Στην ελληνική ταινία «Patchwork» του Πέτρου Χαραλάμπους και στη γαλλική «Η νύχτα μου» της Αντουανέτ Μπουλά τα κύρια βραβεία του 34ου Πανοράματος

Του Νίνου Φένεκ Μικελίδη

Η ελληνική ταινία «Patchwork» του Κύπριου σκηνοθέτη Πέτρου Χαραλάμπους, η γαλλική «Η νύχτα μου» της Αντουανέτ Μπουλά και η ταινία από τη Βόρεια Μακεδονία, «Sisterhood» («Κολλητές») της Ντίνα Ντούμα, μοιράστηκαν τα διάφορα βραβεία του 34ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, που έληξε χθες Τετάρτη.

Η ταινία «Patchwork» του Πέτρου Χαραλάμπους κέρδισε το βραβείο που απονέμει η ελληνική επιτροπή του φεστιβάλ, και που περιλαμβάνει και το ποσο των 1500 ευρώ που απονέμει το Κέντρο Ελληνικού Κινηματογράφου. Στο σκεπτικό της, η επιτροπή, που αποτελείται από τη Μαρία Ζορμπά (ηθοποιό) και τους Τώνη Λυκουρέση και Βασίλη Μαζωμένο (σκηνοθέτες), αφού όλους τους σκηνοθέτες και τους συντελεστές των ταινιών του διαγωνιστικού προγράμματος, αναφερει πως «σε μια εποχή που οι αντικειμενικές συνθήκες, αλλά και η αλλαγή του οπτικοακουστικού τοπίου, δημιουργούν πρόσθετες δυσκολίες στις παραγωγές, ο κινηματογράφος του δημιουργού όχι μόνο επιβιώνει αλλά αναδεικνύει διαρκώς νέες δυνάμεις», τονίζοντας πως «το βραβείο του ελληνικού διαγωνιστικού τμήματος του 34ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου απονέμεται με ψήφους 2-1 στην ταινία «Patchwork» του Πέτρου Χαραλάμπους, για την αρτιότητα της παραγωγής και την προβολή ενός σύγχρονου θέματος της Κυπριακής και όχι μόνο κοινωνίας, με την ανάδειξη ενός συνόλου εξαιρετικών ηθοποιών».

Ακόμη, η ελληνική επιτροπή του φεστιβάλ αποφάσισε να απονείμει ειδική μνεία στην ταινία «Η βοή του κόσμου» του Πέτρου Σεβαστίκογλου,’«για το ανθρωποκεντρικό της βλέμμα και τα ερωτηματικά που θέτει για τη δύναμη του κινηματογραφικού μέσου», όπως αναφέρει στο σκεπτικό της.

Η γαλλική ταινία «Ma nuit» («Η νύχτα μου») της Αντουανέτ Μπουλά κέρδισε το βραβείο «FIPRESCI – Θοδωρος Αγγελόπουλος», που απονέμουν μέλη της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κριτικών Κινηματογράφου, που φέτος την αποτελούσαν τρεις γυναίκες κριτικοί: η Gena Teodosievska, από τη Βόρεια Μακεδονία, η Γερμανίδα Katharina Dockhorn και η Ελληνίδα Ιφιγένεια Καλαντζή.

Βραβείο, που όπως αναφέρουν στο σκεπτικό τους, για την «εκπληκτική ικανότητα της σκηνοθέτριας να σκιαγραφήσει το χαρακτήρα μιας νεαρής κοπέλας παγιδευμένης στη θλίψη της καθημερινότητάς της», όπως αναφέρει το σκεπτικό της επιτροπής, «λόγω της τραγικής απώλειας της αδερφής της, εξελίσσεται παράλληλα με το ανάγλυφο πορτρέτο της σύγχρονης νεολαίας που θέλει να αναγνωριστεί ως μοναδική, πρωτότυπη και διαφορετική, ενώ αναπτύσσει υπαρξιακές και οικολογικές ανησυχίες, για ένα αμφίβολο μέλλον.

Η ρευστή κάμερα μεταξύ ρεαλισμού και ντοκιμαντέρ γλιστρά από τα νεανικά πρόσωπα σε μια απρόβλεπτη σκληρή πραγματικότητα, ενώ το νυχτερινό Παρίσι απεικονίζεται με την ίδια εφηβική οικειότητα με την οποία εξορμούν και οι ατρόμητοι -έτοιμοι για όλα- νέοι. Πρόκειται για μια ταινία που μας «χορεύει» στο ρυθμό των σοφών απαντήσεων και των χαμόγελων, αλλά και της καλοσύνης των αγνώστων, που στη μαγική στιγμή μιας θερινής βραδιάς, μπορεί να βρεθούν τόσο κοντά μας».

Τέλος, η επιτροπή αναγνωστών του περιοδικού «Αθηνόραμα» (που την αποτελούσαν η Σοφία Λινοσπόρη, η Εύη Παπαγιάννη και η Ελένη Τζαννάτου) απένειμε το Βραβείο Κοινού στην ταινία «Sisterhood» («Κολλητές») της Ντίνα Ντούμα για την «εκπληκτική ικανότητα της σκηνοθέτριας να σκιαγραφήσει το χαρακτήρα μιας νεαρής κοπέλας παγιδευμένης στη θλίψη της καθημερινότητάς της, λόγω της τραγικής απώλειας της αδερφής της, εξελίσσεται παράλληλα με το ανάγλυφο πορτρέτο της σύγχρονης νεολαίας που θέλει να αναγνωριστεί ως μοναδική, πρωτότυπη και διαφορετική, ενώ αναπτύσσει υπαρξιακές και οικολογικές ανησυχίες, για ένα αμφίβολο μέλλον.

Η ρευστή κάμερα μεταξύ ρεαλισμού και ντοκιμαντέρ γλιστρά από τα νεανικά πρόσωπα σε μια απρόβλεπτη σκληρή πραγματικότητα, ενώ το νυχτερινό Παρίσι απεικονίζεται με την ίδια εφηβική οικειότητα με την οποία εξορμούν και οι ατρόμητοι -έτοιμοι για όλα- νέοι. Πρόκειται για μια ταινία που μας «χορεύει» στο ρυθμό των σοφών απαντήσεων και των χαμόγελων, αλλά και της καλοσύνης των αγνώστων, που στη μαγική στιγμή μιας θερινής βραδιάς, μπορεί να βρεθούν τόσο κοντά μας».

Το 34ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου πραγματοποιήθηκε υπό την Αιγίδα και με την Οικονομική Υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και με την Υποστήριξη του ΟΠΑΝΔΑ (Δήμος Αθηναίων) και του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου.