Του Νίνου Φένεκ Μικελίδη

Σε μια απρόσμενη για τους περισσότερους από μας ταινία, τη γαλλική «Τιτάν» της Τζούλια Ντικουρναού, ένα θρίλερ με στοιχεία τρόμου, απονεμήθηκε τελικά ο φετινός Χρυσός Φοίνικας του φεστιβάλ των Κανών, με τη σκηνοθέτρια να είναι η δεύτερη γυναίκα (μετά την Τζέιν Κάμπιον) να κερδίζει το ανώτατο αυτό βραβείο του φεστιβάλ.

Μια ταινία με ηρωίδα μια αλλόκοτη γυναίκα σίριαλ κίλερ, που βρίσκει ερωτική ικανοποίηση με τις μηχανές και που κάποια στιγμή αρχίζει να υποδύεται τον εξαφανισμένο γιο ενός μοναχικού πυροσβέστη.

Η τελετή είχε και τα απρόοπτα της, με τον Σπάικ Λι, πρόεδρο μιας κριτικής επιτροπής, όπου πλειοψηφούσαν οι γυναίκες, να αναγγέλλει το βραβείο πριν από όλα τα άλλα, όταν, σύμφωνα με το πρωτόκολλο, η αναγγελία του Χρυσού Φοίνικα μένει προς το τέλος.

Παραλαμβάνοντας το βραβείο της, η Ντικουρναού ανέφερε πως από μικρή παρακολουθούσε το φεστιβάλ των Κανών και πίστευε πως όλες οι ταινίες ήταν τέλειες. «Αλλά απόψε», ανάφερε, «βρίσκομαι σ´ αυτή τη σκηνή και ξέρω πως η ταινία μου δεν είναι τέλεια. Αλλά πιστεύω πως καμία ταινία δεν είναι τέλεια στα μάτια εκείνου που την έχει κάνει. Μπορείτε μάλιστα να πείτε πως η δική μου είναι τερατώδης». Ενώ, κλείνοντας ταινία προσφώνηση της, ευχαρίστησε την επιτροπή που «άνοιξε την πόρτα στα τέρατα».

Σκηνή από την ταινία «Τιτάν»

Μπορεί η «Τιτάν» να μην ήταν η καλύτερη ταινία του φεστιβάλ, αλλά είχε στοιχεία που την έκαναν ελκυστική (και παράξενα γοητευτική) και σίγουρα ήταν καιρός να κερδίζει τον ανεκτίμητο Φοίνικα μια ακόμη γυναίκα. Ευτυχώς, μια από τις καλύτερες ταινίες, της φετινής εκδήλωσης, η ιρανική «Ένας ήρωας» του Ασκάρ Φαρχάντι, γύρω από τις βασανιστικές δοκιμασίες ενός νέου που προσπαθεί να κρατήσει την αξιοπρέπειά του σε μια κοινωνία όπου η δικαιοσύνη παραμένει πράγματι τυφλή, κέρδισε το εξίσου σημαντικό Μέγα Βραβείο του φεστιβάλ, που το μοιράστηκε με την φινλανδική ταινία «Διαμέρισμα Νο. 6» του Γιούχο Κουοσμάνεν.

Με το Ειδικό Βραβείο της επιτροπής να μοιράζεται στις δυο πολύ καλές ταινίες: «Memoria» του Ταϊλανδέζου Απιτσατπόνγκ Γουιρασεθακούλ και «Το γόνατο του Αχέντ» του Ισραηλινού Ναντάβ Λαπίντ.

Στον Αυστραλό ηθοποιό Κάλεμπ Λάντρι Τζόουνς για την εξαίρετη ερμηνεία του στο ρόλο του υπευθύνου για το μακελειό στο Port Arthur της Τασμανίας, στην ταινία «Νίτραμ», απονεμήθηκε το βραβείο ανδρικής ερμηνείας, ενώ η Νορβηγός Ρενάτο Ρέισβε κέρδισε το βραβείο γυναικείας ερμηνείας για το ρόλο της στην ταινία «Τζούλι, ο χειρότερος άνθρωπος στον κόσμο» του Γιοσκίμ Τρίερ.

Στον Λεός Καράξ απονεμήθηκε το βραβείο σκηνοθεσίας για το μουσικό του μελόδραμα «Ανέτ», με τον Άνταμ Ντράιβερ και την Μαριόν Κοτιγιάρ στο ρόλο ενός ζευγαριού που οι καριέρες τους συγκρούονται.

Τελικά ο μόνος αδικημένος ήταν ο Ιάπωνας Ριουσούκε Χαμαγκούτσι, που η τρίωρη ταινία του «Οδήγησε το αυτοκίνητο μου», στοχασμός πάνω στη ζωή και τις ανίες της, και βασισμένη σε ένα διήγημα του Χαρούκι Μιρακαμι, αρκέστηκε στο βραβείο σεναρίου.

Αντίθετα, η ταινία του κέρδισε το βραβείο καλύτερης ταινίας που απονέμει η FIPRESCI, η Διεθνής Ομοσπονδία Κριτικών Κινηματογράφου, ενώ το βραβείο των κριτικών για το τμήμα «Ένα κάποιο βλέμμα» απονεμήθηκε στην ταινία «Playground», πρώτη σκηνοθεσία της Βελγίδας Λάουρα Βάντελ.