«Ατυχείς αν όχι παράδεκτες»  χαρακτηρίζονται από την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη οι δηλώσεις  του διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου Hartwig Fischer ο οποίος απαντώντας σε άρθρο της Guardian για την αναγκαιότητα επιστροφής των Γλυπτών  λόγω Brexit, είπε ότι  η Ελλάδα θα πρέπει να χαίρεται γιατί τα έχει η Μεγάλη Βρετανία.

«Ο Η. Fischer προφανώς, παραγνωρίζοντας τη σημασία και τους κανόνες της ηθικής των μνημείων, αλλά και των μουσείων, προσβάλλει όχι μόνο την Ελλάδα, αλλά και τον θεσμό, τον οποίον ο ίδιος εκπροσωπεί» τονίζει η υπουργός. Κι αυτό το επισημαίνει γιατί ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου θεωρεί τα Γλυπτά του Παρθενώνα απλά «θραύσματα» που  δεν μπορούν να επανατοποθετηθούν.

Μάλιστα ο κ.  Fischer για να τεκμηριώσει τη διασπορά τμημάτων  κτηρίων  που έχουν χαθεί ανέφερε ότι «αγνοούνται τα πολυάριθμα κτήρια και τα έργα τέχνης που έχουν επαναχρησιμοποιηθεί, αναμορφωθεί και συχνά μετακινηθεί εκτός συνόρων, όπως το πολύπτυχο του Duccio με τίτλο Maesta, στοιχεία του οποίου έχουν αφαιρεθεί από τον καθεδρικό ναό της Σιένα και βρίσκονται σε μουσεία σε όλη την Ευρώπη και την Αμερική».

Οσο για τα Γλυπτά του Παρθενώνα υποστηρίζει ότι «είναι θραύσματα χαμένου συνόλου που δεν μπορούν να επανατοποθετηθούν. Μόνο το 50% περίπου των αρχικών γλυπτών επιβιώνουν από την αρχαιότητα. Ο Παρθενώνας έχει γίνει ένα ευρωπαϊκό μνημείο, ακριβώς επειδή τα γλυπτά του είναι ορατά όχι μόνο στην Αθήνα αλλά στο Λονδίνο και σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις. Το δημόσιο όφελος από αυτή τη διανομή και το τι σημαίνει για την κοινή πολιτιστική μας κληρονομιά είναι αυτονόητο και κάτι για το οποίο πρέπει να πανηγυρίζουμε».

Η Λίνα Μενδώνη απαντά:

«Οι δηλώσεις του διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου, Hartwig Fischer, είναι ατυχείς, αν όχι απαράδεκτες, για έναν ουμανιστή επιστήμονα. Μαρτυρούν εσκεμμένη, τουλάχιστον, άγνοια των αρχαιολογικών και των ιστορικών δεδομένων που αφορούν στον Παρθενώνα. Ο Η. Fischer προφανώς, παραγνωρίζοντας τη σημασία και τους κανόνες της ηθικής των μνημείων, αλλά και των μουσείων, προσβάλλει όχι μόνο την Ελλάδα, αλλά και τον θεσμό, τον οποίον ο ίδιος εκπροσωπεί».