Συνολική αναδιοργάνωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, με σκοπό να αντιμετωπιστούν οι συσσωρευμένες παθογένειες του εκπαιδευτικού μας συστήματος, εισηγείται με προτάσεις της η Επιτροπή Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία υπό τον καθηγητή Αντώνη Λιάκο.

Σε αυτές αναφέρονται η σαφής αναδιοργάνωση της Μέσης Εκπαίδευσης με 4 χρόνια Γυμνάσιο και 2 χρόνια Λύκειο, και επισημαίνουν ιδιαίτερα την αναμόρφωση του αναλυτικού προγράμματος του Λυκείου.

Στην Δ’ Γυμνασίου θα οριστικοποιείται η απόφαση των μαθητών και των μαθητριών για τη συνέχεια της ακαδημαϊκής τους πορείας. Οι μαθητές και οι μαθήτριες κατά τη διετία του Λυκείου θα διαμορφώνουν το πρόγραμμα το οποίο θα παρακολουθούν, επιλέγοντας μαθήματα από τέσσερις ομάδες μαθημάτων. Ο σχεδιασμός του προγράμματος θα δίνει ιδιαίτερη έμφαση στις κλίσεις, τα ενδιαφέροντα όσο και τις δεξιότητες των παιδιών.

 

Για τη διευκόλυνση των μαθητών στη διαδικασία επιλογής μαθημάτων και γενικότερα στη διαδικασία διάρθρωσης του προγράμματος σπουδών που θα παρακολουθούν, προτείνεται να θεσπιστεί η θέση του «καθηγητή συμβούλου», ο οποίος θα παρακολουθεί την πορεία του μαθητή και θα τον στηρίζει ώστε να επιτύχει τις επιδιώξεις του.

 

Κάθε μαθητής και μαθήτρια θα παρακολουθεί συνολικά 6 μαθήματα, των οποίων το πρόγραμμα θα εξελίσσεται ενιαία και συνεκτικά και στις δύο τάξεις του Λυκείου (2 υποχρεωτικά και 4 επιλογές). Επίσης οι μαθητές θα συμμετέχουν σε πρόγραμμα φυσικής άσκησης διάρκειας 3 ωρών εβδομαδιαίως, ενώ στις ακαδημαϊκές υποχρεώσεις τους θα περιλαμβάνεται η συγγραφή εκτεταμένου δοκιμίου, καθώς και η συμμετοχή σε δράσεις εθελοντισμού και κοινωνικής ευαισθησίας.

 

Οι μαθητές θα αποκτούν Εθνικό Απολυτήριο Λυκείου έπειτα από γραπτές μόνο εξετάσεις τις οποίες δίνουν στο τέλος της Β’ Λυκείου. Το Εθνικό Απολυτήριο Λυκείου αποτελεί το κατώφλι για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

 

Τέλος, για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση τονίζεται ότι θα πρέπει να αναδεικνύονται οι πραγματικές επιθυμίες του υποψηφίου για το αντικείμενο που θέλει να σπουδάσει και όχι η αποτυχημένη συνταγή που τον οδηγεί πολλές φορές να επιλέγει και να ακολουθεί πανεπιστημιακές σπουδές που δεν τον ενδιαφέρουν πραγματικά.

 

Σήμερα παρατηρείται, όπως τονίζεται, το φαινόμενο ένας υποψήφιος να προσθέτει διαδοχικά έως και 70 τμήματα στις επιλογές του και τμήματα πάρα πολύ διαφορετικά το ένα από το άλλο. Για αυτό το σκοπό προτείνεται η εισαγωγή ενός συντελεστή βαρύτητας ο οποίος θα επιβραβεύει με διαφοροποιημένο ποσοστό τη σειρά επιλογής (1η, 2η, 3η έως και 10η επιλογή) και το πλήθος των 10 πρώτων επιλογών των υποψηφίων. Μετά τη 10η επιλογή οι επιλογές δεν θα επιβραβεύονται και ο συντελεστής θα έχει μηδενική τιμή.