Κατάργηση των πανελλαδικών εξετάσεων με την τωρινή τους μορφή προβλέπεται στο Τριετές Σχέδιο της κυβέρνησης. Επισημαίνεται ωστόσο πως θα πρέπει να παρουσιαστεί μια πλήρης ανάλυση και ένας συνδυασμός όλων των πορισμάτων των εθνικών διαλόγων για την Παιδεία, ενώ μέχρι στιγμής η Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής έχει αναλάβει την αποστολή συζητήσεων και συναίνεσης σε εκπαιδευτικό και πολιτικό επίπεδο.

Στο κείμενο που στάλθηκε στους θεσμούς γίνεται ξεκάθαρη η υποβάθμιση των δύο τελευταίων τάξεων του Λυκείου, το χρονικό διάστημα εκείνο δηλαδή όπου οι μαθητές προετοιμάζονται για τις πανελλαδικές εξετάσεις ενώ ταυτόχρονα παρακολουθούν εξωσχολικά μαθήματα. Γι’ αυτό το λόγο τονίζεται η αναγκαιότητα της αναβάθμισης των δύο αυτών ετών.

Τι προβλέπει το Τριετές Σχέδιο μεταρρυθμίσεων

Νηπιαγωγείο
  • Διορισμοί νηπιαγωγών, προσλήψεις βοηθητικού προσωπικού

  • Δίχρονο υποχρεωτικό Νηπιαγωγείο

  • Σταδιακή μείωση του αριθμού των μαθητών / τμήμα

  • Αναμόρφωση αναλυτικού προγράμματος σπουδών / έμφαση στην διαφοροποιημένη παιδαγωγική
    (εκπαίδευση προσφύγων, μεταναστών, ευάλωτων ομάδων)
Δημοτικό Σχολείο
  • Ενιαίου τύπου Ολιγοθέσιο Ολοήμερο Δημοτικό, για 900 1/θέσιες, 2/θέσιες και 3/θέσιες σχολικές μονάδες (υλοποίηση από την επόμενη σχολική χρονιά)

  • Επέκταση της περιγραφικής ποιοτικής αξιολόγησης

  • Ευέλικτη ζώνη σε όλο το Δημοτικό

  • Πιλοτική αναβάθμιση καλλιτεχνικών μαθημάτων

  • Σταδιακή μείωση των μαθητών / τμήμα (στόχος οι 22 / τμήμα)
Γυμνάσιο
  • Δημιουργία επιτροπής για τον εξορθολογισμό της ύλης

  • Τρεις ώρες ελεύθερης επιλογής (δημιουργική
    απασχόληση, ενισχυτική διδασκαλία, συνελεύσεις των διδασκόντων)

  • Αναβάθμιση των βιωματικών δράσεων/ συνθετικών εργασιών
Νέο Λύκειο και εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
  • Κατάργηση των Πανελληνίων όπως είναι σήμερα

  • Εθνικό Απολυτήριο (ή Πιστοποιητικό Σπουδών)

  • Νέος τρόπος εισαγωγής στην Τριτοβάθμια, με τη νομοθέτηση νέας δομής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (στα τέλη του 2017 – αρχές 2018)

  • Αναμόρφωση των ΑΕΙ ώστε η υποδοχή των φοιτητών να γίνεται, ενδεχομένως, σε σχολές και όχι τμήματα

Αλλαγές στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

Ενιαίος Χώρος Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και Έρευνας
  • Αναζήτηση χρηματοδότησης ως όργανο εθνικής στρατηγικής στην εκπαίδευση και την έρευνα

  • Εξορθολογισμός των συνδρομών σε διεθνείς οργανισμούς (CERN, European Space Agency κ.α.)
  • Οριζόντια κινητικότητα μελών ΔΕΠ Πανεπιστημίων, μελών ΕΠ ΤΕΙ και ερευνητών Ε.Κ.

  • Συγκρότηση Εικονικών Ινστιτούτων (virtual institutes) και Κέντρων Δεξιότητας (Competence Centers)

  • Εξ αποστάσεως εκπαίδευση

  • Ανοιχτή πρόσβαση σε ερευνητικές υποδομές

  • Διοικητική σύγκλιση των ερευνητικών κέντρων

  • Εγγύηση των εργασιακών δικαιωμάτων επιστημονικού και διοικητικού προσωπικού
Πανεπιστήμια και ΤΕΙ
  • Εξορθολογισμός των διοικητικών προβλημάτων των ΑΕΙ (Συμβούλια Ιδρυμάτων, συγκρότηση Πρυτανικών Συμβουλίων, εκλογικές διαδικασίες για εκλογές πρυτάνεων, συμμετοχή φοιτητών σε όργανα κ.ά.)

  • Ρύθμιση των μεταπτυχιακών προγραμμάτων και διδακτορικών σπουδών.

  • Αποδέσμευση των ΕΛΚΕ από το δημόσιο λογιστικό.
  • Αξιοποίηση της περιουσίας των ΑΕΙ.

  • Δικαίωμα σπουδών 3ου κύκλου σε ΤΕΙ ακαδημαϊκώς ισοδύναμα με πανεπιστημιακά τμήματα. Δυνατότητες μελλοντικής ένταξης σε ένα «ομόλογο» πανεπιστημιακό τμήμα ή αυτοτέλεια ως πανεπιστημιακά τμήματα.

  • Μεταβατική περίοδος 3-5 ετών για όσα ΤΕΙ δεν πληρούν τις προϋποθέσεις ισοδυναμίας. Στόχος, η αναπροσαρμογή προγραμμάτων σπουδών, διάρκειας σπουδών, είδους πτυχίων.

  • ΤΕΙ που θα παρέχουν τεχνολογική εκπαίδευση αμιγώς

Τις αλλαγές αυτές θα ακολουθήσουν και 13 παρεμβάσεις:

1. Θεσμοθέτηση φορέα παρακολούθησης της υλοποίησης των προβλεπόμενων μεταρρυθμίσεων.
2. Θεσμοθέτηση ενιαίου φορέα αξιολόγησης για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης – αυτοαξιολόγηση.
3. Εθνικό σύστημα διαρκούς επιμόρφωσης εκπαιδευτικών.
4. Νέο σύστημα επιλογής και αξιολόγησης στελεχών εκπαίδευσης. Σύσταση Κεντρικής Δομής Υποστήριξης Εκπαιδευτικής Κοινότητας (ψήφιση το πρώτο εξάμηνο του 2017).
5. Σειρά επιμορφώσεων εκπαιδευτικών [εξ αποστάσεως ή μεικτές (πρότυπο Μείζονος Επιμόρφωσης)] (ολοκλήρωση τέλη του 2019).
6. Ανασχεδιασμός του τρόπου προγραμματισμού και υλοποίησης των υπηρεσιακών μεταβολών.
7. Ενοποίηση συγγενών κλάδων εκπαιδευτικών. Εξορθολογισμός της διαχείρισης εκπαιδευτικού προσωπικού.
8. Αναδιαμόρφωση της ύλης σε σχέση με τα Προγράμματα Σπουδών. Ανανέωση – ριζική αναμόρφωση των σχολικών εγχειριδίων (σταδιακά μέσα στο 2017).
9. Ενταξιακή πολιτική για ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες των προσφύγων και των μεταναστών.
10. Αναβάθμιση της Ειδικής Αγωγής με θεσμοθέτηση κανονισμού λειτουργίας των ΣΜΕΑΕ, Τμημάτων Ένταξης, ΕΔΕΑΥ, ΚΕΔΔΥ – ανάπτυξη συνεργατικών πρακτικών.
11. Εφαρμογή του ενιαίου Προγράμματος Σπουδών Πληροφορικής από τις πρώτες τάξεις του Δημοτικού μέχρι και την τελευταία τάξη του Λυκείου με δημιουργία υψηλής ποιότητας δικτυακής δομής στα σχολεία.
12. Επέκταση του θεσμού των βιβλιοθηκών και στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και σύνδεση με την τοπική κοινωνία.
13. Νέο πλαίσιο αρμοδιοτήτων Συλλόγου Εκπαιδευτικών, νέο πλαίσιο λειτουργίας μαθητικών κοινοτήτων.

Ο υπουργός Παιδείας Κ. Γαβρόγλου εξηγεί πως «Η παιδαγωγική αυτονομία αφορά τη μεγαλύτερη συμμετοχή των εκπαιδευτικών στα προγράμματα σπουδών, στις διδακτικές μεθόδους, στην επιλογή του εκπαιδευτικού υλικού, την επιλογή του τρόπου αξιολόγησης των μαθητών, κ.λπ. Η διοικητική αυτονομία, σχετίζεται με την έννοια της αποκέντρωσης, όπου οι διαφορετικές εκπαιδευτικές περιφέρειες έχουν την υποχρέωση να προσαρμόσουν, σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό ανάλογα με το επίπεδο αυτονομίας που τους προσφέρεται, τις βασικές εκπαιδευτικές πολιτικές οι οποίες εκπορεύονται από το Υπουργείο Παιδείας. Η οικονομική αυτονομία, αναφέρεται στη δυνατότητα που δίνεται στη σχολική μονάδα να διαχειριστεί τους πόρους της ή να αναζητήσει πρόσθετους».

Διαβάστε για τις επιτροπές αξιολόγησης των θεσμών.

«Η δυσμενής δημοσιονομική κατάσταση «απαγορεύει» τους διορισμούς στο Δημόσιο»
Παρά την απόλυτη αλαλία που συναντάμε από μεριάς του υπουργείο, οι θεσμοί ήταν ξεκάθαροι ως προς τους διορισμούς στο Δημόσιο: δεν είναι δυνατό να πραγματοποιηθούν διορισμοί καθώς πρώτα πρέπει να προηγηθεί αξιολόγηση του υπάρχοντος διδακτικού δυναμικού.

Οι υποσχέσεις επομένως των προηγούμενων υπουργών Παιδείας, δηλαδή του κ. Μπαλτά και του κ. Φίλη, θα πρέπει να αποτελέσουν παρελθόν για τους εκπαιδευτικούς.

Να θυμηθούμε πως ο πρώην και πρώτος υπουργός Παιδείας της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, είχε εξαγγείλει έως και 25.00 διορισμούς μονίμων εκπαιδευτικών ενώ ο διάδοχος του Νίκος Φίλης υποσχέθηκε 20.000 μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών, που μάλιστα, σύμφωνα με τις αρχικές εξαγγελίες, το μεγαλύτερο μέρος τους θα γινόταν μέσα στο 2016 και η τελευταία δόση θα ήταν το 2018.

Οι διάλογοι ωστόσο για την Παιδεία συνεχίζονται και όπως δήλωσε και στη συνάντηση του με τον Ιερώνυμο ο υπουργός «οι κύκλοι κλείνουν κι ανοίγουν συνεχώς».