Του Νίνου Φένεκ Μικελίδη

Σε αναζήτηση ενός δυτικού παράδεισου.

*** 1/2 – Babai

Γερμανία/Κόσοβ/FYROM/Γαλλία, 2015. Σκηνοθεσία-σενάριο: Βίζαρ Μολίνα. Ηθοποιοί: Βαλ Μαλόκου, Άστριντ Καμπάσι, Αντριάνα Ματόσι. 104΄

 

Με το βραβείο σκηνοθεσίας στο Κάρλοβι Βάρι του 2015, το βραβείο της Europa και διάφορα άλλα διεθνή βραβεία, καθώς και υποψήφια του Κοσόβου για το ξενόγλωσσο Όσκαρ, μας έρχεται αυτή η ταινία του πρωτοεμφανιζόμενου Κοσοβάρου σκηνοθέτη Βίζαρ Μολίνα. Η ταινία αφηγείται το δράμα ενός εγκαταλειμμένου από τη μητέρα του 10χρονου αγοριού, που, μετά από μια δύσκολη ζωή, πουλώντας τσιγάρα, στους δρόμους του Κοσόβου, αποφασίζει να ξεκινήσει μόνος του σε ένα επικίνδυνο ταξίδι στη Γερμανία για να βρει τον μετανάστη πατέρα του, ο οποίος έχει αναζητήσει μια καλύτερη ζωή στη Γερμανία.

 

Ο Βίζαρ καταγράφει με ένα νατουραλιστικό, χωρίς συναισθηματισμούς, στιλ τη με διάφορες επικίνδυνες συναντήσεις (με απατεώνες και διακινητές ναρκωτικών) πορεία του νεαρού Νόρι προς τη Γερμανία καθώς και την κατοπινή σχέση του με μια παλιά, γνώριμη από την πατρίδα του, γυναίκα που αν και δείχνει να τον προστατεύει, του κλέβει, την κατάλληλη στιγμή, τα χρήματά του, για να πληρώσει το δικό της «εισιτήριο» για μετανάστευση.

 

Από τις πρώτες σκηνές, με τον Νόρι κρυμμένο στο πορτ-μπαγκάζ του αυτοκινήτου του πατέρα του που διασχίζει τα σύνορα, ο Βίζαρ σκιαγραφεί τον αποφασιστικό και πείσμονα χαρακτήρα του νεαρού Νόρι, που είναι αποφασισμένος να αντιμετωπίσει κάθε δυσκολία για να παραμείνει κοντά στον πατέρα του. Ιδιαίτερα μαύρη είναι η ατμόσφαιρα που ο Βίζαρ σκιαγραφεί των προβλημάτων και γενικά της γεμάτης άλυτα προβλήματα ζωής των μεταναστών στη Γερμανία, που τονίζει ακόμη περισσότερο με τη ντοκιμαντεριστική της αντιμετώπιση η φωτογραφία με την κάμερα στο χέρι του Ιταλού Ματέο Κόκο.

 

*** 1/2 -Gimme Danger

ΗΠΑ, 2016. Σκηνοθεσία-σενάριο: Τζιμ Τζάρμους. Ηθοποιοί: Γιούαν ΜακΓκρέγκορ, Ίγκι Ποπ, Μάικ Γουότ. 108′

 

pop

 

Αν πιστεύετε, όπως και ο Τζιμ Τζάρμους, πως ο Ίγκι Ποπ και οι Stooges είναι «η μεγαλύτερη ροκ εν ρολ μπάντα όλων των εποχών», τότε θα ενθουσιαστείτε με το ντοκιμαντέρ αυτό που γύρισε ο σκηνοθέτης του. Ο Τζάρμους, πολύ έξυπνα, εστιάζει το ενδιαφέρον του στον Ίγκι Ποπ, που καταγράφει τη μουσική καριέρα του από το ξεκίνημα του, ακομη παιδί, ακολουθώντας τον ως τη εποχή που κατάφερε να επιβληθεί ως ένας έξυπνος, χαρισματικός, αντικομφορμιστής, όλο ανεξάντλητη ενέργεια, καλλιτέχνης, που μαζι με τους Stooges, θα επηρεάσουν άλλα αντίστοιχα συγκροτήματα.

 

Με σπάνιο υλικό, με σκηνές από πρόβες του διάσημου γκρουπ,ι με φωτογραφίες, με κινούμενα σχέδια, με συνεντεύξεις από συνεργάτες και φίλους του Ίγκι καθώς και με τους επιζώντες των Stooges, συχνά χιούμορ, ο Τζάρμους έφτιαξε ένα ωραίο, απολαυστικό στο είδος του, ντοκιμαντέρ.

 

*** Μήδεια, Κρείσσων των Εμών Βουλευμάτων

Ελλάδα, 2016. Σκηνοθεσία-σενάριο: Νίκος Γραμματικός. Εμφανίζονται: Βαγγέλης Μουρίκης, Νίκος Χουρμουζιάδης, Άρης Ρέτσος, Μηνάς Χατζησάββας, Έρση Μαλικένζου, Γιούκι Κροντηρά, Σοφία Βογιατζάκη. 93′

 

mourikhw

 

Θέλοντας να δώσει τη δική του ερμηνεία στη «Μήδεια» του Ευριπίδη αλλά και να προβληματιστεί πάνω στα θέματα που βάζει ο πιο ανατρεπτικός από τους τραγωδούς μας, και έχοντας στο νου το θαυμάσιο ντοκιμαντέρ «Αναζητώντας τον Ρίτσαρντ» του Αλ Πατσίνο, ο Νίκος Γραμματικός έφτιαξε το δικό του, πολύ καλό ντοκιμαντέρ.

 

Με βάση τις πρόβες της «Μήδειας», και με συνομιλητή τον Βαγγέλη Μουρίκη, ο Γραμματικός βυθίζεται στη προβληματική του Ευριπίδη για να καταθέσει όχι μόνο τις δικές του απόψεις αλλά και άλλων (ανάμεσά τους και εκείνες του Χουρμουζιάδη), με ενδιαφέροντα σχόλια και σινεφιλικές παρεμβάσεις. Αποτέλεσμα ενα συναρπαστικό, ασυνήθιστο για τα ελληνικά δεδομένα, δοκίμιο.

 

** 1/2 – Captain Fantastic

ΗΠΑ, 2016. Σκηνοθεσία-σενάριο: Ματ Ρος. Ηθοποιοί: Βίγκο Μόρτενσεν, Τζορτζ ΜακΚέι, Σαμάνθα Αϊσλερ. 118′

 

vigo

 

Για μια ζωή κοντά στη φύση, κάτι ανάμεσα στις απόψεις του Ντέιβιντ Θορό (στο Walden) και της «Οικογένειας Ροβινσώνων» (περισσότερο στο δεύτερο), προετοιμάζει τα πέντε παιδιά του, ο πάτερ φαμίλιας, που ερμηνεύει ο Βίγκο Μόργκενστερν, στην ταινία «Captain Fantastic» του μέχρι πρόσφατα τηλεοπτικού σκηνοθέτη Ματ Ρος: με ασκήσεις, με την εξεύρεση (συνήθως κυνηγώντας) του καθημερινού φαγητού τους, με το διάβασμα σημαντικών έργων της παγκόσμιας λογοτεχνίας και συζητώντας για καπιταλισμό και τροτσκισμό ( με τα παιδιά να αποδέχονται, έστω και ξώπετσα, την αριστερή φιλοσοφία του πατέρα. Ο θάνατος όμως της άρρωστης μητέρας θα τους οδηγήσει σε μια έξοδο από την απομονωμένη στα δάση μικρή κοινωνία τους στην κοινωνία του καπιταλισμού, που απεχθάνονται.

 

Ο Ματ Ρος αποπειράται να κάνει μια κριτική της σύγχρονης, συντηρητικής αμερικανικής μεγαλο (και μικρο)αστικής κοινωνίας, η προσέγγιση του όμως παραμένει επιφανειακή και οι χαρακτήρες του συχνά χάρτινοι, ακόμη και ο υποβλητικός Βίγκο Μόρτενσεν.