Το τρενάκι του Πηλίου, ο γνωστός ως θρυλικός Μουντζούρης, είναι έτοιμος να ξαναλειτουργήσει στην ιστορική διαδρομή Βόλος-Μηλιές.

 

Αποτελώντας πολιτιστική και τουριστική κληρονομιά του Πηλίου προσελκύει κάθε χρόνο εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες από όλο τον κόσμο, μαγεύοντας τους πάντες στην εξωπραγματική του διαδρομή. Διαχρονικό αίτημα των τοπικών φορέων είναι να λειτουργήσει ξανά ο σιδηρόδρομος-θρύλος σε όλο το μήκος της γραμμής του.

Η διοίκηση του ΟΣΕ, λαμβάνοντας τα μηνύματα σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς, ετοιμάζεται, 20 ολόκληρα χρόνια μετά την επαναλειτουργία της γραμμής το 1996, να βάλει στις ράγες τα βαγόνια και στο πεδινό τμήμα της διαδρομής από τον Βόλο μέχρι και τα Άνω Λεχώνια.

Το Τρενάκι του Πηλίου, αποτέλεσε ολοζώντανη ιστορία για ολόκληρο το Πήλιο από το 1905, έτος ολοκλήρωσης της γραμμής του. Ο συρμός με τις θρυλικές βελγικές μηχανές «Μηλαίαι», «Ιάσων», «Πήλιον», «Βόλος», «Τσαγκαράδα» και τα βαγονάκια του με τις μικρότερες μηχανές, εξυπηρετούσαν τις ανάγκες της πόλης ως τροχιοδρόμος για την αστική συγκοινωνία του Βόλου αλλά και του Πηλίου της εποχής εκείνης.

Μετά την απόσυρσή του το 1971, έγιναν προσπάθειες για την λειτουργία του ως μουσειακού τουριστικού σιδηροδρόμου. Στις 25 Μαΐου του 1996 έγινε και πάλι το πρώτο επίσημο δρομολόγιο, 25 ολόκληρα χρόνια μετά το τελευταίο.

Τα δρομολόγια όμως περιορίζονται μέχρι και σήμερα μόνο στο ορεινό τμήμα της γραμμής που ακολουθεί το τρενάκι του Πηλίου, από τα Άνω Λεχώνια προς τις Μηλιές. Το πεδινό τμήμα από Βόλο έως Ανω Λεχώνια, έχει μείνει ανενεργό όλες αυτές τις δεκαετίες.

Η επαναδρομολόγηση του Μουντζούρη του Πηλίου, έφερε ταυτόχρονα το αίτημα για την λειτουργία ολόκληρης της γραμμής, όπως ξεκίνησε στις αρχές του 20ου αιώνα. Με εντολή της διοίκησης του ΟΣΕ, ο Μουντζούρης ετοιμάζεται να σφυρίξει και από τον σταθμό του Βόλου ξανά.

Έχει εκπονήσει μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων που αφορά στις υφιστάμενες κι όχι νέες υποδομές και συγκεκριμένα σε συντηρήσεις σιδηροδρομικών σταθμών, στάσεων, κτιρίων, εγκαταστάσεων. Η ενεργοποίηση όλου του μήκους της γραμμής εντάσσεται στο γενικότερο σιδηροδρομικό δίκτυο του Τμήματος Γραμμής Λάρισας και σήμερα λειτουργεί με την μορφή τουριστικού σιδηροδρόμου, ώστε να προβληθεί η φυσική ομορφιά της περιοχής.

Η γραμμή Βόλου – Μηλεών, πλάτους 60 εκ. και μήκους 28,3 χλμ., αποτελείται από δύο τμήματα:
α) το πεδινό Βόλος – Άνω Λεχώνια, το οποίο δεν λειτουργεί μέχρι και σήμερα
β) το ορεινό Άνω Λεχώνια – Μηλιές, συνολικού μήκους 15 χλμ..
Η γραμμή από τα Άνω Λεχώνια μέχρι τις Μηλιές λειτουργεί από την άνοιξη μέχρι και το φθινόπωρο, προσελκύοντας εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες.

Η προοπτική να ξανασφυρίξει ο Μουντζούρης στο πεδινό τμήμα της γραμμής, αντιμετωπίστηκε με ενθουσιασμό από τους καταστηματάρχες της Αγριάς πάνω απ όλα, που θα βλέπουν το τρενάκι να ξεκινά από την εκεί αφετηρία του, και να περνά παραλιακά μπροστά από τα μαγαζιά τους: «Μακάρι να δρομολογηθεί το τρένο.

 

Αποτελεί νούμερο ένα τουριστική attraction. Επισκέπτες της πόλης για το πρώτο πράγμα που μας ρωτάνε είναι το τρενάκι. Έχουμε φυλλάδια με τα δρομολόγια και τους δίνουμε», ανέφερε το μέλος του συλλόγου καταστηματαρχών εστίασης Αγριάς, Φώτης Καραουλάνης στον Ταχυδρόμο.

Θετικά στη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για την επαναλειτουργία της γραμμής από τον Βόλο μέχρι και τα Άνω Λεχώνια, εκφράζεται και το τμήμα Περιβάλλοντος του Δήμου Βόλου: <<Με βάση τη Μ.Π.Ε. από τη μέχρι σήμερα λειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής δεν έχουν προκύψει σημαντικά περιβαλλοντικά προβλήματα.

 

Τα σημαντικότερα θέματα σχετίζονται με την ασφαλή μετακίνηση, το σιδηροδρομικό θόρυβο και τις δονήσεις από την κίνηση των συρμών τα οποία, λόγω της χαμηλής ταχύτητας με την οποία κινείται το τρένο, της περιορισμένης συχνότητας των δρομολογίων και του περιορισμένου χρονικού διαστήματος λειτουργίας της γραμμής, δεν έχουν σοβαρές επιπτώσεις τόσο στο ανθρωπογενές όσο και στο φυσικό περιβάλλον της περιοχής>> όπως δηλώνει σε ανακοίνωσή του.

Αλλά και το ΤΕΕ Μαγνησίας ενέκρινε την μελέτη: <<Μετά την εξέταση του θέματος από την αρμόδια επιτροπή, δεν έχουμε να προσθέσουμε κάποιο νέο στοιχείο, απ’ ότι αναφέρεται στη συγκεκριμένη Μ.Π.Ε.>>
Η πρόθεση του ΟΣΕ όμως να ξαναβάλει στις ράγες το θρυλικό Μουντζούρη, ενεργοποιώντας την γραμμή του τρένου του Πηλίου σε όλο το μήκος της από το Βόλο έως τις Μηλιές, συναντά εντονότατες αντιδράσεις στην περιοχή κυρίως των Άνω Λεχωνίων.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της τοπικής κοινότητας Άνω Λεχωνίων, Νίκο Νομικό, <<η γραμμή από Βόλο μέχρι Λεχώνια, δεν μπορεί να επαναλειτουργήσει καθώς δημιουργεί προβλήματα. Στην περιοχή των Ανω Λεχωνίων, οι ράγες στις οποίες πατούσε ο θρυλικός Μουντζούρης έχουν γίνει ουσιαστικά δρόμος και είναι μάλιστα η μοναδική διαδρομή που μπορεί να ακολουθήσει ένα αυτοκίνητο από τον κεντρικό δρόμο μέχρι τα σπίτια.

 

Οι παλιές τρεις διέξοδοι προς τον κεντρικό δρόμο είναι πλάτους από 1,5μ. έως 1,9μ. και δεν επιτρέπουν τη διέλευση αυτοκινήτων, ούτε προβλέπεται διαπλάτυνση, καθώς δεξιά και αριστερά υπάρχουν σπίτια>>.

Η τοπική κοινότητα κάνει λόγο για ανυπολόγιστες επιπτώσεις στο ανθρώπινο και φυσικό περιβάλλον σε περίπτωση ενεργοποίησης της γραμμής από τον Βόλο έως τα Άνω Λεχώνια όπου το τρένο θα περνά μπροστά από τις αυλές περισσότερων από 50 σπιτιών και γνωμοδοτεί αρνητικά επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, και προσέρχεται προς την κρίσιμη συζήτηση για το μέλλον της ολόκληρης γραμμής του Μουντζούρη στην συνεδρίαση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής την Τρίτη 16 Φεβρουαρίου στις 13:30 το μεσημέρι.

ΠΗΓΗ: Ο ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ