Η 2002 του Μουσείου της BMW

 

Kείμενο: Κώστας Κουφογιώργος
Φωτογραφίες: Κ. Κουφογιώργος, Μ. Πατρώνης

Με την ευκαιρία της παρουσίασης από τους Βαυαρούς της 2002 Hommage, γράφουμε λίγα λόγια για την ιστορική σειρά Neue Klasse που έσωσε την BMW από τη χρεοκοπία.

Στις αρχές της δεκαετίας του ΄60 η BMW αντιμετώπιζε σημαντικά οικονομικά προβλήματα. Η εξαγορά της Glas, η εμπορική αποτυχία των 501, 503 και 507, η αύξηση του βιοτικού επιπέδου στην Ευρώπη που μείωνε τις πωλήσεις μοτοσικλετών και μικρών οχημάτων είχαν φέρει σε αδιέξοδο την εταιρεία που χρειαζόταν επειγόντως μια επιτυχία. Την ίδια εποχή χρεοκοπούσε ο όμιλος εταιρειών Borgward και η Auto Union θα σωζόταν μόνο λόγω της βοήθειας της VW.

 

2 kostas

 Μια αγωνιστική 2000ΤΙ από το Μουσείο της BMW

 

Η σωτήρια «Neue Klasse»

H λύση ήρθε το 1961 με την 1500 -1600, το 1963 με την 1800 και τη σειρά 02 το 1966, οι οποίες είχαν τον εργοστασιακό κωδικό Ε1 και έμειναν στην ιστορία ως Neue Klasse (νέα κατηγορία). Ήταν τελείως νέα μοντέλα με σύγχρονη σχεδίαση, κινητήρα εμπρός και κίνηση πίσω, που είχαν άμεση εμπορική επιτυχία.

 

3 kos

H σειρά 3 μαζί με την 02 από το Μουσείο της BMW


Η 1500 ήταν η πιο οικογενειακή, έμεινε στην παραγωγή μέχρι το 1966 και είχε το χαρακτηριστικό ρύγχος «καρχαρία» που αποτέλεσε σήμα κατατεθέν της BMW για τα επόμενα χρόνια μέχρι τη δεύτερη γενιά της “3”. Η δεύτερη, η 1800, είχε πιο σπορ χαρακτήρα με την έκδοση ΤΙ να έχει τετρακύλινδρο κινητήρα 130 ίππων. Πιο πολυτελής η 2000 και η 2000 CS που κατασκεύαζε ο οίκος Κarmann, με ιδιαίτερη αισθητική, που έμειναν στην παραγωγή μέχρι το 1972 με 350.000, περίπου, κομμάτια.

 

4 kos

H ιδιαίτερης αισθητικής 2000cs

 

Η 2002

«Move over it goes like schnell» έλεγε η αγγλική διαφήμιση για τη 2002. Αρνητικό κάμπερ, το πίσω μέρος να σέρνεται στην άσφαλτο και αγωνιστικές επιτυχίες σε όλον τον κόσμο. Η σειρά 02 ήταν η πιο επιτυχημένη αλλά και η πιο γρήγορη από όλες της σειράς. Στην Ελλάδα οδηγήθηκε από πολλούς γνωστούς οδηγούς, όπως ο Γ. Μοσχούς αλλά και ο τραγουδιστής Σ. Κόκοτας.

 

5 kos

Η 1600 που ξεκίνησε τη σειρά

 

Υπήρξε και σε έκδοση Cabrio, Hatchback (Touring) αλλά η κορυφαία της έκδοση ήταν η Turbo με τα αγωνιστικά χρώματα της BMW, γαλάζιο, μπλε, κόκκινο, που ήταν σε παραγωγή το 1973 και το 1974.

 

6 kos

Η 02 σε διάφορες εκδόσεις. Πάνω μια αγωνιστική, κάτω αριστερά η Touring και κάτω δεξιά η ανοιχτή

 

Ο κινητήρας απέδιδε 170 ίππους και έδινε στο διθέσιο αμάξωμα τελική ταχύτητα που ξεπερνούσε τα 200 χλμ./ω. Κατασκευάστηκε σε λιγότερα από 1.700 κομμάτια και σήμερα είναι συλλεκτική. Μαζί με την επετειακή, των Ολυμπιακών Αγώνων του Μονάχου του 1972, Turbo του Paul Bracq και πρόγονο της Μ1, ξεκίνησαν μια μεγάλη παράδοση της BMW με τους κινητήρες Turbo που κορυφώθηκε με το πρωτάθλημα της Formula 1 το 1983 με την Brabham.

 

7 kos

Μια Alpina 2002 στη στροφή Breitscheid του Nuerburgring Nordschleife

 

Η 2002 δέχτηκε τις «περιποιήσεις» πολλών βελτιωτών όπως οι Schnitzer και Alpina. Η Turbo DRM του 1977 ήταν η ισχυρότερη αγωνιστική έκδοση της 2002 με κινητήρα 1,4 λίτρου που απέδιδε 360 ίππους. Η παραγωγή της 02 σταμάτησε το 1977 με περίπου 800.000 αυτοκίνητα, δίνοντας τη θέση της στη σειρά “3”, έχοντας πετύχει πλήρως την αποστολή της. Η BMW ήταν πια ένας παγκόσμιος, ισχυρός κατασκευαστής. 

 

8 kseni

Η 2002 του Ελληνικού Μουσείου Αυτοκινήτου. Φωτ.: Μ. Πατρώνης

 

2002 στην Ελλάδα

Η σημασία της 02 είναι τόσο μεγάλη για την BMW που στο, κάπως στριμωγμένο, Μουσείο της έχει αφιερώσει ένα δικό της χώρο. Στην Ελλάδα, εκτός από αναβάσεις και κλασικούς αγώνες, μπορείτε να δείτε μια 2002tii στο Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου.