαλύτερη εμπορική κινηματογραφική σειρά όλων των εποχών επιστρέφει, στο έβδομο αυτό επεισόδιο για να δείξει πως μπορεί να πει περίπου τα ίδια με τον ίδιο πάντα ενθουσιασμό και το ίδιο πάθος, ικανοποιώντας πλήρως όχι μόνο τους φαν της σειράς αλλά και όλους τους οπαδούς των περιπετειών επιστημονικής φαντασίας. Κι αυτό, σ’ ένα μεγάλο μέρος, οφείλεται σίγουρα στον σκηνοθέτη Τζέι Τζέι Εϊμπρααμς, ο οποίος κατάφερε να δώσει το ρυθμό και τη ζωντάνια (αν και με αρκετά, τη φορά αυτή, κλισέ) στη νέα αυτή διαστημική περιπέτεια.

 

Στο πρώτο μέρος της νέας τριλογίας, μια νεαρή γυναίκα, η Ρέι (Ντέιζι Ρίντλεϊ), που μαζεύει παλιοσίδερα, θα βρεθεί ξαφνικά στο μάτι του τυφώνα όταν «συναντά» κι αρχίζει να φροντίζει ένα μικρό ρομπότ, το ΒΒ8 που έχει αναλάβει να κρύψει για τον πιλότο Πόε Ντάμερον (Οσκαρ Αϊζακ), έναν από τους αρχηγούς της Αντίστασης, ένα μυστικό χάρτη, που αποκαλύπτει πού κρύβεται ο Λουκ Σκάιγουόκερ (Μαρκ Χάμιλ).
Χάρτη σημαντικό για την Αντίσταση, τον οποίο αναζητεί και η Πρώτη Τάξη, η φασιστική λεγεώνα που έχει αντικαταστήσει την Αυτοκρατορία και η οποία, με επικεφαλής τον μασκοφόρο, με ψυχοπαθείς τάσεις, Κάιλο Ρεν (Ανταμ Ντράιβερ), στόχο έχει την εξόντωση της Δημοκρατίας και της Αντίστασης (η εξόντωση από τους στρατιώτες του ενός χωριού θυμίζει τόσο παρόμοιες στρατιωτικές επιχειρήσεις στο Βιετνάμ όσο και στο Ιράκ).

Στην πορεία της, η Ρέι θα βρει βοήθεια από τον Φιν (Τζον Μπογιέγκα), πρώην στρατιώτη της Πρώτης Τάξης καθώς και τον Χαν Σόλο (με έναν αναπάντεχα εξαιρετικό Χάρισον Φορντ) και τον Τσιουμπάκα. Ενώ κάποια στιγμή θα εμφανιστεί και η πριγκίπισσα Λέια (Κάρι Φίσερ), που τώρα ηγείται της Αντίστασης.

 

Εκείνο που κατάφερε ο Εϊμπρααμς είναι να σεβαστεί την ιστορία των προηγούμενων επεισοδίων και να δώσει μια πειστική συνέχεια στις προηγούμενες τριλογίες, ενώ παράλληλα κατάφερε να αναπτύξει, με άνεση, αλλά και με πολύ χιούμορ, τους βασικούς χαρακτήρες και να προσθέσει τις λεπτομέρειες εκείνες που τονίζουν την ανθρώπινη πλευρά των ηρώων, συνδυάζοντας τη νέα περιπέτεια με μικρές, ευπρόσδεκτες αναφορές στις προηγούμενες (από τον πρώτο Πόλεμο των άστρων» μέχρι την «Επιστροφή των Τζένταϊ»), στο πνεύμα των πρώτων επεισοδίων της σειράς.

Υπάρχουν δυστυχώς και κάποιες άνισες σκηνές που στηρίζονται σε κλισέ, με επεισόδια χωρίς κανένα ιδιαίτερο λόγο περιπλεγμένα, που ο σκηνοθέτης εντάσσει στην πλοκή για να ικανοποιήσει ίσως τους διάφορους φαν. Στα ατού πάντως της νέας περιπέτειας οι δυο νέοι χαρακτήρες, Ρέι και Φιν (με τους Ντέιζι Φίνλεϊ και Τζον Μπογιέγκα να έχουν την απαραίτητη χημεία, και με την Φίνλεϊ να είναι η αληθινή αποκάλυψη της ταινίας) και το νέο απολαυστικό ρομπότ ΒΒ8.

 

{source}
<iframe width=»560″ height=»315″ src=»https://www.youtube.com/embed/tUW7EDJmWUA» frameborder=»0″ allowfullscreen></iframe>
{/source}