Η απόφαση της Ryanair να διακόψει τα καλοκαιρινά δρομολόγια στην Ελλάδα νωρίτερα έχει μεγάλο παρασκήνιο και φέρνει στην επιφάνεια την κόντρα με την αναπληρώτρια υπουργό Τουρισμού Έλενα Κουντουρά και την προσπάθεια διεμβολισμού της Aegean Airlines.

Το ιστορικό της αποχώρησης

Σύμφωνα με τον κ. Ο’ Μπράιεν, έλαβε ως απάντηση πως οι προτάσεις της Ryanair για αύξηση των επισκεπτών κατά 5 εκατ. σε ορίζοντα τριετίας «δεν εμπίπτουν στις αρμοδιότητές της».
Ο κύβος όμως για την εταιρεία ερρίφθη μετά και την επιστολή της 18ης Μαρτίου 2016, όπου αναφερόταν μάλιστα ότι η αρχή των ακυρώσεων θα γίνει από το νησί της Κω. Ουσιαστική απάντηση επί των «επιχειρηματικών», όπως τις χαρακτηρίζει, προτάσεων δεν υπήρξε.

«Τακτική με την οποία η ελληνική αγορά χάνει οκτώ πτήσεις την ημέρα δύο μήνες νωρίτερα. Ίσως επειδή η υπουργός ήταν πολύ απασχολημένη με την έκθεση στο Μαϊάμι».

Οι προτάσεις που έχει διατυπώσει η αεροπορική εταιρεία περιλαμβάνουν μειωμένα τέλη και φόρους κατά τους μήνες εκτός high season, με απαλλαγή των ναύλων για τα μικρά αεροδρόμια από το Τέλος Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αεροδρομίων, που ανέρχεται σε 12 ευρώ ανά επιβάτη, καθώς και μείωσή του κατά 50% στο αεροδρόμιο της Αθήνας.

Εφόσον τα κίνητρα αυτά ισχύσουν για πέντε χρόνια, η Ryanair δεσμεύεται να φέρει επιπλέον 2 εκατ. επιβάτες στην Αθήνα και ακόμη 3,5 εκατ. στα περιφερειακά αεροδρόμια, εκ των οποίων τα 2 εκατ. στη χαμηλής ζήτησης περίοδο ώς το 2018. Όπως λέει χαρακτηριστικά, «είναι καλύτερο να έχεις επιβάτες χωρίς φόρους, παρά φόρους χωρίς επιβάτες».

 

 

Πως μοιράζεται η «πίτα»
Το μερίδιο αγοράς της ιρλανδικής εταιρείας στην Ελλάδα, ανέρχεται στο 16%. Πρώτη είναι η Aegean και τρίτη η easyJet.

Τη χειμερινή περίοδο του 2016, θα διαθέτει 4 βάσεις (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Χανιά, Κέρκυρα), διεξάγοντας συνολικά 30 δρομολόγια.
Στην Αθήνα προσδοκά, πάντοτε τη χειμερινή περίοδο, ανάπτυξη 25%, με έξι νέα δρομολόγια προς Βουκουρέστι, Δουβλίνο, Μάλτα, Μπολόνια, Μύκονο και Σόφια, σε συνδυασμό με περισσότερες πτήσεις προς Ρόδο και Ρώμη, με αποτέλεσμα την προσθήκη ενός αεροσκάφους (συνολικά 6 στη βάση της Αθήνας).

 

 

Επενδύει στην Κέρκυρα
Την 75η βάση της στην Ευρώπη ανοίγει η RYANAIR στην Κέρκυρα, όπου θα εγκαταστήσει ένα αεροσκάφος, επενδύοντας 100 εκ. δολάρια, και ξεκινώντας πτήσεις προς 11 προορισμούς.
Η έναρξη των πτήσεων θα γίνει τον Απρίλιο του 2016 και οι πτήσεις θα είναι από και προς Birmingham, Bratislava, Budapest, Cologne, Rome, Katowice, Poznan, Pisa, Rzeszow, Venice και Warsaw, καθώς και περισσότερες πτήσεις προς Βρυξέλλες Charleroi, East Midlands, Λονδίνο Stansted και Μιλάνο Bergamo.
Η αγορά στην οποία στοχεύει η ιρλανδική εταιρία είναι της τάξης των 300.000 επιβατών και θα δημιουργήσει 225 περιφερειακές θέσεις εργασίας, διπλασιάζοντας την κίνηση στην Κέρκυρα.

 

 

Ο εμπορικός διευθυντής της Ryanair David O’Brien δήλωσε:
«Η εταιρία μας ανακοινώνει με ευχαρίστηση το άνοιγμα νέας βάσης στην Κέρκυρα τον Απρίλιο του 2016, με ένα αεροσκάφος, 21 δρομολόγια για 300.000 επιβάτες και 225 θέσεις συνολικά στο αεροδρόμιο της Κέρκυρας.
Η Ελλάδα είναι μια πολύ σημαντική και αναπτυσσόμενη αγορά για την εταιρία μας και θα συνεχίσουμε την επέκτασή μας, συνδέοντας περισσότερα ελληνικά αεροδρόμια με μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις.
Οι επιβάτες μας, τουρίστες και επιχειρηματίες μπορούν να απολαύσουν τις υπηρεσίες μας. Για να γιορτάσουμε τη νέα μας βάση προσφέρουμε εισιτήρια στην τιμή των €29.99 για ταξίδια τον Απρίλιο και τον Μάιο του 2016, για κρατήσεις που θα γίνουν ως τις 16 Οκτωβρίου».

 

 

Αθροιστικά, το 2016, η Ryanair φιλοδοξεί να διακινήσει 6,5 εκατ. επιβάτες (τα 3,4 εκατ. στην Αθήνα), έναντι 3 εκατ. περίπου το 2014.

 

Ήπια προσέγγιση για Fraport και «Ελ. Βενιζέλος»
Αναφορικά με την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στη κοινοπραξία Fraport – Κοπελούζος, ο διευθύνων σύμβουλος της Ryanair ακολούθησε επικριτική μεν, ήπια δε στάση.
Χαρακτήρισε «ρίσκο» την παραχώρηση των περιφερειακών, με το επιχείρημα ότι η ανάδοχος κοινοπραξία δεν δεσμεύεται για άνοδο της επιβατικής κίνησης.
Παράλληλα, εξέφρασε επιφυλάξεις γύρω από την τιμολογιακή πολιτική που θα ακολουθήσει η Fraport, στέλνοντας μήνυμα ότι, εάν δεν είναι ανταγωνιστική, η Ryanair θα επανακαθορίσει τα δρομολόγιά της.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η Ryanair έχει έρθει σε επαφή, τόσο με τη Fraport, όσο και με το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος».
Μάλιστα, για το δεύτερο τάχθηκε υπέρ της παράτασης της σύμβασης παραχώρησης, που λήγει το 2026, με το επιχείρημα ότι θα επιφέρει μείωση χρεώσεων.

Οι λόγοι που την οδήγησαν στη «μετάλλαξη» αφορούν τόσο στο «φρενάρισμα» της ανάπτυξης των low cost αεροπορικών εταιριών στην Ευρώπη, όσο και στην ανάγκη αναζήτησης νέων αγορών, οι οποίες ευνοούνται από τις μαζικές μετακινήσεις τουριστών και μία από αυτές είναι και η Ελλάδα, η οποία παρουσιάζει και θετικά μηνύματα ως προς τον τουρισμό της από φέτος. Από την άλλη, «καίγεται» να γεμίσει τα 175 νέα αεροσκάφη που έχει υπό παραγγελία και αναμένεται να παραλάβει σταδιακά από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο γι’ αυτό και έχει εξαπολύσει «επίθεση φιλίας» προς νέες αγορές- στόχους

Η τακτική των Ιρλανδών
Οι «αερομαχίες» ανάμεσα στην εταιρία του Θεόδωρου Βασιλάκη και εκείνη του εκκεντρικού Μάικλ Ο’ Λίρι προβλέπονται σφοδρές και προσπαθεί να εφαρμόσει το μοντέλο της Ιταλίας, όπου μέσα στην τελευταία τριετία έχει καταφέρει να εκτοπίσει από την πρώτη θέση τον ιταλικό κολοσσό των αερομεταφορών, Alitalia με αιχμή του δόρατος την φθηνή τιμολογιακή πολιτική.

 

Αν και κανείς δεν γνωρίζει από τώρα τον τελικό νικητή στην Ελλάδα και αν η Aegean Airlines θα έχει την τύχη της Alitalia, οι ομοιότητες και οι διαφορές της ιταλικής με την ελληνική αγορά είναι πολλές.

Όπως και στην πατρίδα της όπερας, η Ryanair «ενορχήστρωσε» την δραστηριότητά της δειλά- δειλά, με δύο αεροσκάφη από το Μπέργκαμο για να φτάσει σήμερα η συγκεκριμένη πόλη να αποτελεί την 3η μεγαλύτερη βάση της με στόλο 15-16 αεροπλάνων – τον Νοέμβριο ανακοίνωσε ότι δημιουργεί βάση έξι αεροπλάνων και στο αεροδρόμιο της Ρώμης, Fumicino, -έτσι και στην χώρα μας άρχισε να δραστηριοποιείται, δημιουργώντας την πρώτη βάση της στα Χανιά το 2010.

 

Χρειάστηκαν να περάσουν τρία χρόνια ώστε να «επαναφέρει» το πλάνο της για κάθοδο στην Αθήνα και την Θεσσαλονίκη. Και αυτό επειδή το 2010- οπότε και άρχισε να βολιδοσκοπεί το άνοιγμα στην πρωτεύουσα- η διοίκηση της Ryanair αυτοπαγιδεύθηκε στην «επιθετική» στρατηγική που θέλησε να ακολουθήσει, επιβάλλοντας τους «δικούς της όρους» με σημαντικότερο την επιλεκτική μείωση των τελών χρήσης του ΔΑΑ, «Ελευθέριος Βενιζέλος», κάτι που δεν δέχονταν οι άλλες αεροπορικές, αν οι μειωμένες τιμές δεν ίσχυαν για όλους.

 

Πλέον στόχος της μεγαλύτερης εισβολής της στην Ελλάδα, είναι να «σπάσει» το μονοπώλιο της Aegean Airlines, η οποία μετά την συγχώνευση με την Olympic Air είναι ο απόλυτος κυρίαρχος στην ελληνική αγορά, αλλά και όπως ισχυρίζεται το Νο 2 της ιρλανδικής εταιρίας, Ντέιβιντ Ο’ Μπράϊεν, να τονώσει τη μεταφορική ικανότητα σε βασικές αεροπορικές ζεύξεις που δεν εξυπηρετούνται όπως πρέπει και να κάνει τη μεγάλη ανατροπή στην τιμολογιακή πολιτική, προσφέροντας χαμηλά ναύλα.

 

Έριξαν το γάντι

Κατά την προσφιλή τακτική της σε σχέση με την αντιμετώπιση των αντιπάλων της, η Ryanair έριξε το… γάντι στην Aegean Airlines σχετικά με το ότι η «κάθοδός» της στην πρωτεύουσα θα σηματοδοτήσει το τέλος του (άτυπου) μονοπωλίου της Aegean στην Ελλάδα. Μάλιστα, όπως τόνισε και ο κ. Ο’ Μπράϊεν «η εξαγορά της Olympic Air από την Aegean οδήγησε τις τιμές προς τα πάνω και μείωσε τις διαθέσιμες θέσεις». Από την άλλη, η διοίκηση της ελληνικής εταιρίας κράτησε χαμηλούς τόνους στις ανακοινώσεις της Ryanair, τονίζοντας πως «η δραστηριοποίησή της αποδεικνύει πως ο ανταγωνισμός λειτουργεί», αλλά έσπευσε να υπενθυμίσει με νόημα τις επενδύσεις που έχει κάνει την τελευταία 4ετία, τις προσφορές χαμηλότερων ναύλων, όπως οι GoLight και Flex, αλλά και την αύξηση της σωρευτικής κίνησης κατά 15% στο εσωτερικό το τελευταίο δίμηνο.

Και μπορεί ως προς τα μεγέθη η Ryanair να υπερτερεί με στόλο 301 αεροσκαφών και έσοδα d4,8 δισ. συγκριτικά με την Aegean Airlines (45 αεροπλάνα και έσοδα 0,8 δισ.), όμως, η δεύτερη διαθέτει ισχυρό πλάνο ανάπτυξης, αλλά και ηχηρά ονόματα στο μετοχολόγιο της, όπως ο Α. Δαυίδ, ο Α. Κωνσταντακόπουλος, ο Π. Λασκαρίδης κ.α. που την στηρίζουν. Όλα αυτά δείχνουν πως μία σκληρή «μονομαχία» βρίσκεται προ των πυλών.

 

Θα πέσουν οι τιμές;

Μόττο της Ryanair είναι πως «όπου συνήθως πηγαίνει εκείνη, αυτομάτως μειώνονται και οι τιμές των εισιτηρίων στην αγορά». Κάτι τέτοιο αποτελεί ζητούμενο ειδικά σε μια δύσκολη εποχή για τα εισοδήματα των πολιτών. Γι’ αυτό και εκπρόσωποι της αγοράς τάσσονται υπέρ του ανταγωνισμού.