Της Μαρίνας Κουρμπέλα (marinakourbela@gmail.com)

Παρατάθηκαν από χθες και για ένα τρίμηνο οι έλεγχοι σε εσωτερικά σύνορα της Αυστρίας, της Γερμανίας, της Δανίας, της Σουηδίας και της Νορβηγίας, μετά την έκδοση της σχετικής εκτελεστικής απόφασης από το Συμβούλιο.

Σημειώνεται ότι η Ελλάδα εξέφρασε την αντίθεσή της και υπέβαλε τη δήλωση που ανακοινώθηκε στην Επιτροπή των Μόνιμων Αντιπροσώπων στις 4 Νοεμβρίου 2016, προς καταχώριση στα πρακτικά του Συμβουλίου.

Σημειώνεται, επίσης, ότι η Βουλγαρία, η Κύπρος και η Ουγγαρία είχαν εκφράσει την πρόθεσή τους να απόσχουν. Επιπλέον, η Ουγγαρία έχει υποβάλει δήλωση προς καταχώριση στα πρακτικά του Συμβουλίου.

 

Στο κείμενο που ακολουθεί δημοσιεύουμε την εκτελεστική απόφαση του Συμβουλίου, αλλά και τις δηλώσεις Ελλάδας και Ουγγαρίας.

 

Εκτελεστική απόφαση του Συμβουλίου με ΣΥΣΤΑΣΗ σχετικά με την παράταση του προσωρινού ελέγχου στα εσωτερικά σύνορα σε εξαιρετικές περιστάσεις

που θέτουν σε κίνδυνο τη συνολική λειτουργία του χώρου Σένγκεν ΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ,

Έχοντας υπόψη τη Συνθήκη για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης,
Έχοντας υπόψη τον κανονισμό (ΕΕ) 2016/399 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου,
της 9ης Μαρτίου 2016, περί κώδικα της Ένωσης σχετικά με το καθεστώς διέλευσης προσώπων από
τα σύνορα (κώδικας συνόρων του Σένγκεν)
1 και ιδίως το άρθρο 29,
Έχοντας υπόψη την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής,
Εκτιμώντας τα ακόλουθα:

1. Σύμφωνα με το άρθρο 29 του κώδικα συνόρων του Σένγκεν, το Συμβούλιο εξέδωσε το Μάιο του 2016 εκτελεστική απόφαση για σύσταση σχετικά με την καθιέρωση προσωρινού ελέγχου στα εσωτερικά σύνορα σε εξαιρετικές περιστάσεις που θέτουν σε κίνδυνο τη συνολική λειτουργία του χώρου Σένγκεν. Το Συμβούλιο συνέστησε σε πέντε κράτη Σένγκεν (Αυστρία, Γερμανία, Δανία, Σουηδία και Νορβηγία) να εξακολουθήσουν να διενεργούν αναλογικούς, προσωρινούς συνοριακούς ελέγχους για μέγιστη περίοδο έξι μηνών από την ημερομηνία έκδοσης της εκτελεστικής απόφασης, με στόχο την αντιμετώπιση της σοβαρής απειλής για τη δημόσια τάξη ή την εσωτερική ασφάλεια που προκλήθηκε στα εν λόγω κράτη από τις ελλείψεις στον έλεγχο των εξωτερικών συνόρων της Ελλάδας σε συνδυασμό με τις δευτερογενείς μετακινήσεις παράτυπων μεταναστών που εισέρχονται μέσω της Ελλάδας και επιδιώκουν να μεταβούν σε άλλα κράτη Σένγκεν.

 

Στις 28 Σεπτεμβρίου 2016, η Επιτροπή εξέδωσε έκθεση σχετικά με την εφαρμογή της εκτελεστικής απόφασης. Η έκθεση της Επιτροπής κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι έλεγχοι στα εσωτερικά σύνορα που διενεργούν η Αυστρία, η Γερμανία, η Δανία, η Σουηδία και η Νορβηγία είναι αναλογικοί και σύμφωνοι με τη σύσταση του Συμβουλίου. Η Επιτροπή κατέληξε επίσης στο συμπέρασμα ότι, βάσει των διαθέσιμων πληροφοριών και των εκθέσεων των ενδιαφερόμενων κρατών, δεν συνέτρεχε ανάγκη να προτείνει τροποποιήσεις στην εκτελεστική απόφαση κατά τον χρόνο σύνταξης της έκθεσης.

 

Στις 18 και στις 21 Οκτωβρίου 2016, τα ενδιαφερόμενα κράτη Σένγκεν υπέβαλαν στοιχεία για δεύτερη φορά στην Επιτροπή σχετικά με την εφαρμογή της σύστασης του Συμβουλίου. Η τάση που παρουσιάζουν τα στοιχεία που υποβλήθηκαν είναι παρόμοια με εκείνη των δεδομένων που είχαν υποβληθεί στο πλαίσιο της πρώτης έκθεσης (μείωση τόσο του αριθμού των προσώπων στα οποία απαγορεύεται η είσοδος όσο και του αριθμού των αιτήσεων ασύλου που υποβάλλονται), συντείνοντας ως εκ τούτου στο συμπέρασμα ότι η κατάσταση σταθεροποιείται σταδιακά.

 

Ωστόσο, παρά τη δραστική μείωση του αριθμού των αφίξεων παράτυπων μεταναστών και των αιτούντων άσυλο στην Ευρωπαϊκή Ένωση, σημαντικός αριθμός παράτυπων μεταναστών εξακολουθεί να παραμένει στην Ελλάδα, καθώς και στα κράτη μέλη τα οποία έχουν επηρεαστεί περισσότερο από τις δευτερογενείς μετακινήσεις παράτυπων μεταναστών προερχόμενων από την Ελλάδα. Βάσει των τάσεων που παρατηρήθηκαν κατά το παρελθόν, είναι δικαιολογημένο να αναμένεται ότι τα άτομα αυτά ενδέχεται να επιδιώξουν να μεταβούν παράτυπα σε άλλα κράτη μέλη, όταν αρθούν οι συνοριακοί έλεγχοι που εμποδίζουν τη δευτερογενή μετακίνησή τους.

 

met4

 

Ο σωρευτικός αριθμός των αιτήσεων ασύλου που έχουν υποβληθεί από την έναρξη της μεταναστευτικής κρίσης και οι νέες αιτήσεις που συνεχίζουν να υποβάλλονται ασκούν σημαντικές πιέσεις στις εθνικές διοικήσεις και υπηρεσίες όλων των κρατών μελών της ΕΕ και ιδίως των κρατών Σένγκεν που αφορά η εκτελεστική απόφαση. Οι έλεγχοι στα εσωτερικά σύνορα δεν μπορούν να εξετάζονται αποκομμένα από άλλους σημαντικούς παράγοντες. Στην ανακοίνωσή της με τίτλο «Αποκατάσταση του χώρου Σένγκεν – Χάρτης πορείας», η Επιτροπή προσδιόρισε τις διάφορες πολιτικές που πρέπει να τεθούν σε εφαρμογή για την επιστροφή στην πλήρη λειτουργία του χώρου Σένγκεν.

 

Ο χάρτης πορείας περιλάμβανε ιδίως τη δημιουργία και υλοποίηση της Ευρωπαϊκής Συνοριοφυλακής και Ακτοφυλακής. Ο κανονισμός (ΕΕ) 2016/1624 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 14ης Σεπτεμβρίου 2016, για την Ευρωπαϊκή Συνοριοφυλακή και Ακτοφυλακή τέθηκε σε ισχύ στις 6 Οκτωβρίου 2016, ήτοι εντός εννέα μηνών από την παρουσίαση της πρότασης της Επιτροπής, γεγονός που καταδεικνύει τη δέσμευση όλων των εμπλεκόμενων φορέων. Οι εφεδρείες ταχείας αντίδρασης, τόσο σε επίπεδο ανθρώπινου δυναμικού όσο και σε επίπεδο τεχνικού εξοπλισμού, και οι εφεδρείες ταχείας επιστροφής αναμένεται να έχουν συσταθεί και να καταστούν επιχειρησιακές έως τις 7 Δεκεμβρίου 2016 και τις 7 Ιανουαρίου 2017, αντιστοίχως.

 

Ένα ακόμη στοιχείο που επισημαίνεται στον χάρτη πορείας για την αποκατάσταση του χώρου Σένγκεν είναι η επιτυχής εφαρμογή της δήλωσης ΕΕ -Τουρκίας. Παρότι η εφαρμογή της δήλωσης, όπως περιγράφεται στην τρίτη έκθεση προόδου, εξακολουθεί να παράγει αποτελέσματα, είναι πολύ σημαντικό να συνεχίσει να διασφαλίζεται η αδιάλειπτη εφαρμογή της. Επίσης, εξακολουθεί να υφίσταται η ανάγκη για τη συνεργασία που συμφωνήθηκε στο πλαίσιο της δήλωσης των ηγετών που συμμετείχαν στη συνάντηση για τη διαδρομή των Δυτικών Βαλκανίων.

 

Από τα προαναφερθέντα συνάγεται ότι, παρά τα σταθερά και σημαντικά βήματα προόδου που έχουν σημειωθεί στους τομείς που προσδιορίζονται στον χάρτη πορείας για την αποκατάσταση του χώρου Σένγκεν και παρά τη σταδιακή σταθεροποίηση της κατάστασης, εξακολουθεί να απαιτείται χρόνος για την πλήρη εφαρμογή των εν λόγω δράσεων και την επιβεβαίωση των αντίστοιχων αποτελεσμάτων.

 

Συνεπώς, εξακολουθούν να υφίστανται οι εξαιρετικές περιστάσεις που συνιστούν σοβαρή απειλή για τη δημόσια τάξη και την εσωτερική ασφάλεια και θέτουν σε κίνδυνο τη συνολική λειτουργία του χώρου Σένγκεν.

 

Δεδομένης της υφιστάμενης εύθραυστης κατάστασης στην Ελλάδα και των πιέσεων που συνεχίζουν να δέχονται τα κράτη μέλη που έχουν επηρεαστεί περισσότερο από τις δευτερογενείς μετακινήσεις παράτυπων μεταναστών προερχόμενων από την Ελλάδα, κρίνεται συνεπώς δικαιολογημένο να επιτραπεί αναλογική παράταση των προσωρινών ελέγχων στα εσωτερικά σύνορα οι οποίοι διενεργούνται επί του παρόντος από τα κράτη Σένγκεν ως μέτρο έσχατης ανάγκης ώστε να αντιμετωπίσουν τη σοβαρή απειλή για τη δημόσια τάξη ή την εσωτερική ασφάλειά τους, δηλαδή από την Αυστρία, τη Γερμανία, τη Δανία, τη Σουηδία, καθώς και τη συνδεδεμένη χώρα Νορβηγία, σύμφωνα με το άρθρο 29του κώδικα συνόρων του Σένγκεν.

 

Με βάση τους διαθέσιμους τεκμηριωμένους δείκτες στο παρόν στάδιο, η εν λόγω παράταση δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τους τρεις μήνες από την ημερομηνία έκδοσης της παρούσας εκτελεστικής απόφασης. Τα κράτη μέλη που αποφασίζουν να συνεχίσουν να διενεργούν έλεγχο στα εσωτερικά σύνορα σύμφωνα με την παρούσα εκτελεστική απόφαση θα πρέπει να ενημερώνουν σχετικά τα υπόλοιπα κράτη μέλη, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και την Επιτροπή. Πριν αποφασίσουν τη διενέργεια των ελέγχων αυτών, τα ενδιαφερόμενα κράτη μέλη θα πρέπει να εξετάζουν κατά πόσον δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν άλλα εναλλακτικά μέτρα αντί των συνοριακών ελέγχων για την αποτελεσματική αντιμετώπιση της διαπιστωθείσας απειλής. Τα ενδιαφερόμενα κράτη μέλη θα πρέπει να συμπεριλαμβάνουν στις σχετικές κοινοποιήσεις τους τα αποτελέσματα της εν λόγω εξέτασης και τους λόγους για την επιλογή της διενέργειας συνοριακών ελέγχων.

 

meta2

 

Όπως αναφέρεται στα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου για τη μετανάστευση της 20ής Οκτωβρίου 2016, η διαδικασία αποκατάστασης του χώρου Σένγκεν προϋποθέτει την προσαρμογή των προσωρινών ελέγχων στα εσωτερικά σύνορα ώστε να αντικατοπτρίζονται οι σημερινές ανάγκες. Οι έλεγχοι βάσει της παρούσας εκτελεστικής απόφασης θα πρέπει να διενεργούνται μόνο κατά το αναγκαίο μέτρο, η δε έντασή τους να περιορίζεται στα απολύτως αναγκαία. Για παράδειγμα, όταν σε μια δε δομένη χρονική περίοδο δεν παρατηρείται σημαντική ροή μεταναστών, οι έλεγχοι σε ορισμένα τμήματα των συνόρων ενδέχεται να μην είναι καν αναγκαίοι. Προκειμένου να εμποδίζεται όσο το δυνατόν λιγότερο η διέλευση των αντίστοιχων εσωτερικών συνόρων από το ευρύ κοινό, μπορούν να διενεργούνται μόνο στοχοθετημένοι έλεγχοι, βάσει ανάλυσης κινδύνου και ανταλλαγής πληροφοριών.

 

Επιπλέον, η αναγκαιότητα αυτών των ελέγχων στα σχετικά τμήματα των συνόρων θα πρέπει να εξετάζεται και να επαναξιολογείται τακτικά σε συνεργασία με όλα τα κράτη μέλη που επηρεάζονται, με στόχο τη σταδιακή μείωσή τους.

 

Στο τέλος κάθε μήνα εφαρμογής της παρούσας εκτελεστικής απόφασης, θα πρέπει να υποβάλλεται στην Επιτροπή πλήρης έκθεση σχετικά με τα αποτελέσματα των ελέγχων που διενεργήθηκαν, καθώς και εκτίμηση ως προς τη συνεχιζόμενη αναγκαιότητά τους, κατά περίπτωση. Η έκθεση αυτή θα πρέπει να περιλαμβάνει τον συνολικό αριθμό των προσώπων που ελέγχθηκαν, τον συνολικό αριθμό αρνήσεων εισόδου που καταγρά φηκαν μετά τους ελέγχους, τον συνολικό αριθμό αποφάσεων επιστροφής που εκδόθηκαν μετά τους ελέγχους και τον συνολικό αριθμό αιτήσεων ασύλου που υποβλήθηκαν στα εσωτερικά σύνορα όπου διενεργούνται οι έλεγχοι.

 

Το Συμβούλιο σημειώνει ότι η Επιτροπή ανακοίνωσε ότι θα παρακολουθεί στενά την εφαρμογή της παρούσας εκτελεστικής απόφασης,
ΣΥΝΙΣΤΑ:
1. Η Αυστρία, η Γερμανία, η Δανία, η Σουηδία και η Νορβηγία να παρατείνουν τη διενέργεια αναλογικών, προσωρινών συνοριακών ελέγχων για μέγιστη περίοδο τριών μηνών, αρχής γενομένης από την ημερομηνία έκδοσης της παρούσας εκτελεστικής απόφασης, στα
ακόλουθα εσωτερικά σύνορα:
– η Αυστρία, στα χερσαία σύνορα μεταξύ Αυστρίας και Ουγγαρίας και μεταξύ Αυστρίας και Σλοβενίας
– η Γερμανία, στα χερσαία σύνορα μεταξύ Γερμανίας και Αυστρίας
– η Δανία, στους δανικούς λιμένες στους οποίους εκτελούνται δρομολόγια
οχηματαγωγών πλοίων προς τη Γερμανία και στα χερσαία σύνορα Δανίας
-Γερμανίας
– η Σουηδία, στους σουηδικούς λιμένες στη νότια αστυνομική περιφέρεια και στη δυτική αστυνομική περιφέρεια, καθώς και στη γέφυρα του Öresund
– η Νορβηγία, στους νορβηγικούς λιμένες στους οποίους εκτελούνται δρομολόγια οχηματαγωγών πλοίων προς τη Δανία, τη Γερμανία και τη Σουηδία.

 

Πριν παραταθούν οι έλεγχοι αυτοί, τα ενδιαφερόμενα κράτη μέλη οφείλουν να ανταλλάσσουν απόψεις με το/τα οικείο (-α) κράτος (η) μέλος (-η) προκειμένου να διασφαλίζεται ότι οι έλεγχοι στα εσωτερικά σύνορα διεξάγονται αποκλειστικά όπου αυτό κρίνεται απαραίτητο και αναλογικό. Επιπλέον, τα ενδιαφερόμενα κράτη μέλη θα πρέπει να διασφαλίζουν ότι οι έλεγχοι στα εσωτερικά σύνορα διεξάγονται αποκλειστικά ως μέτρο έσχατης ανάγκης, όταν δεν μπορεί να επιτευχθεί το ίδιο αποτέλεσμα με άλλα εναλλακτικά μέτρα, και μόνο στα τμήματα των εσωτερικών συνόρων όπου αυτό κρίνεται απαραίτητο και αναλογικό, σύμφωνα με τον κώδικα συνόρων του Σένγκεν. Τα ενδιαφερόμενα κράτη μέλη θα πρέπει να ενημερώνουν σχετικά τα υπόλοιπα κράτη μέλη, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και την Επιτροπή.

 

2. Οι έλεγχοι των συνόρων θα πρέπει να εξακολουθούν να είναι στοχοθετημένοι, βάσει ανάλυσης κινδύνου και ανταλλαγής πληροφοριών, και να περιορίζονται ως προς το πεδίο εφαρμογής, τη συχνότητα, τον τόπο και τον χρόνο στα απολύτως αναγκαία για την αντιμετώπιση της σοβαρής απειλής και για την προστασία της δημόσιας τάξης και της εσωτερικής ασφάλειας.

 

Το κράτος μέλος που διενεργεί έλεγχο στα εσωτερικά σύνορα σύμφωνα με την παρούσα εκτελεστική απόφαση θα πρέπει να επανεξετάζει σε εβδομαδιαία βάση την αναγκαιότητα, τη συχνότητα, τον τόπο και τον χρόνο των ελέγχων, να προσαρμόζει την ένταση των ελέγχων προς το επίπεδο της απειλής που αντιμετωπίζει, καταργώντας τους σταδιακά, όπου αυτό είναι σκόπιμο, και να υποβάλλει έκθεση στην Επιτροπή κάθε μήνα.

 

Δηλώσεις Ελλάδας και Ουγγαρίας

Η Ελλάδα αντέδρασε άμεσα, με τεκμηριωμένες θέσεις στις θέσεις του Συμβουλίου στις οποίες βασίστηκε η εκελεστική απόφαση του Συμβουλίου για τρίμηνη παράταση των ελέγχων στα πέντε κρατη μελη του Σέγκεν.

 

Η Δήλωση της Ελλάδας 

Η Ελλάδα εκφράζει τη λύπη της για το ότι η έγκριση της πρότασης της Επιτροπής όσον αφορά εκτελεστική απόφαση του Συμβουλίου για σύσταση σχετικά με την παράταση του προσωρινού ελέγχου στα εσωτερικά σύνορα σε εξαιρετικές περιστάσεις που θέτουν σε κίνδυνο τη συνολική λειτουργία του χώρου Σένγκεν βασίζεται, μεταξύ άλλων, στην εκτίμηση ότι «στην Ελλάδα παραμένει καθηλωμένος σημαντικός αριθμός παράτυπων μεταναστών (περίπου 60.000), οι οποίοι θεωρείται ευλόγως ότι ενδέχεται να επιδιώξουν να μεταβούν παράτυπα σε άλλα κράτη μέλη».

 

Η Ελλάδα υπενθυμίζει την έκθεση παρακολούθησης που υπέβαλε (12 Αυγούστου 2016) όσον αφορά την εφαρμογή του σχεδίου δράσης για την αντιμετώπιση των ελλείψεων που εντοπίστηκαν στον τομέα της διαχείρισης των εξωτερικών συνόρων της σε συνέχεια της αξιολόγησης του Νοεμβρίου 2015, όπου παρουσίασε την επαρκώς τεκμηριωμένη θέση της ότι δεν μπορεί να τεκμηριωθεί κίνδυνος δευτερογενών μετακινήσεων από την επικράτειά της προς άλλα κράτη μέλη της ΕΕ τέτοιος που να συνιστά απειλή για την εσωτερική ασφάλεια και τη δημόσια τάξη σύμφωνα με τον κώδικα συνόρων του Σένγκεν.

 

meta3

 

Από την αξιολόγηση του Νοεμβρίου 2015, όλοι οι συνοριακοί έλεγχοι και οι περιπολίες σε όλα τα σημεία συνοριακής διελεύσεως της Ελλάδας έχουν αυστηροποιηθεί περαιτέρω. Μεταξύ άλλων, στο πλαίσιο της εθνικής επιχείρησης «ΣΑΡΙΣΑ», η Ελλάδα έχει λάβει όλα τα αναγκαία μέτρα για την πρόληψη και την αποτροπή κάθε προσπάθειας διαφυγής από την ηπειρωτική χώρα προς τον βορρά, μεταξύ άλλων και προς την πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας. Επιπλέον, η Ελλάδα έχει ζητήσει την ανάπτυξη προσκεκλημένων υπαλλήλων του Frontex στα χερσαία σύνορα μεταξύ της Ελλάδας και της Αλβανίας και μεταξύ της Ελλάδας και της πρώην Γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας της Μακεδονίας.

 

Η Ελλάδα πιστεύει ότι οι «τεκμηριωμένοι δείκτες» που αναφέρονται στην αιτιολογική σκέψη αριθ. 13 της παρούσας πρότασης δεν μπορούν να τεκμηριωθούν επαρκώς. Η επανειλημμένη αναφορά σε ό,τι «είναι δικαιολογημένο να αναμένεται» (αιτιολογική σκέψη αριθ. 6)· σε ό,τι «κρίνεται δικαιολογημένο» (αιτιολογική σκέψη αριθ. 12), καθώς και σε όσους «θεωρείται ευλόγως ότι ενδέχεται να επιδιώξουν να μεταβούν παράτυπα σε άλλα κράτη μέλη» (αιτιολογική έκθεση, σ. 3) αποδεικνύει ότι η πρόταση βασίζεται σε εικασίες και στερείται της αναγκαίας αιτιολόγησης για την παράταση των προσωρινών ελέγχων στα εσωτερικά σύνορα σύμφωνα με το άρθρο 29 του κώδικα συνόρων του Σένγκεν.

 

Η Ελλάδα υπενθυμίζει επίσης ότι η παρασχεθείσα πληροφόρηση από τα πέντε κράτη του Σένγκεν (Αυστρία, Γερμανία, Δανία, Σουηδία και Νορβηγία) σχετικά με τους ελέγχους των εσωτερικών συνόρ ων υπήρξε πενιχρή και όχι επαρκώς λεπτομερής, γεγονός που αντανακλάται στην έκθεση της Επιτροπής της 28ης Σεπτεμβρίου 2016 σχετικά με την εφαρμογή της σύστασης του Συμβουλίου της 12ης Μαΐου 2016. Ως εκ τούτου, δεν συνιστά στερεά βάση για την παράταση των προσωρινών ελέγχων των συνόρων.

Η Ελλάδα επαναλαμβάνει ότι η επαρκής ανταπόκριση εκ μέρους των κρατών μελών στα αιτήματα αποστολής εμπειρογνωμόνων της EASO και του FRONTEX είναι καθοριστικής σημασίας για την επιτυχία της εφαρμογής της Δήλωσης ΕΕ- Τουρκίας.

 

Επιπλέον, οι εκτιμήσεις σχετικά με τον σωρευτικό αριθμό αιτήσεων ασύλου που έχουν υποβληθεί σε κράτη Σένγκεν δεν έχουν σχέση με την ουσία και δεν δικαιολογούν την ανάγκη για την παράταση των προσωρινών ελέγχων στα εσωτερικά σύνορα. Κατά συνέπεια, η Ελλάδα δεν μπορεί να συμφωνήσει με την πρόταση για την παρούσα εκτελεστική απόφαση του Συμβουλίου.

 

Η Δήλωση της Ουγγαρίας
Από την έναρξη της μεταναστευτικής κρίσης, η Ουγγαρία είναι της άποψης ότι η προστασία των εξωτερικών συνόρων είναι καθοριστικής σημασίας για τηναναχαίτιση της εισροής παράτυπων μεταναστών. Πρέπει να διασφαλίσουμε ότι η διέλευση των εξωτερικών συνόρων θα γίνεται μόνο σύμφωνα με τις νομοθετικές και κανονιστικές διατάξεις. 

Η Ουγγαρία είναι πεπεισμένη ότι το σχέδιο απόφασης για σύσταση σχετικά με την παράταση του προσωρινού ελέγχου στα εσωτερικά σύνορα συνιστά ανεπαρκή ανταπόκριση στα πραγματικά προβλήματα και μπορεί να οδηγήσει στην κατάρρευση του χώρου Σένγκεν.

Το ίδιο το σχέδιο απόφασης υπογραμμίζει ότι η πληροφόρηση που παρέχεται από τα 5 κράτη μέλη καταδεικνύει σταδιακή σταθεροποίηση της κατάστασης. Τα γεγονότα και τα δεδομένα που παρατίθενται στο σχέδιο απόφασης, καθώς και τα αριθμητικά στοιχεία που παρουσιάζονται στην έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής της 28ης Σεπτεμβρίου 2016 δεν δικαιολογούν ούτε την αναγκαιότητα ούτε την αναλογικότητα της διατήρησης των προσωρινών συνοριακών ελέγχων στα καθορισμένα τμήματα των εσωτερικών συνόρων. Ούτε το σχέδιο απόφασης ούτε η έκθεση της Επιτροπής παρουσιάζουν αντικειμενικά αποδεικτικά στοιχεία αναφορικά με τα σημεία εισόδου των αιτούντων άσυλο στην επικράτεια των εν λόγω 5 κρατών μελών.

 

Ο «χάρτης πορείας για την αποκατάσταση του χώρου Σένγκεν» δεν παρέχει τη νομική προϋπόθεση για τη διατήρηση του προσωρινού συνοριακού ελέγχου στα εσωτερικά σύνορα· ωστόσο, η Ουγγαρία συμφωνεί με την πλήρη εφαρμογή της διαδικασίας «αποκατάστασης του χώρου Σένγκεν».

 

Ο έλεγχος των εσωτερικών συνόρων θα πρέπει να περιορίζεται ως προς το πεδίο εφαρμογής, τη συχνότητα, τον τόπο και τον χρόνο στα απολύτως αναγκαία για την αντιμετώπιση της σοβαρής απειλής και για την προστασία της δημόσιας τάξης και της εσωτερικής ασφάλειας, χωρίς να παρεμποδίζει αδικαιολόγητα την ελεύθερη μετακίνηση εντός του χώρου Σένγκεν. Επιβάλλεται η τακτική διαβούλευση με τα ενδιαφερόμενα κράτη μέλη προκειμένου να εξασφαλίζεται ότι ο έλεγχος των εσωτερικών συνόρων θα διενεργείται μόνο σε εκείνα τα τμήματα των εσωτερικών συνόρων όπου αυτό κρίνεται αναγκαίο και αναλογικό, η δε εφαρμογή θα πρέπει να παρακολουθείται στενά από την Επιτροπή και από τα ενδιαφερόμενα κράτη μέλη.

 

Βάσει των προαναφερθεισών συνθηκών, η Ουγγαρία δεν μπορεί να υποστηρίξει την έγκριση του σχεδίου απόφασης.

Πηγή: Blog:marina anastas.kourbela