Η βασικότερη παράμετρος για την επιτάχυνση της ανάπτυξης είναι η Παιδεία και η Έρευνα και σήμερα το νομοσχέδιο που καταθέτει ο υπουργός Κ. Γαβρόγλου προκαλεί πολλά ερωτηματικά για το που θα βαδίσει η χώρα.

Η εσωτερική αντιπολίτευση του ΣΥΡΙΖΑ απαίτησε μια αριστερή στροφή απέναντι στο «δεξιό» συμβιβασμό με τους δανειστές. Έρχεται λοιπόν μια προοδευτική αριστερή εφαρμογή ιδεών όπως ο περιορισμός των ξενόγλωσσων τμημάτων μόνο στο Διεθνές Πανεπιστήμιο.

Η επιλεκτική αντιγραφή διατάξεων προηγούμενων νόμων, με βασικό σημείο αναφοράς τη φιλοσοφία του νόμου-πλαισίου του 1982 και η μη ευρύτατη συναίνεση σε αυτό το πεδίο προκαλεί μεγάλη απογοήτευση στους νέους.

Διατάξεις όπως εκείνη για τον τρόπο προστασίας του πανεπιστημιακού ασύλου και την επιστροφή της φοιτητικής συμμετοχής στα όργανα των πανεπιστημίων, εκτός από σκωπτικά σχόλια, δίνουν επιχειρήματα σε όσους κατηγορούν τον κ. Γαβρόγλου ότι επιχειρεί να εξυπηρετήσει την αριστερή ιδεοληψία του στενού κομματικού ακροατηρίου του ΣΥΡΙΖΑ.

Ενδεικτικά, η ρύθμιση για την προστασία του ασύλου προβλέπει ότι σε περίπτωση συμπλοκής μέσα στο ΑΕΙ πρέπει να υπάρξει συνεννόηση των μελών του πρυτανικού συμβουλίου για να κληθεί η αστυνομία. Πρόκειται για χρονοβόρα διαδικασία –και ως εκ τούτου ατελέσφορη–, με δεδομένο μάλιστα ότι στο πρυτανικό συμβούλιο θα μετέχει και εκπρόσωπος των φοιτητών. Δηλαδή πρώτα θα κρίνεται ο βαθμός της αξιόποινης πράξης (κακούργημα ή πταίσμα) και μετά να δίδεται εντολή εισόδου στην αστυνομία.

Χαρακτηριστικές επίσης είναι οι νέες αρμοδιότητες που δίνονται στους εκπροσώπους των φοιτητών, η συμμετοχή των οποίων καθιερώθηκε με τον νόμο-πλαίσιο του 1982. Οπως ορίζει το τρέχον νομοσχέδιο, οι εκπρόσωποι των προπτυχιακών φοιτητών θα ψηφίζουν στη συνέλευση του τμήματος για όλα τα θέματα πλην αυτών του δευτέρου και τρίτου κύκλου σπουδών. Δηλαδή, μεταξύ άλλων θα ψηφίζουν για την αλλαγή του γνωστικού αντικειμένου για το οποίο έχει διοριστεί ένας πανεπιστημιακός, θα έχουν λόγο για την οργάνωση κοινών μαθημάτων του τμήματος με άλλα τμήματα της ίδιας ή άλλης σχολής, διά της ψήφου τους θα εγκρίνουν τα συγγράμματα για κάθε μάθημα, θα συναποφασίζουν για τη μετακίνηση πανεπιστημιακών από και προς το τμήμα.

Πέραν τούτων, οι πανεπιστημιακοί εστιάζουν στο γραφειοκρατικό μοντέλο λειτουργίας που καθιερώνει στα ΑΕΙ το υπουργείο Παιδείας, την ίδια στιγμή που επιχειρεί να ελέγξει και τη διοίκησή τους –πολλοί πρυτάνεις μιλούν για προσπάθεια πολιτικής χειραγώγησης– επιβάλλοντας αλλαγές στον τρόπο εκλογής των αντιπρυτάνεων.

Συνταγματικότητα

Παράλληλα, εγείρονται ζητήματα αντισυνταγματικότητας διατάξεων του νομοσχεδίου, όπως η θεσμοθέτηση των Ακαδημαϊκών Συμβουλίων Ανώτατης Εκπαίδευσης και Ερευνας σε κάθε διοικητική περιφέρεια, την ίδια στιγμή που καταργούνται τα Συμβούλια των ΑΕΙ τα οποία στελεχώθηκαν από Ελληνες πανεπιστημιακούς του εξωτερικού. Ουσιαστικά ένα πανεπιστημιακό όργανο θα υποκατασταθεί από ένα περιφερειακό, ακόμη και εάν η αρμοδιότητα του δεύτερου είναι γνωμοδοτική.

Από την άλλη, ήδη από τον Σεπτέμβριο αναμένεται να καταγραφούν κλυδωνισμοί στις μεταπτυχιακές σπουδές λόγω των ρυθμίσεων που καταργούν τα κίνητρα για τους διδάσκοντες και θέτουν σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα των προγραμμάτων. Ακόμη και στο κρίσιμο ζήτημα της δυνατότητας ίδρυσης ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων από τα ελληνικά ΑΕΙ για προσέλκυση ξένων φοιτητών, όπως συμβαίνει στο εξωτερικό, το τοπίο παραμένει ασαφές.

Ευρύτερα, η προσπάθεια του κ. Γαβρόγλου να εξασφαλίσει τη συναίνεση των ΑΕΙ, όπως φαίνεται, έπεσε στο κενό. Ενδεικτικό είναι ότι η πρυτανεία και οι κοσμήτορες του εμβληματικού ΕΜΠ επικρίνουν τον κ. Γαβρόγλου ότι η αναγνώριση των πτυχίων των πενταετών σπουδών ως master είναι κενή ουσιαστικού περιεχομένου, καθώς δεν συμπληρώνεται από τα εκ του νόμου προβλεπόμενα δικαιώματα κατόχων μεταπτυχιακού τίτλου.

«Στις σχετικές στη συνέχεια κρούσεις του ΕΜΠ αλλά και άλλων πανεπιστημίων και πολυτεχνικών σχολών, ο υπουργός Παιδείας είχε δεσμευτεί ρητά –τελευταία φορά στη Σύνοδο Πρυτάνεων της 8ης Ιουλίου– ότι θα υπάρξει αλλαγή της προσθήκης αυτής. Με έκπληξη διαπιστώνουμε ότι η δέσμευση αυτή δεν τηρήθηκε, πράγμα που θέτει και ζήτημα αξιοπιστίας των όρων με τους οποίους γίνεται ο διάλογος με τα πανεπιστήμια», ανέφερε το ΕΜΠ.

Επίσης, και η ομοσπονδία των πανεπιστημιακών ΠΟΣΔΕΠ και η Σύνοδος Πρυτάνεων διαπιστώνουν ότι ο κ. Γαβρόγλου δεν υιοθέτησε καμία από τις παρατηρήσεις που έκαναν επί κρίσιμων διατάξεων του νομοσχεδίου. «Οι διαφωνίες αυτές, όπως προκύπτει από το νομοσχέδιο που κατατέθηκε, δεν λήφθηκαν υπόψη», λέει το ΕΜΠ.