Η δεύτερη συνάντηση των «Ημερών Προβληματισμού», που πραγματοποιείται στο πλαίσιο του Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου για την Παιδεία, πραγματοποιήθηκε σήμερα στο υπουργείο Παιδείας. Κύριο θέμα της συζήτησης αποτέλεσε η διερεύνηση τρόπων ούτως ώστε να απελευθερωθεί το σχολείο από τη βαριά σκιά των εισαγωγικών εξετάσεων και να εμπνευστούν οι μαθητές με τις ηθικές αξίες της αλληλεγγύης και του αλληλοσεβασμού.

Στην εκδήλωση συμμετείχε και η καθηγήτρια του πανεπιστημίου Harvard, Alison Cashin, που πραγματοποίησε διάλεξη με τίτλο Turning the Tide: Inspiring Concern for Others and the Common Good Through College Admissions. (Αντιστρέφοντας το κλίμα: Εμπνέοντας το ενδιαφέρον για τους άλλους και το κοινό καλό, μέσω των αιτήσεων για εισαγωγή στα πανεπιστήμια).

 

Η ίδια συζήτηση έχει ανοίξει στις ΗΠΑ, με πρωτοβουλία 100 κορυφαίων πανεπιστημίων, το οποίο στάθηκε και ως αφορμή να ανοιχτεί το θέμα και στην ελληνική κοινωνία. (https://mcc.gse.harvard.edu/collegeadmissions)

 

Τα αμερικανικά πανεπιστήμια προσανατολίζονται σε αλλαγή των στόχων της εκπαίδευσης, έπειτα από έρευνα που πραγματοποίησαν αμερικανοί εκπαιδευτικοί, μέσω της οποίας ρωτούσαν τους φοιτητές: «Τι μετράει περισσότερο στη ζωή σας: οι ατομικές επιτυχίες, η ευτυχία ή η φροντίδα για τους άλλους;» (www.makingcaringcommon.org) Το αποτέλεσμα έδειξε πως μόνο το 22% τάχθηκε υπέρ της αλληλεγγύης, το οποίο μάλιστα φαίνεται να προβλημάτισε τους εκπαιδευτικούς.

 

Ωστόσο, παρά τις διαφορές που παρουσιάζει το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα από το αμερικανικό, η συζήτηση φαίνεται να ενδιαφέρει το υπουργικό σχήμα του υπουργείου παιδείας, όσο και τους συμμετέχοντες σε αυτό.

 

Προβληματισμοί όπως, ποιες αξίες επικρατούν στο εκπαιδευτικό μας σύστημα, το οποίο έχει υιοθετήσει μια μονόπλευρη αντίληψη για τις εξετάσεις, κυριάρχησαν στην εκδήλωση, τα οποία θα αποτελέσουν και αρχή για τις αλλαγές στον χαρακτήρα του εκπαιδευτικού συστήματος.