Προς την κατεύθυνση αυτή συμβάλλει αρνητικά και η υπέρμετρη φορολογία των υπηρεσιών τηλεφωνίας και τηλεόρασης. Ειδικά στο χώρο της κινητής τηλεφωνίας, το ύψος της φορολογίας ξεπερνά το 42% στην είσπραξη ενός μηνιαίου λογαριασμού.

Σε ό,τι αφορά τις επισφαλείς απαιτήσεις, ο κλάδος βλέπει να διογκώνονται, αν και με επιβραδυνόμενο ρυθμό απ’ ό,τι στα πρώτα χρόνια της ύφεσης. Στα τέλη του 2015, οι συσσωρευμένες επισφαλείς απαιτήσεις ξεπερνούσαν τα 1,1 δισ. ευρώ. Το ποσό αυτό ήταν αυξημένο κατά 8% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά και κατά 24% σε σχέση με τη χρήση του 2013.

Αν σε αυτά τα μεγέθη συμπεριληφθεί και η οριστική διαγραφή επισφαλών απαιτήσεων άνω των 200 εκατ. ευρώ που διενήργησαν μέσα στην τελευταία τριετία οι εταιρείες του κλάδου, τότε θα μπορούσε να ισχυριστεί κάποιος ότι στην τηλεπικοινωνιακή αγορά δημιουργείται τσουνάμι επισφαλών απαιτήσεων που οι επιχειρήσεις επιχειρούν να τιθασεύσουν.

Συνολικά την περίοδο 2013-2015 οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών διέγραψαν οριστικά επισφαλείς απαιτήσεις 203 εκατ. ευρώ. Εξ αυτών τα 170 εκατ. ευρώ διαγράφηκαν μέσα σε μία χρονιά, το 2013, ενώ τις επόμενες δύο χρονιές τα υπόλοιπα 33 εκατ. ευρώ.

Παρά όμως τις προαναφερόμενες διαγραφές, οι επισφάλειες αυξήθηκαν, καθώς κάθε χρόνο οι επιχειρήσεις του κλάδου προσθέτουν επισφαλείς απαιτήσεις περίπου 100 εκατ. ευρώ ή στο 2,2% του συνολικού τζίρου τους. Ωστόσο, το θετικό είναι πως κάθε χρονιά οι επισφάλειες της χρήσης βαίνουν μειούμενες, κυρίως για δύο λόγους:

Οι πελάτες στρέφονται σε προπληρωμένες υπηρεσίες τηλεπικοινωνιών, όπως η καρτοκινητή, οι οποίες θεωρούνται χαμηλότερου κόστους, και δεύτερον, οι εταιρείες εφαρμόζουν πιο αυστηρές πολιτικές πίστωσης των πελατών τους. Έτσι, το 2015 οι ετήσιες προβλέψεις των επιχειρήσεων του κλάδου ανήλθαν σε 97 εκατ. ευρώ, από 100 εκατ. ευρώ το 2014 και 107 εκατ. ευρώ το 2013. Τις υψηλότερες προβλέψεις κάθε χρονιά διενεργεί η Cosmote, συνολικού ύψους 131 εκατ. ευρώ για την τριετία 2013-15, και τις χαμηλότερες η Forthnet, ύψους περίπου 25 εκατ. ευρώ στη διάρκεια της τριετίας.

Όσον αφορά τις αυστηρότερες πολιτικές πίστωσης, η Wind Hellas, αμέσως μετά την έκδοση του δεύτερου απλήρωτου λογαριασμού, προειδοποιεί τους ασυνεπείς πελάτες της για φραγή των υπηρεσιών της. Συγκεκριμένα, μετά την πάροδο ορισμένων ημερών, η εταιρεία εφαρμόζει φραγή σε ορισμένες υπηρεσίες της, με στόχο να πιέσει τους πελάτες της να προσέλθουν στα γκισέ πληρωμών.

Στις υπηρεσίες double play, η εταιρεία διακόπτει την παροχή πρόσβασης στο Internet και, εφόσον ο πελάτης δεν συμμορφώνεται στην πληρωμή, τότε υλοποιεί τη φραγή και στις υπηρεσίες τηλεφωνίας.

Σε ό,τι αφορά τη στροφή των πελατών σε προπληρωμένες υπηρεσίες, αυτό γίνεται φανερό κυρίως στην κινητή τηλεφωνία. Οι πελάτες καρτοκινητής τηλεφωνίας αντιστοιχούν πλέον στο 73% της συνδρομητικής βάσης στοιχεία 2015 από 70% που ήταν το 2010. Σε απόλυτα μεγέθη, σύμφωνα με την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων ΕΕΤΤ, την ίδια περίοδο, 2010-15, οι συνδέσεις καρτοκινητής αυξήθηκαν κατά περίπου ένα εκατομμύριο, ενώ οι συνδέσεις συμβολαίου μειώθηκαν κατά 300.000.

Από τον Μάρτιο αναμένεται να ξεκινήσει η λειτουργία της «Τηλέγνους». Πρόκειται για τον τηλεπικοινωνιακό «Τειρεσία», ο οποίος θα επιχειρήσει να βάλει φρένο στους μπαταχτσήδες που περιφέρονται από εταιρεία σε εταιρεία αφήνοντας φέσια, δηλαδή επισφαλείς απαιτήσεις. Η αγορά έχει διαγνώσει το πρόβλημα και έχει προετοιμαστεί για να αναγνωρίσει όλους αυτούς που, δικαίως ή αδίκως, έχουν καταστεί κακοπληρωτές.

Η εκκρεμότητα εξακολουθεί να βρίσκεται στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (ΑΠΔΠΧ). Συγκεκριμένα, η Αρχή πρέπει να δώσει το πράσινο φως για τη λειτουργία της υπηρεσίας, η οποία έχει αναπτυχθεί από την Ενωση Εταιρειών Κινητής Τηλεφωνίας (ΕΕΚΤ) και τη Cyta Hellas. Η ολομέλεια της ΑΠΔΠΧ καθυστερεί στη λήψη της απόφασης, καθώς τα μέλη της διαρκώς ζητούν ολοένα και περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το σύστημα που έχει αναπτύξει η EEKT για λογαριασμό των μεγάλων επιχειρήσεων κινητής τηλεφωνίας και το οποίο είναι έτοιμο εδώ και μήνες να λειτουργήσει.