Του Νίνου Φένεκ Μικελίδη

** * Μια αγάπη ανέφικτη

Un amour impossible. Γαλλία, 2018. Σκηνοθεσία: Κατρίν Κορσινί. Σενάριο: Κατρίν Κορσινί, Λορέτ Πολμάνς. Ηθοποιοί: Βιρζινί Εφιρά, Νιλς Σνάιντερ, Εστέλ Λεσκιούρ, Ζενί Μπετ. 135΄

Με τα γυναικεία προβλήματα (το ερωτικό πάθος, τη σεξουαλικότητα και την αναζήτηση ταυτότητας) καταπιάνεται για μια ακόμη φορά, η Γαλλίδα σκηνοθέτρια Κατρίν Κορσινί («Η ομορφότερη εποχή»).

Τη φορά αυτή η Κορσινί στρέφεται σε μια ιστορία που εκτυλίσσεται στο Σατορού, μια επαρχιακή γαλλική πόλη, τη δεκαετία του ’50, για να καταγράψει την ιστορία μιας απλής, εβραϊκής καταγωγής γυναίκας, της Ρασέλ, υπαλλήλου σε γραφείο, που ερωτεύεται τον Φιλίπ, ένα φιλόδοξο άντρα από ανώτερη απ’ αυτήν κοινωνική τάξη. Έρωτα, στην αρχή ρομαντικό, που όταν η αφελής Κατρίν μένει έγκυος τα πράγματα αρχίζουν να μετατρεέπονται σε τραγωδία. Ιδιαίτερα όταν ο Φιλίπ, που αντιμετώπιζε την Κατρίν σαν απλή ερωτική απόλαυση, αρνείται να αναγνωρίσει το παιδί τους.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως βρισκόμαστε σε μια εποχή, όπου ο άντρας είναι κυρίαρχος και όπου μια μοναχική γυναίκα με παιδί αντιμετωπίζεται σχεδόν με εχθρικότητα. Εκτός από τον αγώνα μιας γυναίκας ενάντια σε μια τέτοια κοινωνία, και πάνω απ’ όλα σ’ ένα υπεροπτικό αστό και την οικογένειά του, που παρακολουθούμε στο δεύτερο μέρος της ταινίας, το τρίτο μέρος, εστιάζει στη σχέση ανάμεσα στη μητέρα και την τινέιτζερ κόρη της, Σαντάλ.

Ιστορία που αφηγείται, με φωνή off, η μεγάλη πια κόρη, και που η Κορσινί, με βάση το σενάριο που έγραψε μαζί με την Λορέτ Πολμάνς, κι αυτό βασισμένο σε ένα μυθιστόρημα γραμμένο από γυναίκα την Κριστίν Ανγκό (μια ιστορία από τρεις δηλαδή γυναίκες), αναπτύσσει με πάθος και δύναμη τον ηρωικό αγώνα των δυο γυναικών της, που, για τρεις ολόκληρες δεκαετίες, άντεξαν με υπομονή αλλά και θάρρος τις όποιες κακουχίες. Ένα αγώνα που κερδίζει χάρη στις ερμηνείες των δυο γυναικών, της Εστέλ Λεσκιούρ (στο ρόλο της τινέιτζερ Σαντάλ), και ιδιαίτερα της Βιρζινί Εφιρά, που δείχνει να μπήκε ολοκληρωτικά στο πετσί του δύσκολου ρόλου της μητέρας.

*** Μπέργκμαν: ένας αιώνας

A la recherche d’ Ingmar Bergman. Γερμανία/Γαλλία, 2018. Σκηνοθεσία: Μαργκαρέτε φον Τρότα, Μπετίνα Μπέλερ, Φέλιξ Μέλερ. Σενάριο: Μαργκαρέτε φον Τρότα, Φέλιξ Μέλερ. Εμφανίζονται: Λιβ Ούλμαν, Ολιβιέ Ασαγιάς, Ρούμπεν Όστλουντ, Κάρλος Σάουρα, Ντάνιελ Μπέργκμαν, Γκούνελ Λίντμπλομ, Ίνγκμαρ Μπέργκμαν Τζούνιορ. 99΄

Ένα ντοκιμαντέρ για τον Μπέργκμαν (με αφορμή τα 100 χρόνια από τη γέννησή του) δεν μπορούσε παρά να ξεκινήσει από κάποια κλασική, εμβηματική ταινία του. Και ποια είναι πιο αντιπροσωπευτική από την «Έβδομη σφραγίδα»; Ταινία στην οποία αναπτύσσονται μερικά από τα πιο βασικά βασικά θέματα του μεγάλου Σουηδού σκηνοθέτη: η θρησκεία, η ύπαρξη ή όχι (μαζί και η σιωπή) του θεού, η ζωή και ο θάνατος. Από τα πρώτα πλάνα βλέπουμε την ίδια την Μαργκαρέτε φον Τρότα, καθισμένη κοντά στην παραλία, ακριβώς εκεί όπου το 1958 ο Μπέργκαν είχε γυρίσει την «Έβδομη σφραγίδα», να αναπολεί σκηνές από την ταινία.

Ό,τι ακολουθεί είναι η παρουσίαση της ζωής και του έργου, μαζί και της θεματικής, του σκηνοθέτη, μέσα από συνεντεύξεις με άτομα που είτε τον γνώρισαν (ηθοποιούς και συνεργάτες, με πρώτη πρώτη την Λιβ Ούλμαν) είτε αποτελούν μέλη της οικογένειάς του (όπως ο γιος του και ο εγγονός του), είτε σκηνοθέτες που επηρεάστηκαν από το έργο του (όπως οι σκηνοθέτες Κάρλος Σάουρα, Ρούμπεν Όστλουντ, ή ο Ολιβιέ Ασαγιάς που εστιάζει στις γυναίκες/ηθοποιούς στο έργο του Μπέργκαν). ΄Ενα έργο αγάπης για ένα μεγάλο, μοναδικό δημιουργό που βλέπεται με ξεχωριστό ενδιαφέρον.