Άποψη πάνω στην «Τιμάνδρα» του Θοδωρή Καλλιφατίδη, σε σκηνοθεσία της Χρύσας Καψούλη, στο θέατρο ΕΛΕΡ – Ελένη Ερήμου.

Η παράσταση «Τιμάνδρα», του Θοδωρή Καλλιφατίδη, αναφέρεται στον βίο και την πολιτεία της Αθηναίας Τιμάνδρας, εταίρας του στρατηγού Αλκιβιάδη. Μέσα από την πορεία της θίγονται σημαντικά ζητήματα, όπως ο έρωτας, ο πόλεμος, η εξουσία, η γυναικεία σεξουαλικότητα και η φιλοσοφία.

Τρεις γυναίκες ενσαρκώνουν την Τιμάνδρα, σε διαφορετικές χρονικά περιόδους της ζωής της, φωτίζοντας το νου, τον ψυχισμό και το σώμα της, με έναν τρόπο ιδιαίτερο, ώσπου να συνδεθούν σε ένα πεπρωμένο, αφήνοντας το στίγμα τους στην ιστορία. Γιατί η ηρωίδα, εκτός από τον απόλυτο έρωτά της προς τον Αλκιβιάδη, έζησε μια πολυκύμαντη ζωή, με ευαισθησία, άποψη και συνείδηση, με απότοκο ο «εξομολογητικός» χαρακτήρας της ζωής της να είναι ιδιαζόντως ουσιαστικός.

Σκηνοθεσία:

Η Χρύσα Καψούλη σκηνοθετεί το έργο, σε δραματουργική επεξεργασία δική της και του Γιάννη Τσαπαρέγκα. Το κείμενο του Θοδωρή Καλλιφατίδη, δυνατό, έντονο, εξεγερτικό, με συμβολισμούς και μυστικιστική διάθεση, χρειάστηκε μια σκηνοθετική οργάνωση, εύστοχη και χειροποίητη, ώστε να υποστηριχθεί ολιστικά. Η Καψούλη κατάφερε να αποδώσει τον προβληματισμό της θεματικής με έμπνευση και ωριμότητα, όπως ταιριάζει σε ένα ξεχωριστό σύγγραμμα.

Το σημαντικό είναι πως το κοινό παρακολουθεί και το πνευματώδες δραματουργικό βάθος του έργου, αλλά και τις ολοκληρωμένες ερμηνείες των τριών ηθοποιών. Η επιθυμητή μέθεξη προσφέρει πνευματική διέγερση, αλλά και συναισθηματική πληρότητα. Η αφήγηση αρμονικά δεμένη με την κίνηση και την πολυσχιδή εικονοποιία, κτίζουν ένα ισχυρό θεματικό πυρήνα, άξιο μιας σημαντικής, αλλά και πληθωρικής σκηνικής κατασκευής.

Ερμηνείες:

Δήμητρα Χατούπη, Νάνα Παπαδάκη και Βάλια Παπαχρήστου, ένα εξαιρετικό καστ, με αξιοπρόσεκτη χημεία που βγαίνει αβίαστα στη σκηνή και συναρπάζει το θεατή από το πρώτο λεπτό. Ταλαντούχες και οι τρεις ηθοποιοί μας, προσδίδουν στο έργο την απαραίτητη εσωτερικότητα, ευθύβολες, τόσο στις σιωπές, όσο και στο λόγο, μέσα σε ένα σύμπαν πλοκής, με σπαρακτικό και όχι μόνο ύφος. Ο τρόπος της σκηνικής παρουσίας τους κρίνεται ελεύθερος, αληθινός, αντισυμβατικός, γενναίος, ερωτικός, αυτογνωσιακός.

Ερμηνεύουν άλλοτε με λυρισμό και άλλοτε με ρεαλισμό, διαθέτοντας αφειδώλευτα την ορμή και την τόλμη, όπως αρμόζει σε ένα αξιόλογο ιστορικό – πολιτισμικό προϊόν, με αισθησιακά και επαναστατικά γνωρίσματα. Το ερωτικό στοιχείο στην παράσταση εκπροσωπεί η Βάλια Παπαχρήστου, το πολεμικό-στρατηγικό η Νάνα Παπαδάκη και το ανθρώπινο, άμεσο και φιλοσοφικό η Δήμητρα Χατούπη.

Συντελεστές:

Σκηνικά και κοστούμια Άση Δημητρολοπούλου, φώτα Γιώργος Αγιαννίτης, κίνηση Βάλια Παπαχρήστου και μουσική επιμέλεια Κατερίνα Κέντρου. Όλοι τους ως ικανότατη ομάδα στήριξαν με αφοσίωση την θεατρική παράσταση. Παραγωγή «Μαλντορόρ», αστική μη κερδοσκοπική εταιρία.

Συμπέρασμα:

Η «Τιμάνδρα» του πολυβραβευμένου Θοδωρή Καλλιφατίδη, σε σκηνοθεσία της Χρύσας Καψούλη, στο θέατρο ΕΛΕΡ- Ελένη Ερήμου, αποτελεί μία αξιοζήλευτη θεατρική πρόταση, καθώς θεμελιώνεται πάνω σε ένα σπινθηροβόλο κείμενο, στιβαρή σκηνοθεσία και γόνιμες ερμηνευτικές υποκρίσεις.