Της Μαρίνας Κουρμπέλα (marinakourbela@gmail.com)

Ολοκληρώνεται η διαδικασία έκδοσης του κανονισμού, με τον οποίο επιδιώκεται να γίνουν οι ευρωπαϊκοί σιδηρόδρομοι πιο ανταγωνιστικοί και περισσότερο ελκυστικοί για τους επιβάτες.

Πρόκειται για την πρόταση κανονισμού τροποποίησης του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1370/2007 σχετικά με το άνοιγμα της αγοράς εγχώριων επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορών, για την οποία έχουν, ήδη, συμφωνήσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Συμβούλιο, και απομένει η έγκριση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

 

Ο υπό έκδοση κανονισμός προβλέπει την καθιέρωση υποχρεωτικής προκήρυξης διαγωνισμού για την ανάθεση συμβάσεων παροχής δημόσιας υπηρεσίας ώστε να ενταθεί η ανταγωνιστική πίεση στις αγορές εσωτερικών σιδηροδρομικών μεταφορών. Τα μέτρα συνοδεύονται από διατάξεις για την εξασφάλιση ευνοϊκών όρων πλαισίου για τις διαδικασίες προκήρυξης διαγωνισμού, καθώς και κανόνων για την πρόσβαση σε τροχαίο υλικό.

 

Στροφή προς τις σιδηροδρομικές μεταφορές

Υποστηρίζουν οι αρμόδιοι της Επιτροπής πως χρειάζεται να επέλθουν βελτιώσεις στην ποιότητα των υπηρεσιών και στην αποδοτικότητα, ώστε να καταστούν οι σιδηρόδρομοι πιο ελκυστική επιλογή για τους επιβάτες και να ενθαρρυνθεί η στροφή προς άλλους τρόπους μεταφοράς.

 

Στις 30 Ιανουαρίου 2013, η Επιτροπή εξέδωσε συνολική δέσμη έξι νομοθετικών προτάσεων με σκοπό, ακριβώς, τη βελτίωση της ποιότητας και την αύξηση των επιλογών στις σιδηροδρομικές υπηρεσίες στην Ευρώπη. Σκοπός είναι, επίσης, να ενθαρρυνθεί η καινοτομία στον ευρωπαϊκό τομέα των σιδηροδρόμων.

 

p1aopaesvn11oq80h13l11vo415p7o 900

 

Οι στόχοι αυτοί επιτυγχάνονται με τρεις διαφορετικούς και αλληλένδετους τρόπους:

(1) άνοιγμα της αγοράς των επιβατικών μεταφορών εσωτερικού στον ανταγωνισμό και υποχρεωτική προκήρυξη διαγωνισμού για την ανάθεση συμβάσεων παροχής δημόσιας υπηρεσίας

(2) ενίσχυση της ανεξαρτησίας των διαχειριστών υποδομής, ώστε να ελέγχουν όλες τις κύριες λειτουργίες του σιδηροδρομικού δικτύου και να εξασφαλισθεί δίκαιη πρόσβαση στον σιδηρόδρομο για όλους

(3) ενίσχυση του ρόλου του Οργανισμού Σιδηροδρόμων της Ε.Ε., ο οποίος θα καταστεί «ενιαία θυρίδα» που θα εκδίδει εγκρίσεις οχημάτων με ισχύ σε ολόκληρη την Ε.Ε. για τη διάθεσή τους στην αγορά και πιστοποιητικά ασφάλειας που θα ισχύουν σε ολόκληρη την Ε.Ε. για τους φορείς εκμετάλλευσης.

 

Η καθιέρωση υποχρεωτικής προκήρυξης διαγωνισμού

Η πρόταση κανονισμού προβλέπει την καθιέρωση υποχρεωτικής προκήρυξης διαγωνισμού για την ανάθεση συμβάσεων παροχής δημόσιας υπηρεσίας ώστε να ενταθεί η ανταγωνιστική πίεση στις αγορές εσωτερικών σιδηροδρομικών μεταφορών. Σκοπός είναι να αυξηθεί η αποδοτικότητα και να βελτιωθεί η ποιότητα των επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορών. Τα μέτρα συνοδεύονται από διατάξεις για την εξασφάλιση ευνοϊκών όρων πλαισίου για τις διαδικασίες προκήρυξης διαγωνισμού, καθώς και κανόνων για την πρόσβαση σε τροχαίο υλικό.

 

Η πρόταση της Επιτροπής συνδέεται στενά με τις προτεινόμενες τροποποιήσεις της οδηγίας 2012/34/ΕΕ, για τη δημιουργία ενιαίου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού χώρου (αναδιατύπωση), με τις οποίες καθιερώνονται δικαιώματα ανοικτής πρόσβασης για τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις και ενισχύονται οι διατάξεις σχετικά με τη διακυβέρνηση της διαχείρισης υποδομής, με σκοπό να ενισχυθεί η χωρίς διακρίσεις πρόσβαση στη σιδηροδρομική υποδομή.

Πηγή: Blog:marina anastas. kourbela