Kι άλλο αρχαίο άγαλμα, από το περιβόητο αρχείο του εμπόρου αρχαιοτήτων Ρόμπιν Σάιμς, βγαίνει σε δημοπρασία στις 25 Οκτωβρίου από τους Christie’s της Νέας Υόρκης. Πρόκειται για μια πανέμορφη Αφροδίτη που σώζεται ακέφαλη.

Το άγαλμα εντόπισε στον Κατάλογο του διεθνούς οίκου δημοπρασιών ο αρχαιολόγος δρ Χρήστος Τσιρογιάννης, ο οποίος το ταύτισε με τις φωτογραφίες του αρχείου Σάιμς που έχουν κατασχεθεί από τις αστυνομικές αρχές. Μάλιστα ο κ. Τσιρογιάννης, που ασχολείται ερευνητικά με την παράνομη διακίνηση πολιτιστικών θησαυρών στο Πανεπιστήμιο Κέιμπριτζ, ενημέρωσε χθες με επιστολή του την Ιντερπόλ και τις αμερικανικές διωκτικές αρχές της Νέας Υόρκης για την επικείμενη πώληση ενός γκρίζας προέλευσης έργου τέχνης.

 

christies afroditeΤο συγκεκριμένο αρχαίο δεν είναι το μοναδικό αυτής της δημοπρασίας. Υπάρχουν πολλά αττικά αγγεία και αιγυπτιακές αρχαιότητες στον κατάλογο των Christie’s. Ωστόσο, το άγαλμα της ακέφαλης Αφροδίτης με τον αριθμό 92 διαθέτει τα αποδεικτικά στοιχεία ότι πέρασε από τα χέρια ενός διαβόητου αρχαιοκάπηλου. Ως προέλευση του αρχαίου οι Christie’s δεν αναφέρουν τίποτα περί Σάιμς. Σημειώνουν πως πρόκειται για «αντικείμενο διακεκριμένης ιδιωτικής συλλογής. Προέλευση: η γκαλερί Perpitch στο Παρίσι. Αποκτήθηκε από τον τωρινό ιδιοκτήτη του, πριν από το 1991».

 

Ο κ. Τσιρογιάννης στην επιστολή του ζητεί τη διερεύνηση του παρελθόντος του αγάλματος (προ του 1991), γιατί σύμφωνα με συνθήκη της UNESCO όλα όσα έχουν αποκτηθεί μετά το 1970 πρέπει να έχουν διαφανή και αποδεδειγμένη διαδρομή.

 

Στην περιγραφή του αναφέρεται ότι είναι κορμός θεάς με χιτώνα, ρωμαϊκό αντίγραφο ελληνιστικού έργου και παριστάνει μάλλον την Αφροδίτη. Ως τιμή εκκίνησης σημειώνεται 100.000 – 150.000 δολάρια.

 

Στη διάρκεια της δημοπρασίας η τιμή θα μπορούσε να ανεβεί πολύ, καθώς το έργο αποτελεί ένα παράδειγμα της τεχνοτροπίας «wet draping», που το άγαλμα -αν και ντυμένο με έναν ανάγλυφο χιτώνα- προβάλλει το κορμί της θεάς σαν να είναι γυμνό. Η τεχνοτροπία αυτή πρωτοπαρουσιάστηκε γύρω στα τέλη του 5ου αι. π.Χ. στην ελληνική γλυπτική και διατηρήθηκε μέχρι τη ρωμαϊκή εποχή, αποκαλύπτοντας τα κάλλη της Αφροδίτης, της Ίριδας, της Ήβης και άλλων θεοτήτων.

Νινέττα Κοντράρου-Ρασσιά