Η ανακοίνωση της κυβέρνησης για την εξαίρεση περίπου 650 στρεμμάτων στη Δραπετσώνα και η χρήση τους ως πάρκο, αποτελεί πράγματι μια θετική εξέλιξη που επιθυμούσαν διακαώς οι κάτοικοι της Α’και Β’ εκλογικής περιφέρειας Πειραιά.Όμως όλο αυτό μοιάζει με το γνωστό »stick and carrot» ,με την Δραπετσώνα ως καρότο και τον ΟΛΠ ως μαστίγιο.

 

Η νομοθετική ρύθμιση  όπως είναι γνωστή στους πάντες στην περιοχή, απαγόρευσε όλες τις βιομηχανικές και άλλες οχλούσες χρήσεις στο χώρο, επιτρέποντας μόνο κοινωφελείς δραστηριότητες και πράσινο, με εντυπωσιακά χαμηλό συντελεστή δόμησης και με την πολεοδόμηση στο Δήμο, ώστε τα μεγάλα συμφέροντα που θίγονται να κάνουν λόγο για δήμευση των περιουσιών τους.

 

Το γεγονός είναι ότι ο Αλ. Τσίπρας υιοθέτησε τη ρύθμιση του πρώην υπουργού του, Παναγιώτη Λαφαζάνη. Τοπικοί κύκλοι έλεγαν, όμως, ότι θα ήταν πολύ δύσκολο για τον Τσίπρα να πάρει πίσω μια ρύθμιση που ήταν το πρώτο βήμα για να υλοποιηθεί ένα όραμα δεκαετιών στην περιοχή, χωρίς να ταυτισθεί με επώνυμα συμφέροντα. Οι ίδιοι κύκλοι τόνιζαν ακόμα ότι ο Αλ. Τσίπρας χρειαζόταν ένα άλλοθι για να προχωρήσει στο μέγα deal της πώλησης του λιμανιού του Πειραιά και αυτό το άλλοθι που θα έσωζε, υποτίθεται, τα προσχήματα ήταν: η ανάπλαση στα Λιπάσματα.

Για να γίνει η ανάπλαση, πρώτον δεν πρέπει να τροποποιηθεί αργότερα η ως άνω ρύθμιση κάτω από τις πιέσεις των συμφερόντων και δικαστικών προσφυγών και δεύτερον να δοθούν τα απαραίτητα κονδύλια για την αναμόρφωση του χώρου στη βάση ενός θετικού αρχιτεκτονικού σχεδίου.

 

 

Το »δέντρο» της Δραπετσώνας κρύβει το »δάσος» του ΟΛΠ

 Ενάμισι μήνα πριν οι επενδυτές κληθούν να καταθέσουν τις δεσμευτικές τους προσφορές, και οι εμπλεκόμενοι Δήμοι, φορείς, και ΔΕΚΟ, «σφάζονται» για το μεγάλο λιμάνι.

Δημοτικοί άρχοντες διεκδικούν εκτάσεις και αύξηση των ανταποδοτικών τελών. Η ΕΥΔΑΠ δεν θέλει να παραχωρηθεί η παράκτια έκταση της Ψυτάλλειας όπου και το κέντρο επεξεργασίας λυμάτων, ενώ η τοπική κοινωνία μαζί με επιχειρήσεις του ναυπηγοεπισκευαστικού τομέα θέλουν στην ουσία η ζώνη των επισκευών να αποκοπεί από την παραχώρηση.

Στη μία πλευρά βρίσκονται οι Δήμοι της περιοχής, στην άλλη πλευρά το ΤΑΙΠΕΔ,η αποτελεσματικότητα του οποίου θα δοκιμαστεί γερά στο θέμα του ΟΛΠ, αφού ο αρμόδιος υπουργός Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας έχει πάρει σαφή θέση υπέρ των αιτημάτων της τοπικής κοινωνίας.

Αλλα αιτήματα κινούνται στα πλαίσια της λογικής, άλλα όμως είναι «τραβηγμένα»,εκμεταλλευόμενοι την στάση του αρμόδιου υπουργείου απέναντι στην ιδιωτικοποίηση, που έχει ανοίξει την όρεξη σε διεκδικήσεις.

Τελικές αποφάσεις θα ληφθούν από τον αρμόδιο υπουργό Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο, που θα καταθέσει την τελική του εισήγηση στον Πρωθυπουργό, ο οποίος άλλωστε έχει εμπλακεί προσωπικά στο θέμα. Επίκειται μάλιστα συνάντηση Τσακαλώτου-Δρίτσα-Πιτσιόρλα (ΤΑΙΠΕΔ). 

 

Η χρήση της Δραπετσώνας

Εκταση που σύμφωνα με τον ΟΛΠ και το ΤΑΙΠΕΔ είναι η μόνη κατάλληλη για επενδύσεις στην ακτοπλοία, άποψη που βρίσκει κατηγορηματικά αντίθετους τους ΟΤΑ, οι οποίοι θεωρούν ότι οι ανάγκες καλύπτονται επαρκώς από τις υφιστάμενες υποδομές.

Σε αυτό το «κουβάρι» που λέγεται ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ, όλοι όσοι διεκδικούν αλλαγές δεν έχουν τα ίδια συμφέροντα. Αλλοι δήμαρχοι, όπως οι Ι. Λαγουδάκης (Πέραμα) και Χρ. Βρεττάκος (Δραπετσώνα) διεκδικούν να εξαιρεθούν όλες οι εκτάσεις που τους είχε παραχωρήσει ο ΟΛΠ κατά το παρελθόν. Μιλάμε για πλήθος μικρά και μεγάλα ακίνητα, από τα 12 στρέμματα στο Λιμενίσκο Ερασιτεχνών Αλιέων, και τα 4 στρέμματα που προορίζονται για Κέντρο Υγείας, μέχρι το Λιμένα Αλιέων, έκταση στη περιοχή ΝΑΦΘΑ Κεραστινίου, χερσαίο χώρο στη προβλήτα Ε’ του Περάματος για λειτουργία μαρίνας, κ.ο.κ.

 

 

Λεφτά υπάρχουν λέει ο Μώραλης

Αντίθετα, ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης μοιάζει να καίγεται περισσότερο να αυξήσει τα έσοδα του Δήμου του, παρά να φορτωθεί με ακίνητα. Ζητά συγκεκριμένα τα έσοδα 3,5% επί του ετησίου τζίρου του ΟΛΠ που σύμφωνα με το αρχικό σχέδιο της σύμβασης παραχώρησης θα κατέληγαν στο Δημόσιο, να μπουν ως ανταποδοτικά οφέλη στα ταμεία των Δήμων.

Σαν να μην έφταναν οι αντιδράσεις των Δήμων, εκτιμάται ότι στη Βαβέλ του ΟΛΠ θα προστεθεί σύντομα και η ΕΥΔΑΠ. Στη σύμβαση παραχωρείται και η παράκτια ζώνη της νήσου Ψυτάλλειας, όπου η ΕΥΔΑΠ διατηρεί το κέντρο επεξεργασίας λυμάτων. Σύμφωνα με πληροφορίες, σχετικά με το θέμα πρόκειται σύντομα να συνεδριάσει το ΔΣ της ΕΥΔΑΠ.

 

 

Τα «παζάρια» καλά κρατούν

Τόσο καιρό πάντως που μαίνονται οι κόντρες για το λιμάνι έχει γίνει σαφές πως οι Δήμοι ζητούν δέκα για να πάρουν τα… πέντε. Το παραδέχονται ακόμη και στο περιβάλλον του υπουργού Ναυτιλίας Θοδωεή Δρίτσα, από τους πιο ένθερμους υποστηρικτές των αιτημάτων των ΟΤΑ.

Σε σύσκεψη που έγινε τη περασμένη Παρασκευή, ο υπουργός Ναυτιλίας και ο επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ Στ. Πιτσιόρλας κατέθεσαν τις εκ διαμέτρου σε πολλά σημεία απόψεις τους αναφορικά με τις παραχωρήσεις των ακινήτων, και κυρίως την επίμαχη έκταση στη Δραπετσώνα. Ο μεν Πιτσιόρλας διεμήνυσε ότι έτσι απομειώνεται η αξία του ΟΛΠ, ο δε, Δρίτσας υπεραμύνθηκε των θέσεων των Δήμων καταθέτοντας απ’ ότι λέγεται έγγραφο με 7 «προβλήματα».

 

Ποια είναι τα 7 ανοικτά θέματα

– Εξαίρεση Δραπετσώνας. Να εξαιρεθεί από τη σύμβαση παραχώρησης η παράκτια έκταση της Δραπετσώνας.

– Εκτάσεις που έχουν παραχωρηθεί σε Δήμους. Να εξαιρεθούν επίσης όλες οι εκτάσεις της χερσαίας λιμενικής ζώνης (πάνω από 60 στρέμματα) που στο παρελθόν έχουν παραχωρηθεί από τον ΟΛΠ στους Δήμους έναντι συμβολικού ή και μηδενικού τιμήματος. Από τη γραμμή φέρυ μπότ Πέραμα-Σαλαμίνα (Πορθμείο), και την Ιχθυόσκαλα, έως δεκάδες δημόσια κτίρια και οικόπεδα εντός των τριών Δήμων.

– Αύξηση εσόδων. Το 3,5% επί του ετήσιου τζίρου του ΟΛΠ να κατευθύνεται στα ταμεία των Δήμων. Λέγεται ότι νεότερες εισηγήσεις προτείνουν να φτάσει ως το 4%- 5% προκειμένου να πέσουν οι τόνοι από τους Δήμους.

– Ναυπηγοεπισκευή. Να υπάρξει δέσμευση ότι θα διατηρηθεί η ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη από το Ικόνιο ως το Πέραμα, και να προβλεφθεί ότι εκεί θα γίνουν επενδύσεις.

– Δημόσια Αρχή Λιμένος. Ο υπουργός θέλει να επιβάλει τη δημιουργία Δημόσιας Αρχής Λιμένων, μέσω της οποίας θα ασκείται η διοίκηση και θα ελέγχονται καλύτερα οι όροι του παιχνιδιού

-Πολιτιστική Ακτή. Βρίσκεται στο κεντρικό λιμάνι Πειραιά, σύμφωνα με τα σχέδια της προηγούμενης διοίκησης Ανωμερίτη θα φιλοξενούσε ένα θεματικό πάρκο μουσείων.

– Ακτοπλοία. Το κρίσιμο ζήτημα αφορά τα λιμενικά τέλη. Στο αρχικό πάντως σχέδιο της σύμβασης παραχώρησης αναφερόταν πως τα λιμενικά τέλη μπορούν να αυξάνονται μόνο κατόπιν της σύμφωνης γνώμης του Δημοσίου.