Σε μουσικοθεατρική παράσταση μετατρέπεται το διασημότερο έργο του Άρνολντ Σένμπεργκ, «Ο Φεγγαρίσιος Πιερότος» (Pierrot Lunaire, 1912), μέσα από τη σύμπραξη του «DissonArt ensemble», του συνθέτη Δημήτρη Μαρωνίδη και του σκηνοθέτη Αλέξανδρου Ευκλείδη.

Η παράσταση θα παρουσιαστεί στη «Μικρή Σκηνή» της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση το Σαββατοκύριακο 2 και 3 Απριλίου. Τον φωνητικά απαιτητικό ρόλο του Πιερότου ερμηνεύει η «βασίλισσα της αβανγκάρντ», όπως έχει χαρακτηριστεί από το διεθνή Τύπο, Frauke Aulbert.

Μέσα σε μια σκηνική εγκατάσταση που είναι εμπνευσμένη από τις προσπάθειες του ανθρώπου να επικοινωνήσει με το σύμπαν, οι μουσικοί και σκηνικοί ερμηνευτές εκτελούν μικρά τελετουργικά, που ελπίζουν να τους φέρουν πιο κοντά στο άγνωστο στο οποίο προσδοκούν. Πατώντας πάνω στην εγγενή θεατρικότητα των 21 μελοποιημένων ποιημάτων του Albert Giraud, αυτή η παράσταση μουσικού θεάτρου φέρνει κοντά την ιστορική πρωτοπορία του Σένμπεργκ με τη σύγχρονη ψυχοακουστική, τις φεγγαρίσιες ονειροπολήσεις του μετα-ρομαντικού Πιερότου και την ψυχρότητα του κόσμου μετά την κατάκτηση της Σελήνης.

Στον «Φεγγαρίσιο Πιερότο», μια γυναικεία φωνή εκφράζεται μέσω της μουσικής απαγγελίας (Sprechgesang), συνοδευμένη από ένα σύνολο πέντε μουσικών. Το έργο αποτελείται από τα «Τρεις φορές επτά ποιήματα του Αλμπέρ Ζιρό», όπως το όρισε ο (μανιώδης με την αριθμολογία) συνθέτης του, ενώ υπάγεται στο –ξεχασμένο σήμερα– είδος του μελοδράματος, συνθέσεων δηλαδή για απαγγελία με μουσική συνοδεία.

Το έργο υπήρξε παραγγελία μιας από τις σπουδαιότερες ερμηνεύτριες μελοδραμάτων, της Albertine Zehme, η οποία ήθελε ένα έργο που να αναδεικνύει τις ιδιαίτερες δεξιότητές της. Παρότι πρόκειται για το διασημότερο έργο του Άρνολντ Σένμπεργκ, ο τρόπος ερμηνείας του παραμένει «ανοιχτός», καθώς αφήνει μεγάλα περιθώρια ερμηνείας στην τραγουδίστρια. Η υβδριδική Sprechstimme (μεταξύ απαγγελίας και τραγουδιού), την οποία ζητά ο συνθέτης, συνιστά ακόμη και σήμερα μια πρόκληση διαρκώς νέων προσεγγίσεων για τις ερμηνεύτριες. Το έργο έχει παρουσιαστεί συχνά και στη χώρα μας.

Την παράσταση σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ευκλείδης, ένας δημιουργός με σαφές αισθητικό στίγμα και σημαντικές επιτυχίες στο χώρο του μουσικού θεάτρου: «Οι στοχασμοί του φεγγαροχτυπημένου Πιερότου, στο πρωτότυπο, γίνονται η αφορμή για μια σκηνική παραβολή που περιστρέφεται γύρω από την έννοια της πρωτοπορίας και τη ρητορική του τέλους, με την οποία η πρωτοπορία είναι στενά συνδεδεμένη σε κάθε εποχή».

 

Το «DissonArt ensemble» είναι ένα από τα κορυφαία σύνολα ερμηνείας σύγχρονης μουσικής στη χώρα μας, εδρεύει στη Θεσσαλονίκη, αλλά τα μέλη του κινούνται με ευελιξία όπου χτυπάει η καρδιά της νέας μουσικής στην Ευρώπη.

ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ
Σάββατο 2 Απριλίου
Μετά τη συναυλία, συζήτηση του κοινού με τους συντελεστές
Συντονισμός: Χρήστος Καρράς, γενικός διευθυντής και καλλιτεχνικός Δδιευθυντής Μουσικής της Στέγης
Κυριακή 3 Απριλίου
– Workshop με το μουσικό σύνολο dissonArt
– Στις 18:30 θα προβληθεί το ντοκιμαντέρ Ερμηνεύοντας τον Pierrot Lunaire. Η είσοδος είναι δωρεάν με δελτία εισόδου

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ:

Σοπράνο: Frauke Aulbert
Μουσικό σύνολο: dissonArt (Θοδωρής Πατσαλίδης, Γιάννης Ανισέγκος, Αλέξανδρος Σταυρίδης, Λενιώ Λιάτσου, Βασίλης Σαΐτης)
Ηλεκτρονικά: Δημήτρης Μαρωνίδης
Σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Ευκλείδης
Σκηνογραφία: Γιάννης Κατρανίτσας

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, Μικρή Σκηνή, Συγγρού 107
Τηλ.: 210 900 5 800, 2-3 Απριλίου 2016, 21:00

Τιμές εισιτηρίων
Κανονικό: 18 €
Μειωμένο ή Μικρή Παρέα (5-9 άτομα): 10 €
Μεγάλη Παρέα (10+ άτομα): 9 €
ΑμεΑ & Άνεργοι: 5 €
Συνοδός ΑμεΑ: 10 €