Του Νίνου Φένεκ Μικελίδη

Με τα τρία πιο σημαντικά Όσκαρ, καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας και γυναικείας ερμηνείας, που κέρδισε η ταινία «Nomadland» της Κλόε Ζάο, στοχασμός πάνω στο απραγματοποίητο αμερικανικό όνειρο, έληξε το βράδυ της Κυριακής η 93η απονομή των Όσκαρ που έγινε στο Union Station του Λος Άντζελες.

Μια απλή τελετή, που θύμιζε εκείνες της πρώτης δεκαετίας των Όσκαρ, με τις περισσότερες ταινίες, εξαιτίας της πανδημίας του Covid -19, να έχουν προβληθεί στο Ίντερνετ και όχι στην αίθουσα και, που, φέτος, μετά τις ενστάσεις των πρόσφατων χρόνων για «λευκά» μόνο Όσκαρ, παρουσίασαν μεγαλύτερη ποικιλία, με τα 9 από τα 20 Όσκαρ ερμηνειών να απονέμονται σε μη λευκούς ηθοποιούς.

Αξίζει να αναφέρω πως η Κλόε Ζάο είναι η δεύτερη γυναίκα και η πρώτη Κινέζα που κερδίζει το Όσκαρ σκηνοθεσίας (η πρώτη ήταν η Κάθριν Μπίγκελοου για την ταινία της The Hurt Locker). «Αυτό το βραβείο είναι», ανάφερε η Ζάο, παραλαμβάνοντας το χρυσό αγαλματάκι, και στρεφόμενη σε ένα κινεζικό ποίημα που της διάβαζε μικρή ο πατέρας της, «για όποιον έχει την πίστη και το θάρρος να κρατιέται από την καλοσύνη που έχει μέσα του και να κρατιέται από την καλοσύνη που υπάρχει στους άλλους».

«Αφιερώνω αυτό το Όσκαρ στο δικό μας λύκο (wolf), ανάφερε η πρωταγωνίστρια της ταινίας, Φράνσις ΜακΝτορμαντ, μιμούμενη το ουρλιαχτό του λύκου, ενώ παραλάμβανε το τρίτο της Όσκαρ, εννοώντας τον Michael Wolf Snyder, τον μίξερ του ήχου της ταινίας, που είχε αυτοκτονήσει τον περασμένο Μάρτιο.

Έκπληξη ήταν η απονομή του βραβείου καλύτερης ανδρικής ερμηνείας στον 83χρονο Άντονι Χόπκινς για το ρόλο του στην ταινία «Ο πατέρας», ενώ φαβορί ήταν ο ήδη βραβευμένος από άλλους οργανισμούς και κριτικές επιτροπές, Τσάντγουικ Μπόουζμαν, πρωταγωνιστής της ταινίας «Η θρυλική Μα Ρέινολντς».

Με τον μαύρο ηθοποιό Ντάνιελ Καλούγια, που απέσπασε το βραβείο δεύτερου ανδρικού ρόλου για το ρόλο του αρχηγού των Μαύρων Πάνθηρων, Φρεντ Χάμπντον, να κλείνει την ομιλία αποδοχής του βραβείου, τονίζοντας πως «σε όσους υποστήριζαν το διαίρει και βασίλευε εμείς λέμε, ενωθείτε και ανυψώνεστε».

Το γέλιο των παρευρισκόμενων προκάλεσε η ηθοποιός Γιου-Τζουνγκ Γιουν, η οποία, παραλαμβάνοντας το βραβείο δεύτερου γυναικείου ρόλου, για την ερμηνεία της στην Κορεάτικη ταινία «Μιναμάρι» (πρώτη Κορεάτισσα που βραβεύεται με Όσκαρ), στράφηκε στην συνυποψήφιά της, Γκλεν Κλόουζ (που μέχρι σήμερα δεν έχει κερδίσει το Όσκαρ αν και ήταν υποψήφια 8 φορές) και της είπε, «Εγώ είμαι πιο τυχερή από σένα».

ΤΑ ΒΡΑΒΕΙΑ

Καλύτερης ταινίας: Nomadland της Κλόε Ζάο
Σκηνοθεσίας: Κλόε Ζάο
Α’ γυναικείου ρόλου: Φράνσις ΜακΝτόρμαντ (Nomadland)
A’ ανδρικού ρόλου: Άντονι Χόπκινς («Ο πατέρας»)
Β’ γυναικείου ρόλου: Γιου-Τζούνγκ Γιουν («Μιναμάρι»)
Διασκευασμένου σεναρίου: Κρίστοφερ Χάμπτον, Φλόριαν Ζέλερ («Ο πατέρας»)
Πρωτότυπου σεναρίου: Έμεραλντ Φένερ (Promising Young Woman)
Κινούμενα σχέδια μεγάλου μήκους: «Soul» των Πιτ Ντόκτερ και Κεμπ Πάουερς
Ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους: «Ο δάσκαλός μου, το χταπόδι» των Πίπα Έλριχ και Τζέιμς Ριντ
Ξενόγλωσσης ταινίας: Another Round (Δανία) του Τόμας Βίντερμπεργκ
Μουσικής (πρωτότυπο τραγούδι): Fight for You (από τη ταινία Judas and the Black Messiah)
Μουσική (πρωτότυπη): Soul
Μοντάζ: Sound of Metal
Φωτογραφίας: Έρικ Μέσερσμιντ («Μανκ»)
Σχεδιασμού: «Μανκ»)
Οπτικά εφέ: Tenet
Ντοκιμαντέρ μικρού μήκους: Colette
Κινούμενα σχέδια μικρού μήκους: If Anything Happens I Love You
Μικρού μήκους μυθοπλασίας: Two Distant Strangers
Ήχου: Sound of Metal
Κοστουμιών: «Η θρυλική Μα Ρέινι»
Μακιγιάζ και κόμμωσης: «Η θρυλική Μα Ρέινι»