Επιδείνωση της εικόνας του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος από το 2010 έως και σήμερα, λόγω των μνημονίων,  αναφέρει στα αποτελέσματα της ετήσιας έκθεσής του το Κέντρο Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΚΑΝΕΠ) της ΓΣΕΕ.

Στα αποτελέσματα της έκθεσης, που παρουσιάστηκαν σήμερα Τρίτη, παρουσιάζεται μια ζοφερή εικόνα για το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας μας εξαιτίας των πολιτικών λιτότητας στο χώρο της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, σε σύγκριση με αυτά των υπόλοιπων χωρών της Ε.Ε.

 

«Το πρόβλημα εστιάζεται κυρίως στην προσχολική εκπαίδευση, οι υποδομές της οποίας δεν καλύπτουν το σύνολο των αναγκών των νηπίων. Στο σύνολο των σχολείων της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης παρουσιάζονται προβλήματα και ελλείψεις, τόσο στις φυσικές υποδομές (κτήρια) όσο και στις υποστηρικτικές υποδομές (χώροι εστίασης, εργαστηριακές υποδομές, χώροι πολλαπλών δραστηριοτήτων), καθώς και στους εκπαιδευτικούς πόρους (κατάλληλα διδακτικά υλικά, εξοπλισμός σε διδακτικά μέσα και αναλώσιμα υλικά)» αναφέρεται στην έκθεση του ινστιτούτου.

 

Επίσης γίνεται λόγος για την έξαρση των εκπαιδευτικών ανισοτήτων λόγω ενός ακραία νεοφιλελεύθερου προγράμματος στο χώρο της εκπαίδευσης που έχει προκαλέσει όξυνση και των κοινωνικών ανισοτήτων. «Επίσης, η χώρα μας εμφανίζεται ανάμεσα στους Ευρωπαίους «πρωταθλητές» της ανεργίας των νέων ανθρώπων με πτυχίο από την αγορά εργασίας».

 

Η υποχρηματοδότηση και τα φτωχά προγράμματα σπουδών έχουν αποτέλεσμα τις χαμηλές επιδόσεις των μαθητών των ελληνικών σχολείων σε βασικά γνωστικά αντικείμενα, όπως Μαθηματικά, Γλώσσα και Φυσικές Επιστήμες. «Στους 7 διαθέσιμους στόχους που θέτει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για να διαπιστωθεί η πρόοδος των εκπαιδευτικών συστημάτων, η Ελλάδα δεν βρίσκεται σε κανέναν από αυτούς στην πρώτη πεντάδα χωρών, την ώρα που χώρες με αντίστοιχα κοινωνικο-οικονομικά προβλήματα (Σλοβακία, Πορτογαλία, Εσθονία, Λετονία κ.λπ.) εμφανίζουν σαφώς καλύτερη εικόνα».

 

Η ανακοίνωση του ινστιτούτου συμπερασματικά καταλήγει ότι «το ζήτημα είναι βαθύτατα πολιτικό: για δεκαετίες η εκπαίδευση προχωρά χωρίς στρατηγικό σχεδιασμό, επάρκεια πόρων και αίσθηση του μέτρου, χωρίς όραμα, υφίσταται αλλά επί της ουσίας δεν λειτουργεί. Η σημερινή Έκθεση του ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ και τα συμπεράσματά της κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου. Ήρθε η ώρα να αναλάβουν όλοι τις ευθύνες τους».