30η ΑΠΟΝΟΜΗ ΤΩΝ ΒΡΑΒΕΙΩΝ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ

 

Σάρωσε τα βραβεία η σουηδική ταινία «Το τετράγωνο» του Ρούμπεν Έστλουντ

 

 

Του Νίνου Φένεκ Μικελίδη

 

Το βραβείο της καλύτερης ευρωπαϊκής ταινίας της χρονιάς κέρδισε η ήδη βραβευμένη με το Χρυσό Φοίνικα των Κανών σουηδική ταινία «Το τετράγωνο» του Ρούμπεν Έστλουντ στην 30η απονομή των βραβείων της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας ξΚινηματογράφου, που έγινε χτες το βράδυ στο Βερολίνο παρουσία της υπουργού πολιτισμού της Γερμανίας, Μόνικας Γκρούτερς, του δημάρχου της γερμανικής πρωτεύουσας, Μίκαελ Μούλερ, πολλών βουλευτών και περισσότερων από χιλίων μελών, από τα περίπου 3400 μέλη της Ακαδημίας. «Θέλαμε να πούμε κάτι το σημαντικό, αλλά επίσης θέλαμε να είναι ψυχαγωγικό και συναρπαστικό – αποτελεί τμήμα της ευρωπαϊκής μας προσέγγισης», ανάφερε ο Έστλουντ παραλαμβάνοντας το βραβείο του από τον ηθοποιό Στέλαν Σκάρσγκαρντ. Στην ταινία του Έστλουντ απονεμήθηκαν και άλλα τέσσερα βραβεία (καλύτερης κωμωδίας, σκηνοθεσίας, ανδρικού ρόλου και σεναρίου), με το «Τετράγωνο» να κερδίζει τα περισσότερα βραβεία από όλες τις ταινίες που έχουν βραβευτεί στα 30 χρόνια της ύπαρξης της Ακαδημίας.

 

Το βραβείο γυναικείας ερμηνείας απονεμήθηκε στην Ουγγαρέζα Αλεξάνδρα Μπόρμπελι για το ρόλο της στην ταινία «Η ψυχή και το σώμα» της Ίλντικο Ενιέντι. Το βραβείο Ευρωπαϊκή Ανακάλυψη (βραβείο που απονέμει η FIPRESCI – η Ομοσπονδία Κριτικών Κινηματογράφου) κέρδισε η αγγλική ταινία «Λαίδη Μάκμπεθ» του Γουίλιαμ Όλντροϊντς. Ενώ, το βραβείο καλύτερης ταινίας animation κέρδισε η ταινία «Loving Vincent» της Ντορότα Κομπίελα και του Χιου Γουέλτσμαν.

 

Η τελετή της απονομής, που διήρκεσε περισσότερο από τρεις ώρες, διεξήχθη με ενδιάμεσα διάφορα διασκεδαστικά χιουμοριστικά στιγμιότυπα, εμπνευσμένα από τις υποψήφιες ταινίες, με τους παρουσιαστές και τις παρουσιάστριες να εμφανίζονται είτε μεταμφιεσμένοι σε ήρωες των ταινιών είτε παρέα με άλλα πρόσωπα ή και ζώα από τις ταινίες. Οι περισσότερες ομιλίες των μελών της Ακαδημίας όσο και των βραβευμένων στράφηκαν γύρω από τη σημερινή οικονομική και πολιτική κατάσταση στην Ευρώπη, καθώς και στο θέμα της σενουαλικης παρενόχλησης στο χώρο του ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ και όχι μόνο, με τον Πρόεδρο της Ακαδημίας, Γερμανό σκηνοθετη Βιμ Βέντερς να αναφέρεται στη σημαντική πορεία της Ακαδημίας στα 30 χρόνια της ύπαρξης της («μας είπαν loners – μοναχικούς», ανάφερε, «και είμασταν τότε όταν ξεκινήσαμε, αλλά σήμερα δεν είμαστε πια μοναχικοί, έχουμε φτάσει τα τρισήμιση περίπου χιλιάδες μέλη από όλες τις ευρωπαϊκές χώρες»), τονίζοντας την ανάγκη ενός ευρωπαϊκού, με όλη την πολυμορφία και τη διαφορετικότητά του, κινηματογράφου, με πλήρη ελευθερία στην έκφραση, χωρίς λογοκρισία ή φυλακίσεις καλλιτεχνών, όπως δυστυχώς εξακολουθεί να συμβαίνει σε κάποιες χώρες.

 

Ο λαϊκισμός είναι, όπως τόνισε ο Βέντερς «η πιο παλιά και χειρότερη ευρωπαϊκή αρρώστια. Πώς μπορεί αλήθεια να ξαναεμφανίζεται στην εποχή μας;¨Πώς μπορούν αυτοί οι λαϊκιστές πολιτικοί με τα ψέματά τους να μας εκβιάζουν πως θα σκοτώσουν τα πιο περήφανα όνειρά μας;». Επίθεση έκανε ο διάσημος σκηνοθέτης και στον εθνικισμό, λέγοντας, «Χρειάζονται φωτιές. Να κάψουμε αυτό το τέρας που νομίζουμε ότι το είχαμε θάψει και που είναι ζωντανό!»

Την ανελεύθερη πολιτική της κυβέρνησης της χώρας της, με την ακροδεξιά, ρατσιστική στροφή της (που δυστυχώς ακολουθείται και από άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Ρουμανία, η Τσεχία, η Τουρκία, και άλλες, όπως ανάφερε). κατάγγειλε στη δίκη της ομιλία η πρόεδρος του Δ.Σ. της Ακαδημίας, η Πολωνή σκηνοθέτρια Ανιέσκα Χόλαντ, ενώ ο αντιπρόεδρος του Δ.Σ., Μάικ Ντάουνι, αναφέρθηκε στις συνεχείς και εντατικές προσπάθειες της Ακαδημίας για την αποφυλάκιση του Ρώσου σκηνοθέτη Όλεγκ Σέντσοβ, που καταδικάστηκε από στρατιωτικό δικαστήριο για 20 χρόνια επειδή υποστήριξε τις διαδηλώσεις στο Κίεβο και κρατείται σήμερα σε ρώσικη φυλακή υπό άθλιες, απαράδεκτες συνθήκες.

Με το γνωστό του βρετανικό χιούμορ («λυπάμαι που έρχομαι από τη Βρετανία του brexit», ανάφερε μόλις εμφανίστηκε στη σκηνή), ο Βρετανός σκηνοθέτης Στίβεν Φρίαρς απένειμε το βραβείο σκηνοθεσίας στον Ρούμπεν Έκλουντ. Αντίθετα, το γέλιο αλλά και τη συγκίνηση, μαζί και το πολύ ζεστό χειροκρότημα του κοινού, προκάλεσε η ηθοποιός Ζουλί Ντελπί η οποία βραβεύτηκε για το σύνολο της προσφοράς της στον παγκόσμιο κινηματογράφο. Αφού μίλησε για τον αγώνα που έκανε και που, όπως ανάφερε, «εξακολουθώ να κάνω για να επιβιώσω» («εγώ επιβιώνω 30 και κάτι χρόνια χωρίς να χάσω την σξιοπρεπειά μου»,σχολίασε)», η Γαλλίδα ηθοποιός ζήτησε,  κλαίγοντας, την αγορά, από τους παρευρισκόμενους, ενός λαχείου για να καλύψει τις ανάγκες του γυρίσματος της επόμενης ταινίας της, που ετοιμαζόταν να σκηνοθετήσει και η οποία διακόπηκε εξαιτίας της ξαφνικής, την τελευταία στιγμή, αποχώρησης ενός από τους χρηματοδότες της ταινίας. «Χρειάζομαι να καλύψω άλλες 300.000 ευρώ», ανάφερε, βγάζοντας από μια μικρή σακούλα, που κουβαλούσε, ένα μάτσο λαχνούς, που όπως είπε θα μοίραζε στη διάρκεια του πάρτι της απονομής, προσφέροντας σε όποιον το κερδίσει πρωινό μαζί της στο ξενοδοχείο – «απλά πρωινό», τόνισε, «και αυτό όχι με υπονοούμενα, απλά πρωινό, με ωραία κουβέντα και όσα αστεία θα θελήσει…»

 

Βραβείο για το σύνολο του έργου του  απονεμήθηκε και στο Ρώσο σκηνοθέτη Αλεξάντερ Σοκούροβ («Η ρωσική κιβωτός», Μολώχ», κ.ά.). Στην τελετή παρών και ο Ελληνας σκηνοθέτης Γιώργος Λάνθιμος και ο συν-σεναριογράφος του Ευθύμης Φιλίππου, των οποίων η ταινία τους, «Ο θάνατος του ιερού ελαφιού» ήταν υποψήφια για τρία βραβεία: σκηνοθεσίας για τον Λάνθιμο, σεναρίου για τους δυο, και ανδρικού ρόλου για τον Κόλιν Φάρελ, ο οποίος δυστυχώς έλειπε από την τελετή.

 

ΤΑ ΒΡΑΒΕΙΑ

Καλύτερη Ευρωπαϊκή Ταινία 2017:  ΤΟ ΤΕΤΡΑΓΩΝΟ του Ρούμπεν Έστλαντ

 

Καλύτερη κωμωδία 2017: ΤΟ ΤΕΤΡΑΓΩΝΟ του Ρούμπεν Έστλαντ

 

Ευρωπαϊκή Ανακάλυψη – Βραβείο FIPRESCI 2017: ΛΑΙΔΗ ΜΑΚΜΠΕΘ του Γουίλιαμ Όλντροϊντ

 

Καλύτερο ευρωπαϊκό ντοκιμαντέρ 2017:  COMMUNION της Άννας Ζαμέσκα

 

Καλύτερη ευρωπαϊκή ταινία animation 2017: LOVING VINCENT των Ντορότα Κομπίελα και Χιου Γουέλτσμαν

 

Καλύτερη ευρωπαϊκή ταινία μικρού μήκους 2017: TIMECODE του Χουανίο Χιμένεζ

 

 

Καλύτερος Ευρωπαίος Σκηνοθέτης 2017: Ρούμπεν Έστλουντ για ΤΟ ΤΕΤΡΑΓΩΝΟ

 

Καλύτερη Ευρωπαία ηθοποιός 2017: Αλεξάντρα ΜΝπορμπέλι για το Η ΨΥΧΗ ΚΑΙ ΤΟ ΣΩΜΑ

 

Καλύτερος Ευρωπαίος ηθοποιό2 2017: Κλάες Μπανγκ για ΤΟ ΤΕΤΡΑΓΩΝΟ

 

Καλύτερος Ευρωπαίος σεναριογράφο 2017: Ρούμπεν Έστλουντ για ΤΟ ΤΕΤΡΑΓΩΝΟ

 

Καλύτερος μοντέρ: Ρόμπιν Καμπίλο για το 120 ΧΤΥΠΟΙ ΣΤΟ ΛΕΠΤΟ

 

Καλύτερος σχεδιαστής παραγωγής: Τζοζεφίν Άσμπεργκ για ΤΟ ΤΕΤΡΑΓΩΝΟ

 

Καλύτερος ενδυματολόγος: Καταρίνα Λεβίνσκα για το SPOOR

 

Καλύτερος μακιγιέρ (και κομμώσεις) 2017: Λέεντερφ βαν Νίμβεγκεν για το BRIMSTONE

 

Καλύτερος Ευρωπαίος συνθέτης 2017: Ευγκένι και Σάσα Γκαλπέριν για το ΧΩΡΙΣ ΑΓΑΠΗ

 

Καλύτερος Ευρωπαίος σχεδιαστής ήχου: Όριολ Ταράγκο για το A MONSTER CALLS

 

Ευρωπαϊκό Βραβείο συνολικής προσφοράς: Αλεξάντερ Σοκούροβ

 

Ευρωπαϊκή Επίτευξης στον Παγκόσμιο Κινηματογράφο: Ζουλί Ντελπί

 

Βραβείο Ευρωπαϊκής Συμπαραγωγής – Βραβείο EURIMAGES: Σέντομιρ Κόλαρ

 

Βραβείο Κοινού 2017 για την καλύτερη Ευρωπαϊκή Ταινία: STEFAN ZWEIG – FARTEWELL TO EUROPE της Μαρίας Σράντερ