Καταρρίπτεται για άλλη μια φορά ο μύθος ότι τα Γλυπτά του Παρθενώνα φυλάσσονται ασφαλώς στο Βρεταννικό Μουσείο στο Λονδίνο. Σύμφωνα με βρετανικά μέσα καθυστέρησε η επαναλειτουργία του Μουσείου που ήταν προγραμματισμένη για τα τέλη Ιουλίου (μετά  από 7 μήνες που ήταν κλειστό λόγω κορoνοϊού) γιατί «έβρεχε»  στην αίθουσα των ελληνικών αρχαιοτήτων από την οροφή.

Το θέμα αποκαλύφθηκε από το theartnewspaper. Ερωτηθείς εκπρόσωπος του Βρετανικού Μουσείου επιβεβαίωσε ότι «υπήρχε κάποια είσοδος νερού σε μία από τις [ελληνικές] γκαλερί» τον Ιούλιο, όταν έγιναν έντονες βροχοπτώσεις στο Λονδίνο αλλά  δεν μπορούσε να προσδιορίσει τη συγκεκριμένη γκαλερί, ούτε πότε θα ανοίξει πάλι για το κοινό.

Δεν είναι η πρώτη φορά που γίνεται λόγος για διαρροή εντός της αίθουσας με τα Γλυπτά του Παρθενώνα. Και το 2018, είχαν προβληθεί στην ελληνική τηλεόραση εικόνες, με κουβάδες  που συγκέντρωναν το νερό της βροχής που έσταζε από την οροφή στην γκαλερί που φιλοξενεί τη ζωφόρο, γλυπτά ανάγλυφα και μετόπες που έκλεψε ο Λόρδος Έλγιν στις αρχές του 19ου αιώνα από τον Παρθενώνα.

Ο εκπρόσωπος του μουσείου διαβεβαίωσε τότε ότι «κανένα από τα γλυπτά δεν έχει υποστεί ζημιά και το ζήτημα έχει αντιμετωπιστεί». Βέβαια, για μας ήταν τρανή απόδειξη ότι το Βρεταννικό Μουσείο δεν φροντίζει τα Γλυπτά του Παρθενώνα  όπως ισχυρίζεται για να μην τα επιστρέψει στη χώρα μας.

Αλλά και τον Ιανουάριο του 2020, η εφημερίδα The Art Newspaper είχε αναφερθεί σε διαρροή που είχε παρατηρηθεί  σε μία από τις γκαλερί των Ασσυρίων κοντά στην έκθεση Γλυπτών του Παρθενώνα. Η εφημερίδα αποτύπωσε φωτογραφικά και  την  λεκιασμένη οροφή στην γκαλερί των Γλυπτών του Παρθενώνα που χρονολογείται από το 1962 όταν ξανάνοιξε τις πόρτες της ύστερα από 22 χρόνια καθώς η γκαλερί είχε χτυπηθεί το 1940 από βόμβα των Γερμανών. Τα γλυπτά του Παρθενώνα δεν υπέστησαν καμιά ζημιά γιατί μεταφέρθηκαν και φυλάχτηκαν σε ασφαλή χώρο. 

Η απάντηση του  Hartwig Fischer, διευθυντή του μουσείου από  το 2016, για την απαράδεκτη αυτή εικόνα είναι  ότι  καταρτίζεται ένα ολοκληρωμένο masterplan που θα αναθεωρήσει τον τρόπο έκθεσης όλων των συλλογών.  «Το μουσείο έχει αναλάβει ένα πρόγραμμα εργασίας εντός των ελληνικών γκαλερί και ο προγραμματισμός αυτής της εργασίας καθυστέρησε λόγω του αντίκτυπου της πανδημίας. Περαιτέρω εργασίες και έρευνες πραγματοποιήθηκαν τον Ιούλιο στις Πινακοθήκες 12-18 που αποτελούν τις ελληνικές γκαλερί και αυτό σημαίνει ότι «οι γκαλερί είναι προς το παρόν κλειστές για να διασφαλιστεί η ασφάλεια των επισκεπτών μας και της συλλογής ενώ πραγματοποιούνται αυτές οι έρευνες», ανέφερε σε ανακοίνωσή του το Βρετανικό Μουσείο.

Ερωτηθείσα η Ελληνίδα υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη από το Art Newspaper Greece για το δημοσίευμα της βρετανικής έκδοσής του σχετικά με την κατάσταση της αίθουσας των Γλυπτών του Παρθενώνα, απάντησε:

«Δεν είναι η πρώτη φορά που δημοσιεύονται φωτογραφίες, οι οποίες αποκαλύπτουν ότι οι συνθήκες έκθεσης των Γλυπτών του Παρθενώνα στο Βρετανικό Μουσείο, όχι μόνο δεν είναι οι ενδεδειγμένες, αλλά είναι από προσβλητικές έως επικίνδυνες. Τον Σεπτέμβριο του 2019, όταν είχαν δημοσιευθεί αντίστοιχες φωτογραφίες, είχαμε τονίσει ότι οι εικόνες αυτές ενισχύουν απόλυτα το δίκαιο, διαρκές και αδιαπραγμάτευτο αίτημα της Ελλάδας για την επανένωση των Γλυπτών. Τα Γλυπτά του Παρθενώνα, του κορυφαίου μνημείου του Δυτικού Πολιτισμού, πρέπει να επιστρέψουν στη γενέθλια γη, να πάψουν να είναι αποκομμένα από το μνημείο, στο οποίο ανήκουν και από το οποίο αποσπάστηκαν βίαια, και να εκτεθούν ξανά στο αττικό φως».

Ας μη λησμονήσουμε τον «καθαρισμό» των Γλυπτών μετά τον Β΄Παγόσμιο Πόλεμο με συρματόβουρτσες και κάτι σαν τρινάλ για να ασπρίσουν από την αιθαλομίχλη του Λονδίνου. Τότε χάθηκαν ανεπιστρεπτί όλες οι λεπτομέρειες που διατηρούνταν πάνω στην επιφάνεια των γλυπτών, κάτι που ήταν πολύτιμο για τους ερευνητές.