Η Royal Concertgebouw Orchestra of Amsterdam (RCO), στο πλαίσιο της περιοδείας της «RCO Μeets Europe», θα πραγματοποιήσει μία και μοναδική εμφάνιση την Τετάρτη 26 Οκτωβρίου στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών (ώρα έναρξης 20:30).

Στη συναυλία της στην Αθήνα θα ερμηνεύσει, υπό τη μουσική διεύθυνση του φημισμένου μαέστρου Ντανιέλε Γκάτι, αποσπάσματα από τις όπερες του Ρίχαρντ Βάγκνερ «Οι Αρχιτραγουδιστές της Νυρεμβέργης» και «Το λυκόφως των θεών», «το Adagio» από τη Συμφωνία αρ. 10 του Γκούσταβ Μάλερ και τα «Τρία κομμάτια για ορχήστρα», έργο 6 του Άλμπαν Μπεργκ.

 

Η Ορχήστρα, η οποία υλοποιεί το πρόγραμμα Side by Side σε συνεργασία με νεανικά μουσικά σύνολα, θα παρουσιάσει το πρώτο έργο της βραδιάς, το Πρελούδιο των «Αρχιτραγουδιστών της Νυρεμβέργης», από κοινού με τη MOYSA–Συμφωνική Ορχήστρα Νέων του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, η οποία δημιουργήθηκε από τον ΟΜΜΘ με δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.

 

Η μετάκληση της Κονσέρτχεμπαου πραγματοποιείται χάρη στη γενναιόδωρη χορηγία Έλληνα του εξωτερικού, ο οποίος επιθυμεί η δωρεά του να παραμείνει ανώνυμη.

 

Η περιοδεία «RCO meets Europe» του ιστορικού ορχηστρικού συνόλου, το οποίο μετρά σχεδόν 130 χρόνια δημιουργικής πορείας στον παγκόσμιο μουσικό χάρτη, άρχισε φέτος τον Αύγουστο, είναι αφιερωμένη στο παρελθόν και το μέλλον της Ευρώπης, θα διαρκέσει τρεις καλλιτεχνικές περιόδους και περιλαμβάνει σταθμούς και στα 28 κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η Κονσέρτχεμπαου, μέσα από το πνεύμα του ρεπερτορίου που έχει επιλέξει να παρουσιάσει σε αυτές τις συναυλίες της, στοχεύει στην ανάδειξη των θεμελιωδών ιδεωδών που διαπνέουν την Ευρώπη.

 

Σε κάθε χώρα-σταθμό της περιοδείας της, η Ορχήστρα, στο πλαίσιο του προγράμματος Side by Side, ερμηνεύει το εναρκτήριο έργο του προγράμματός της, συμπράττοντας με ένα νεανικό σύνολο από τη χώρα που την υποδέχεται, με στόχο να μεταδώσει την πείρα της στις νέες γενιές μουσικών και να ανοίξει το δρόμο για διαρκείς συνεργασίες με ευρωπαϊκές ορχήστρες νέων.

 

Daniele Gatti

 

Το πρώτο μέρος της συναυλίας είναι αφιερωμένο στον Ρίχαρντ Βάγκνερ (1813–1883). Αρχίζει με το Πρελούδιο της όπερας «Οι Αρχιτραγουδιστές της Νυρεμβέργης». Το έργο διαδραματίζεται στη Νυρεμβέργη του 16ου αιώνα και διακωμωδεί το αδιέξοδο των Αρχιτραγουδιστών εκείνης της εποχής μπροστά στις επικρατούσες αντιλήψεις –«συνταγές» επί της ουσίας– περί ποίησης και μουσικής. Ο ίδιος ο Βάγκνερ, αναφερόμενος στον αβίαστο τρόπο με τον οποίο εμπνεύστηκε το Πρελούδιο των Αρχιτραγουδιστών, σημειώνει: «Ένα όμορφο δειλινό, κοιτάζοντας από τη βεράντα μου την υπέροχη θέα, εμφανίστηκε ολοκάθαρα μπροστά μου η Εισαγωγή. Χωρίς να διστάσω στιγμή, έγραψα τη μουσική της στην πλήρη και τελική μορφή της, έτσι όπως ακούγεται σήμερα».

 

Το πρόγραμμα της βραδιάς θα συνεχιστεί με το «Λυκόφως των θεών» και τα ορχηστρικά μέρη: Ξημέρωμα, Το ταξίδι του Ζήγκφρηντ στον Ρήνο, Θάνατος του Ζήγκφρηντ και Πένθιμο εμβατήριο. Η συγκεκριμένη όπερα, που βασίζεται σε ποιητικό κείμενο του Ρ. Βάγκνερ, ανήκει στην τετραλογία «Το δαχτυλίδι του Νίμπελουνγκ», η οποία έκανε πρεμιέρα το καλοκαίρι του 1876 και περιλαμβάνει επίσης τα μουσικά δράματα «Η Βαλκυρία και ο Ζήγκφρηντ» καθώς και το εισαγωγικό έργο ο «Χρυσός του Ρήνου». Στόχος του Βάγκνερ, μέσα από αυτό το σπονδυλωτό έργο, ήταν να ασκήσει κριτική στην κοινωνία εκείνης της εποχής, χρησιμοποιώντας ως μέσο την τευτονική μυθολογία. Στα ορχηστρικά επεισόδια που παρουσιάζει η Κονσέρτχεμπαου στη συναυλία της στο Μέγαρο, ο ήρωας Ζήγκφρηντ ταξιδεύει κατά μήκος του Ρήνου, προκειμένου να συναντήσει το πεπρωμένο του. Εν συνεχεία, πέφτει θύμα προδοσίας και θανατώνεται πισώπλατα, γεγονός που εκφράζεται στην παρτιτούρα του Βάγκνερ με ένα από τα διασημότερα εμβατήρια του Ρομαντισμού. Όλα φλέγονται, τα νερά του Ρήνου φουσκώνουν, και το δαχτυλίδι του Νίμπελουνγκ καταλήγει στα βάθη του ποταμού. Η παλαιά τάξη πραγμάτων καταστρέφεται. Απομένει η ελπίδα για έναν νέο, αγνό κόσμο.

 

Η αρχή του δεύτερου μέρους της συναυλίας ανήκει στον Γκούσταβ Μάλερ (1860–1911) και στο γεμάτο ένταση «Adagio» από τη Συμφωνία αρ. 10, η οποία παρέμεινε ημιτελής και περιβλήθηκε από το σχετικό μύθο, καθώς ο συνθέτης είχε αρχίσει να τη γράφει το καλοκαίρι του 1910, αλλά δεν πρόλαβε να την ολοκληρώσει (πέθανε τον Μάιο του 1911). Το Adagio είναι το μοναδικό μέρος που ολοκλήρωσε ο Μάλερ, το οποίο και συχνά ερμηνεύεται αυτοτελώς. Η Δεκάτη συμφωνία, που πρέπει να είχε πέντε μέρη, εκδόθηκε το 1924 από τη χήρα του συνθέτη Άλμα Μάλερ, ενώ τον Οκτώβριο της ίδιας χρονιάς μέρη της Συμφωνίας παρουσιάστηκαν από τον μαέστρο Φραντς Σαλκ στη Βιέννη και το Άμστερνταμ.

 

Η συναυλία θα ολοκληρωθεί με τα «Τρία κομμάτια για ορχήστρα», έργο 6 του Άλμπαν Μπεργκ (1885–1935), που γράφτηκαν μεταξύ 1913 και 1915. Μέλος της Δεύτερης Σχολής της Βιέννης, ο Αυστριακός συνθέτης αφιέρωσε το έργο στον Άρνολντ Σένμπεργκ σε ένδειξη ευγνωμοσύνης και αγάπης στο «δάσκαλο και φίλο του», η επιρροή του οποίου είναι εμφανής στη σύνθεση του Μπεργκ, όπως άλλωστε και εκείνη του Μάλερ. Το πρώτο κομμάτι είναι ένα πρελούδιο, το δεύτερο ένας κυκλικός χορός και το τρίτο ένα εμβατήριο. Tα δύο πρώτα παρουσιάστηκαν σε α΄ εκτέλεση το 1923 υπό τη διεύθυνση του συνθέτη και μαέστρου Άντον Βέμπερν.

 

Η Κονσέρτχεμπαου του Άμστερνταμ θεωρείται ένα από τα καλύτερα ορχηστρικά σύνολα σε όλο τον κόσμο. Ο μοναδικός ήχος της έχει αποσπάσει τους επαίνους της διεθνούς κριτικής: ο ήχος των εγχόρδων της έχει χαρακτηριστεί «βελούδινος», των χάλκινων πνευστών της «χρυσός», των ξύλινων «ιδιαίτερα προσωπικός», ενώ τα κρουστά της είναι γνωστά σε όλο τον κόσμο. Στη διαμόρφωση του εξαιρετικής ποιότητας του ήχου της συνέβαλαν σημαντικά οι μεγάλοι μαέστροι που έχουν διευθύνει την Ορχήστρα κατά καιρούς: Bίλεμ Κες (1888-1895), Βίλεμ Μένγκελμπεργκ (1895-1945), Έντουαρντ φαν Μπέινεμ (1945-1959), Μπέρναρντ Χάιτινκ (1963-1988), Ρικκάρντο Σαγί (1988-2004), Μάρις Γιάνσονς (2004-2015). Αρχιμουσικός της από την καλλιτεχνική περίοδο 2016-2017 θα είναι ο Ντανιέλε Γκάτι. Στο πόντιουμ της Κονσέρτχεμπαου έχουν βρεθεί σπουδαίοι συνθέτες όπως, μεταξύ άλλων, ο Γκούσταβ Μάλερ και ο Ρίχαρντ Στράους, ενώ μαζί της έχουν συνεργαστεί και σύγχρονοι δημιουργοί (Λουτοσλάφσκι, Μπέριο, Χέντσε, Μπουλέζ, Άνταμς, βαν ντερ Άα, Γκλάνερτ κ.ά.).

 

Photo MOYSA

 

MOYSA–Συμφωνική Ορχήστρα Νέων του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης

Δημιουργήθηκε από τον ΟΜΜΘ με δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, τον Μάρτιο του 2015. Αποτελεί μία κοινότητα νέων μουσικών από τη Θεσσαλονίκη, τη Β. Ελλάδα και άλλες περιοχές και σήμερα αριθμεί περισσότερα από 80 μέλη ηλικίας 8 έως 25 ετών. Σκοπός της είναι η περαιτέρω εκπαίδευση των μελών της στην ορχηστρική τέχνη και σε άλλους συναφείς τομείς, η υποστήριξη της καλλιτεχνικής τους εξέλιξης μέσα από διεθνείς συνεργασίες και η ενδυνάμωση της κοινωνικής ευαισθησίας μέσω της μουσικής.

 

Πληροφορίες

Τιμές εισιτηρίων: 21 € (Ζώνη Γ), 38 € (Ζώνη Β), 55 € (Ζώνη Α), 75 € (Διακεκριμένη Ζώνη).

Ειδικές τιμές: 10 € (φοιτητές, νέοι, άνεργοι, ΑμεΑ), 14 € (πολύτεκνοι, 65+)

Τηλ.: 210 72 82 333

www.megaron.gr