Του Νίνου Φένεκ Μικελίδη

Ο δύο φορές βραβευμένος με Όσκαρ για τα ντεκόρ του στις ταινίες «Μπάρι Λίντον» και «Η τρέλα του βασιλιά Γεωργίου», Κεν Άνταμ, που πέθανε στις 10 Μαρτίου, ήταν ένας από τους μεγάλους σχεδιαστές παραγωγής του παγκόσμιου κινηματογράφου.

Την παγκόσμια αναγνώριση ο Άνταμ την κέρδισε χάρη στα εντυπωσιακά, φουτουριστικά ντεκόρ των 7 ταινιών του Τζέιμς Μποντ, ξεκινώντας με την πρώτη ταινία της σειράς, το «Δρ. Νο», ντεκόρ που σύμφωνα με το βιογράφο του σερ Κρίστοφερ Φρέιλινγκ, είχαν τελικά περισσότερη σημασία από την ίδια την ταινία, με πολλά από τα εντυπωσιακά γκάτζετ να οφείλονται στην έμπνευση του Άνταμ.

 

3 adam
Οπως λέει ο ιδιος ο Φρέιλινγκ: «Στις μισές περίπου από τις 7 ταινίες του Μποντ, τα σενάρια άρχισαν να γράφονται σε σχέση με τα ντεκόρ. Είναι δημιουργός αυτών των ταινιών όσο και οποιοσδήποτε άλλος».

Γεννημένος στο Βερολίνο στις 5 Φεβρουαρίου 1921, από Εβραίους γονείς (όπως θα πει αργότερα: «το ότι μεγάλωσα στο Βερολίνο με αρχιτέκτονες όπως ο Μις βαν ντερ Ρόχε, ο Βάλτερ Γκρόπιους και ο Έριχ Μέντελσον, σίγουρα είχαν κάποια επίδραση σε μένα – με γοήτευαν, από πολύ νωρίς, τα σχήματα, το φως, η σκιά και οι μεγάλες επιφάνειες»), με την άνοδο του ναζισμού διέφυγε, το 1934, με την οικογένειά του στο Λονδίνο. Θα είναι ένας από τους λιγοστούς Γερμανούς που κατατάχθηκαν στη RAF (την αγγλική πολεμική αεροπορία) και υπηρέτησαν ως πιλότοι στη διάρκεια του Β΄ Παγκόσμιου Πολέμου.

 

Στον κινηματογράφο πρωτοεμφανίζεται ως σχεδιαστής το 1948, ενώ για την πλήρη ευθύνη των ντεκόρ παρουσιάζεται το 1956 με το αγγλικό θρίλερ «Soho Incident». Θα ακολουθήσουν συνεργασίες του σε ένα από τα κλασσικά φιλμ τρόμου («Η νύχτα του σατανά») και σε αρκετές ταινίες του Ρόμπερτ Ολντριτς, ενώ το 1962 αρχίζει και η συνεργασία του στις ταινίες του Τζέιμς Μποντ.

 

2 adam

Από τις υπόλοιπες ταινίες που ακολούθησαν, οι πιο σημαντικές είναι το «Πεντάγωνο καλεί Μόσχα» του Κιούμπρικ (με επιστέγασμα την Αίθουσα Πολέμου, από τα πιο εμπνευσμένα ντεκόρ του Άνταμ), «Φάκελος Ίπκρες» του Σίντνεϊ Φιούρι, «Funeral in Berlin» του Γκάι Χάμιλτον, «Chitty, Chitty, Bang Bang» του Κεν Χιουζ και «Σλουθ» του Τζόζεφ Μάνκιεβιτς.

 

Το 2003 ο Άνταμ χρίστηκε ιππότης του Ηνωμένου Βασιλείου από τη βασίλισσα Ελισάβετ. Το 2012 ο Άνταμ χάρισε το σημαντικό αρχείο του στη Γερμανική Ταινιοθήκη – αρχείο που είχαμε την τύχη να δούμε στη μεγάλη έκθεση που διοργανώθηκε το 2015 στη διάρκεια του Φεστιβάλ του Βερολίνου.