Όταν μιλάς για τα παιδιά, μόνο για καλό μπορείς να μιλάς. Σε ένα τέτοιο πλαίσιο εντάσσονται και οι συστάσεις που κάνει το Συμβούλιο Υπουργών της ΕΕ προς τα 27 κράτη μέλη της, με την πρόταση Ευρωπαϊκής Εγγύησης Για τα Παιδιά.

Τι προβλέπει η σχετική πρόταση

ΣΤΟΧΟΣ ΚΑΙ ΠΕΔΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΓΓΥΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ

1)Η σύσταση έχει ως στόχο την πρόληψη και την καταπολέμηση του κοινωνικού αποκλεισμού μέσω της διασφάλισης της πρόσβασης των παιδιών που έχουν ανάγκη σε ένα σύνολο βασικών υπηρεσιών.

2)Η παρούσα σύσταση ισχύει για τα παιδιά που έχουν ανάγκη.

ΟΡΙΣΜΟΙ

3)Για τον σκοπό της παρούσας σύστασης, ισχύουν οι ακόλουθοι ορισμοί:

α)«παιδιά που έχουν ανάγκη»: άτομα ηλικίας κάτω των 18 ετών που διατρέχουν κίνδυνο φτώχειας ή κοινωνικού αποκλεισμού·

β)«παιδιά από οικογένεια μεταναστών»: παιδιά με ιθαγένεια τρίτης χώρας, ανεξάρτητα από το μεταναστευτικό καθεστώς τους, και παιδιά με ιθαγένεια κράτους μέλους και υπόβαθρο μετανάστευσης από τρίτη χώρα μέσω τουλάχιστον ενός γονέα που γεννήθηκε στο εξωτερικό·

γ)«παιδιά σε επισφαλείς οικογενειακές καταστάσεις»: παιδιά που εκτίθενται σε διάφορους παράγοντες κινδύνου που οδηγούν σε κοινωνικό αποκλεισμό, όπως: διαβίωση σε μονογονεϊκό νοικοκυριό· διαβίωση με γονέα με αναπηρία· διαβίωση σε νοικοκυριό όπου υπάρχουν προβλήματα ψυχικής υγείας ή μακροχρόνια ασθένεια· διαβίωση σε νοικοκυριό όπου υπάρχει κατάχρηση ουσιών ή ενδοοικογενειακή βία· παιδιά πολίτη της Ένωσης που μετακόμισε σε άλλο κράτος μέλος, ενώ τα ίδια παρέμειναν στο κράτος μέλος καταγωγής τους· παιδιά που έχουν μητέρα έφηβη ή είναι τα ίδια έφηβες μητέρες· παιδιά με γονέα στη φυλακή·

δ)«αποτελεσματική πρόσβαση»: κατάσταση στην οποία οι υπηρεσίες είναι άμεσα διαθέσιμες, οικονομικά προσιτές, προσβάσιμες, καλής ποιότητας, παρέχονται εγκαίρως και οι δυνητικοί χρήστες γνωρίζουν την ύπαρξή τους, καθώς και τα δικαιώματα χρήσης τους·

ε)«αποτελεσματική και δωρεάν πρόσβαση»: κατάσταση στην οποία οι υπηρεσίες παρέχονται δωρεάν, είναι άμεσα διαθέσιμες, προσβάσιμες, καλής ποιότητας, παρέχονται εγκαίρως και οι δυνητικοί χρήστες γνωρίζουν την ύπαρξή τους καθώς και τα δικαιώματα χρήσης τους·

στ)«σχολικές δραστηριότητες»: μάθηση μέσω παιχνιδιού, ψυχαγωγικής, αθλητικής ή πολιτιστικής δραστηριότητας που λαμβάνει χώρα εντός ή εκτός των κανονικών σχολικών ωρών, οργανώνεται από το σχολείο και αποτελεί μέρος του σχολικού προγράμματος διδασκαλίας ή συνδέεται με αυτό·

ζ)«υγιεινό γεύμα» ή «υγιεινή διατροφή»: ισορροπημένη κατανάλωση γευμάτων, που παρέχουν στα παιδιά τις απαραίτητες θρεπτικές ουσίες για τη σωματική και την ψυχική ανάπτυξή τους καθώς και για τη σωματική δραστηριότητα που ανταποκρίνεται στις φυσιολογικές τους ανάγκες·

η)«κατάλληλη στέγη»: κατάλυμα που πληροί τα ισχύοντα εθνικά τεχνικά πρότυπα, είναι σε καλή κατάσταση, παρέχει εύλογο βαθμό θερμικής άνεσης και διατίθεται σε οικονομικά προσιτό κόστος.

ΒΑΣΙΚΕΣ ΣΥΣΤΑΣΕΙΣ

4)Τα κράτη μέλη καλούνται:

α)να εγγυώνται στα παιδιά που έχουν ανάγκη αποτελεσματική και δωρεάν πρόσβαση σε προσχολική εκπαίδευση και φροντίδα, σε εκπαίδευση και σχολικές δραστηριότητες, σε τουλάχιστον ένα υγιεινό γεύμα κάθε σχολική μέρα και σε υγειονομική περίθαλψη·

β)να εγγυώνται στα παιδιά που έχουν ανάγκη αποτελεσματική πρόσβαση σε υγιεινή διατροφή και κατάλληλη στέγη·

5)Τα κράτη μέλη θα πρέπει να προσδιορίζουν τα παιδιά που έχουν ανάγκη και, στο πλαίσιο αυτής της ομάδας, να λαμβάνουν υπόψη, όταν αυτό κρίνεται σκόπιμο κατά τον σχεδιασμό των εθνικών ολοκληρωμένων μέτρων τους, τα ειδικά μειονεκτήματα που αντιμετωπίζουν:

α)τα άστεγα παιδιά ή τα παιδιά που αντιμετωπίζουν σοβαρή στέρηση στέγης·

β)τα παιδιά με αναπηρία·

γ)τα παιδιά που προέρχονται από οικογένεια μεταναστών·

δ)τα παιδιά που έχουν μειονοτικό φυλετικό ή εθνοτικό υπόβαθρο (ιδίως οι Ρομά)·

ε)τα παιδιά που βρίσκονται σε δομές εναλλακτικής (ιδίως ιδρυματικής) φροντίδας·

στ)τα παιδιά σε επισφαλείς οικογενειακές καταστάσεις.

ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ

6)Τα κράτη μέλη καλούνται να αναπτύξουν ένα ολοκληρωμένο και υποστηρικτικό πλαίσιο πολιτικής για την αντιμετώπιση του κοινωνικού αποκλεισμού των παιδιών, εστιάζοντας στη διάσπαση των διαγενεακών κύκλων φτώχειας και μειονεξίας και στη μείωση των κοινωνικοοικονομικών επιπτώσεων της πανδημίας της νόσου COVID-19. Για τον σκοπό αυτό, κατά την εφαρμογή της παρούσας σύστασης, τα κράτη μέλη θα πρέπει:

α)να διασφαλίζουν ότι οι κοινωνικές, εκπαιδευτικές, υγειονομικές, διατροφικές και στεγαστικές πολιτικές που ασκούν σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο είναι συνεκτικές με την παρούσα σύσταση και, όπου αυτό είναι δυνατόν, να βελτιώνουν τη συνάφειά τους για τη στήριξη των παιδιών, με ολοκληρωμένο τρόπο·

β)να ενισχύσουν τις επενδύσεις στα εκπαιδευτικά συστήματα και στα συστήματα παροχής επαρκούς υγειονομικής φροντίδας και κοινωνικής προστασίας, έτσι ώστε να αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά τις ανάγκες των παιδιών και των οικογενειών τους, ιδίως όσων εκτίθενται στον κοινωνικό αποκλεισμό·

γ)να εξασφαλίζουν επαρκείς πολιτικές και πόρους, μεταξύ άλλων μέσω μέτρων για την ένταξη των γονέων ή κηδεμόνων στην αγορά εργασίας και παρέχοντας εισοδηματική στήριξη σε οικογένειες και παιδιά, έτσι ώστε τα οικονομικά εμπόδια να μην αποτελούν τροχοπέδη στην πρόσβαση των παιδιών σε ποιοτικές υπηρεσίες·

δ)να αντιμετωπίσουν την εδαφική διάσταση του κοινωνικού αποκλεισμού, λαμβάνοντας υπόψη τις ειδικές ανάγκες των παιδιών σε συνάρτηση με διακριτές αστικές, αγροτικές, απομακρυσμένες και διαχωρισμένες περιοχές, με βάση μια ολοκληρωμένη και πολυτομεακή προσέγγιση·

ε)να ενισχύσουν τη συνεργασία και τη συμμετοχή των εθνικών, περιφερειακών και τοπικών αρχών, των οργανώσεων της κοινωνικής οικονομίας, των μη κυβερνητικών οργανώσεων και άλλων ενδιαφερόμενων μερών στον σχεδιασμό, την υλοποίηση και την παρακολούθηση των πολιτικών και των ποιοτικών υπηρεσιών για τα παιδιά·

στ)να λαμβάνουν μέτρα για την προώθηση της ένταξης και για την αποφυγή και την καταπολέμηση των διακρίσεων και του στιγματισμού των παιδιών που έχουν ανάγκη·

ζ)να στηρίζουν στρατηγικές επενδύσεις σε ποιοτικές υπηρεσίες για παιδιά, συμπεριλαμβανομένων επενδύσεων σε υποστηρικτικές υποδομές και ειδικευμένο εργατικό δυναμικό·

η)να αφιερώσουν κατάλληλους πόρους για την εφαρμογή της παρούσας σύστασης και να αξιοποιήσουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τα εθνικά και ενωσιακά κονδύλια, ιδίως το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο+, το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, τον μηχανισμό REACT-EU, το πρόγραμμα Invest-EU, τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και το Μέσο Τεχνικής Υποστήριξης.

ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΦΡΟΝΤΙΔΑ, ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ, ΕΝΑ ΥΓΙΕΙΝΟ ΓΕΥΜΑ ΚΑΘΕ ΣΧΟΛΙΚΗ ΜΕΡΑ

7)Προκειμένου να εγγυώνται στα παιδιά που έχουν ανάγκη αποτελεσματική και δωρεάν πρόσβαση σε προσχολική εκπαίδευση και φροντίδα, σε εκπαίδευση και σχολικές δραστηριότητες και σε ένα υγιεινό γεύμα κάθε σχολική μέρα, τα κράτη μέλη παροτρύνονται:

α)να εντοπίζουν και να αντιμετωπίζουν τους οικονομικούς και μη φραγμούς στη συμμετοχή των παιδιών στην προσχολική εκπαίδευση και φροντίδα, καθώς και στην εκπαίδευση και τις σχολικές δραστηριότητες·

β)να λαμβάνουν μέτρα για την πρόληψη και τη μείωση της πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου και για την επανένταξη των παιδιών που κινδυνεύουν να εγκαταλείψουν ή έχουν εγκαταλείψει την εκπαίδευση ή την κατάρτιση·

γ)να παρέχουν μαθησιακή υποστήριξη στα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες για να αντισταθμίζουν τα γλωσσικά, γνωστικά και εκπαιδευτικά τους κενά·

δ)να προσαρμόζουν τις εγκαταστάσεις και το εκπαιδευτικό υλικό της προσχολικής εκπαίδευσης και φροντίδας και των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων στις ανάγκες των παιδιών με αναπηρία, χρησιμοποιώντας συμπεριληπτικές μεθόδους διδασκαλίας και μάθησης· για τον σκοπό αυτό, να εξασφαλίζουν ότι υπάρχουν διαθέσιμοι ειδικευμένοι εκπαιδευτικοί και άλλοι επαγγελματίες παιδαγωγοί, όπως ψυχολόγοι, λογοθεραπευτές, φυσικοθεραπευτές ή βοηθοί διδασκαλίας·

ε)να θεσπίσουν μέτρα που αποσκοπούν στη στήριξη της εκπαίδευσης χωρίς αποκλεισμούς και στην αποφυγή των διαχωρισμένων τάξεων στα ιδρύματα προσχολικής εκπαίδευσης και φροντίδας και στα εκπαιδευτικά ιδρύματα· αυτό μπορεί επίσης να περιλαμβάνει την παροχή προτεραιότητας ή έγκαιρης πρόσβασης στα παιδιά που έχουν ανάγκη·

στ)να εξασφαλίζουν τη χορήγηση τουλάχιστον ενός υγιεινού γεύματος κάθε σχολική ημέρα·

ζ)να εξασφαλίζουν την παροχή εκπαιδευτικού υλικού, συμπεριλαμβανομένων των βιβλίων ή στολών, όταν συντρέχει περίπτωση·

η)να παρέχουν συνδεσιμότητα υψηλής ταχύτητας, τις ψηφιακές υπηρεσίες και τον κατάλληλο εξοπλισμό που χρειάζονται για την εξ αποστάσεως μάθηση, έτσι ώστε να εξασφαλίζουν πρόσβαση στο ψηφιακό εκπαιδευτικό περιεχόμενο·

θ)να εξασφαλίζουν τη μετάβαση των παιδιών στα ιδρύματα προσχολικής εκπαίδευσης και φροντίδας, όταν συντρέχει περίπτωση·

ι)να εξασφαλίζουν ισότιμη και χωρίς αποκλεισμούς πρόσβαση σε σχολικές δραστηριότητες, συμπεριλαμβανομένης της συμμετοχής σε σχολικές εκδρομές·

ια)να αναπτύξουν ένα πλαίσιο για τη συνεργασία μεταξύ εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, τοπικών κοινοτήτων, κοινωνικών υπηρεσιών και παραγόντων της κοινωνικής οικονομίας με σκοπό τη στήριξη της εκπαίδευσης χωρίς αποκλεισμούς, την παροχή φροντίδας μετά το σχολείο και ευκαιριών συμμετοχής σε αθλητικές, ψυχαγωγικές και πολιτιστικές δραστηριότητες, καθώς και την οικοδόμηση εκπαιδευτικών ιδρυμάτων ως κέντρων ένταξης και συμμετοχής και την πραγματοποίηση επενδύσεων σε αυτά.

ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΗ ΠΕΡΙΘΑΛΨΗ

8)Προκειμένου να εγγυώνται στα παιδιά που έχουν ανάγκη αποτελεσματική και δωρεάν πρόσβαση σε ποιοτική υγειονομική περίθαλψη, τα κράτη μέλη καλούνται:

α)να διευκολύνουν την έγκαιρη ανίχνευση και θεραπεία νόσων και αναπτυξιακών προβλημάτων, συμπεριλαμβανομένων όσων αφορούν την ψυχική υγεία, και να εξασφαλίζουν πρόσβαση σε περιοδικές ιατρικές εξετάσεις, συμπεριλαμβανομένων των οδοντιατρικών και οφθαλμολογικών, και σε προγράμματα προσυμπτωματικού ελέγχου· να εξασφαλίζουν έγκαιρη θεραπευτική και αποκαταστατική μεταπαρακολούθηση, συμπεριλαμβανομένης της πρόσβασης σε φάρμακα, θεραπεία και μέσα υποστήριξης, καθώς και πρόσβαση σε προγράμματα εμβολιασμού·

β)να παρέχουν στοχευμένες υπηρεσίες αποκατάστασης και προσαρμογής για τα παιδιά με αναπηρία·

γ)να εφαρμόζουν προσβάσιμα προγράμματα για την προαγωγή της υγείας και την πρόληψη ασθενειών τα οποία να απευθύνονται στα παιδιά που έχουν ανάγκη και τις οικογένειές τους, καθώς και στους επαγγελματίες που εργάζονται με παιδιά.

ΥΓΙΕΙΝΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ

9)Προκειμένου να εγγυώνται στα παιδιά που έχουν ανάγκη αποτελεσματική πρόσβαση σε επαρκή και υγιεινή διατροφή, μεταξύ άλλων μέσω του καθεστώς της ενωσιακής ενίσχυσης για την παροχή γάλακτος και οπωροκηπευτικών στα σχολεία, τα κράτη μέλη παροτρύνονται:

α)να στηρίζουν την πρόσβαση σε υγιεινά γεύματα και εκτός των σχολικών ημερών, μεταξύ άλλων μέσω της χορήγησης παροχών σε είδος ή οικονομικής στήριξης·

β)να εξασφαλίζουν ότι τα διατροφικά πρότυπα στα ιδρύματα προσχολικής εκπαίδευσης και φροντίδας και στα εκπαιδευτικά ιδρύματα ανταποκρίνονται στις ειδικές διατροφικές ανάγκες·

γ)να περιορίζουν τις διαφημίσεις και τη διαθεσιμότητα τροφίμων με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά, αλάτι και ζάχαρη στα ιδρύματα προσχολικής εκπαίδευσης και φροντίδας και στα εκπαιδευτικά ιδρύματα·

δ)να παρέχουν επαρκή πληροφόρηση στα παιδιά και στις οικογένειές τους όσον αφορά την υγιεινή διατροφή των παιδιών.

ΚΑΤΑΛΛΗΛΗ ΣΤΕΓΗ

10)Προκειμένου να εγγυώνται στα παιδιά που έχουν ανάγκη αποτελεσματική πρόσβαση σε κατάλληλη στέγη, τα κράτη μέλη καλούνται:

α)να εξασφαλίζουν ότι τα άστεγα παιδιά και οι οικογένειές τους λαμβάνουν κατάλληλη φιλοξενία σε καταλύματα έκτακτης ανάγκης, τη γρήγορη μεταφορά τους από τα εν λόγω καταλύματα σε μόνιμη στέγη και την παροχή συναφών κοινωνικών και συμβουλευτικών υπηρεσιών·

β)να αξιολογούν και να αναθεωρούν, εάν αυτό κρίνεται απαραίτητο, τις εθνικές, περιφερειακές και τοπικές στεγαστικές πολιτικές και να λαμβάνουν μέτρα για να διασφαλίζουν ότι λαμβάνονται δεόντως υπόψη τα συμφέροντα των οικογενειών με παιδιά που έχουν ανάγκη, μεταξύ άλλων όσον αφορά την αντιμετώπιση της ενεργειακής φτώχειας· η εν λόγω αξιολόγηση και αναθεώρηση θα πρέπει να περιλαμβάνει και τις πολιτικές κοινωνικής στέγασης και στεγαστικών επιδομάτων·

γ)να παρέχουν έγκαιρη και κατά προτεραιότητα πρόσβαση στην κοινωνική στέγαση στα παιδιά που έχουν ανάγκη και τις οικογένειές τους·

δ)λαμβάνοντας υπόψη το συμφέρον του παιδιού, να αποφεύγουν την τοποθέτηση παιδιών σε ιδρυματική φροντίδα· να εξασφαλίζουν τη μετάβαση των παιδιών από την ιδρυματική φροντίδα σε ποιοτική φροντίδα στο πλαίσιο της κοινότητας ή της οικογένειας και να στηρίζουν την ανεξάρτητη διαβίωση και κοινωνική ένταξή τους.

ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΚΑΙ ΥΠΟΒΟΛΗ ΕΚΘΕΣΕΩΝ

11)Με σκοπό την καλή διακυβέρνηση, παρακολούθηση και υποβολή εκθέσεων, τα κράτη μέλη παροτρύνονται:

Εθνικοί συντονιστές της εγγύησης για τα παιδιά

α)να διορίσουν εθνικό συντονιστή της εγγύησης για τα παιδιά, με κατάλληλους πόρους και εξουσίες ώστε να υποστηρίζει τον αποτελεσματικό συντονισμό και την παρακολούθηση της εφαρμογής της παρούσας σύστασης·

Προσδιορισμός παιδιών που έχουν ανάγκη

β)με σκοπό την πλέον αποτελεσματική στόχευση των μέτρων στα παιδιά που έχουν ανάγκη και τη συνεκτίμηση των εθνικών, περιφερειακών και τοπικών οργανώσεων και συνθηκών, να εξασφαλίσουν τη συμμετοχή των σχετικών ενδιαφερόμενων φορέων στον προσδιορισμό των παιδιών που έχουν ανάγκη και των εμποδίων που αντιμετωπίζουν όσον αφορά την πρόσβαση και τη χρήση των υπηρεσιών που καλύπτονται από την παρούσα σύσταση·

Εθνικά σχέδια δράσης

γ)εντός έξι μηνών από την έκδοση της παρούσας σύστασης, να υποβάλουν στην Επιτροπή σχέδιο δράσης, που θα καλύπτει την περίοδο έως το 2030, για την εφαρμογή της παρούσας σύστασης, λαμβάνοντας υπόψη τις εθνικές, περιφερειακές και τοπικές συνθήκες. Το σχέδιο δράσης θα πρέπει να περιλαμβάνει ιδίως:

i)τις στοχευόμενες κατηγορίες παιδιών που έχουν ανάγκη τις οποίες αφορούν αντίστοιχα ολοκληρωμένα μέτρα·

ii)ποσοτικούς και ποιοτικούς στόχους που θα πρέπει να επιτευχθούν όσον αφορά τα παιδιά που έχουν ανάγκη στα οποία στοχεύουν τα αντίστοιχα μέτρα, λαμβανομένων υπόψη των περιφερειακών και τοπικών ανισοτήτων·

iii)τα μέτρα που σχεδιάζονται ή έχουν ληφθεί για την εφαρμογή της παρούσας σύστασης, μεταξύ άλλων σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο, και τους αναγκαίους χρηματοδοτικούς πόρους και χρονοδιαγράμματα·

iv)τα άλλα μέτρα που σχεδιάζονται ή έχουν ληφθεί για την αντιμετώπιση του κοινωνικού αποκλεισμού των παιδιών και τη διάσπαση των διαγενεακών κύκλων μειονεξίας, με βάση ιδίως το υποστηρικτικό πλαίσιο πολιτικής που προβλέπεται στο σημείο 6·

v)ένα εθνικό πλαίσιο για τη συλλογή δεδομένων, την παρακολούθηση και την αξιολόγηση της παρούσας σύστασης, επίσης με σκοπό τη θέσπιση του κοινού πλαισίου παρακολούθησης που προβλέπεται στο σημείο 12 στοιχείο δ).

Δραστηριότητες προβολής

δ)να αναπτύξουν αποτελεσματικά μέτρα προβολής προς τα παιδιά που έχουν ανάγκη και τις οικογένειές τους, ιδίως σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο και με τη βοήθεια εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, εκπαιδευμένων διαμεσολαβητών, υπηρεσιών στήριξης των οικογενειών, της κοινωνίας των πολιτών και οργανώσεων της κοινωνικής οικονομίας, με σκοπό την ενίσχυση της ευαισθητοποίησης και την ενθάρρυνση και διευκόλυνση της χρήσης των υπηρεσιών που καλύπτονται από την παρούσα σύσταση·

Συμμετοχή ενδιαφερομένων

ε)να εξασφαλίσουν τη συμμετοχή των περιφερειακών, τοπικών και άλλων αρμόδιων αρχών, παιδιών και σχετικών ενδιαφερόμενων μερών που εκπροσωπούν την κοινωνία των πολιτών, τις μη κυβερνητικές οργανώσεις, τα εκπαιδευτικά ιδρύματα και τους φορείς που είναι αρμόδιοι για την προώθηση της κοινωνικής ένταξης και ενσωμάτωσης, των δικαιωμάτων του παιδιού, της εκπαίδευσης χωρίς αποκλεισμούς και της εξάλειψης των διακρίσεων, συμπεριλαμβανομένων των εθνικών φορέων ισότητας, σε ολόκληρη τη διαδικασία προετοιμασίας, εφαρμογής, παρακολούθησης και αξιολόγησης του σχεδίου δράσης·

Υποβολή στοιχείων στην Επιτροπή

στ)να υποβάλλουν έκθεση κάθε δύο έτη στην Επιτροπή σχετικά με την πρόοδο στην εφαρμογή της παρούσας σύστασης, σύμφωνα με το εθνικό σχέδιο δράσης.

ΕΦΑΡΜΟΓΗ, ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

12)Το Συμβούλιο χαιρετίζει την πρόθεση της Επιτροπής:

α)να παρακολουθεί την πρόοδο στην εφαρμογή της παρούσας σύστασης, συμπεριλαμβανομένων των αποτελεσμάτων της και του αντικτύπου της στα παιδιά που έχουν ανάγκη, στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου και να προτείνει, όπου αυτό κρίνεται απαραίτητο, ειδικές ανά χώρα συστάσεις στα κράτη μέλη.

β)να εργαστεί σε συνεργασία με τα κράτη μέλη, τους εθνικούς συντονιστές της εγγύησης για τα παιδιά και την Επιτροπή Κοινωνικής Προστασίας ώστε να διευκολύνει την αμοιβαία μάθηση, την ανταλλαγή εμπειριών και ορθών πρακτικών και την παρακολούθηση των δράσεων που αναλαμβάνονται σε συνέχεια της παρούσας σύστασης, όπως ορίζονται στα σχετικά εθνικά σχέδια δράσης.

γ)να υποβάλλει τακτικές εκθέσεις στην Επιτροπή Κοινωνικής Προστασίας σχετικά με την πρόοδο στην εφαρμογή της παρούσας σύστασης, με βάση τις εκθέσεις των κρατών μελών.

δ)να εργαστεί σε συνεργασία με την Επιτροπή Κοινωνικής Προστασίας, ώστε:

i)να θεσπίσει κοινό πλαίσιο παρακολούθησης και να αναπτύξει συμφωνημένους κοινούς ποσοτικούς και ποιοτικούς δείκτες αποτελεσμάτων, με σκοπό την αξιολόγηση της εφαρμογής της παρούσας σύστασης·

ii)με σκοπό την τροφοδότηση με στοιχεία της διαδικασίας χάραξης πολιτικής, να βελτιώσει τη διαθεσιμότητα, το εύρος και τη συνάφεια των συγκρίσιμων δεδομένων σε επίπεδο Ένωσης, μεταξύ άλλων όσον αφορά τα παιδιά που έχουν ανάγκη και την πρόσβασή τους σε υπηρεσίες, καθώς και την επάρκεια και το επίπεδο κάλυψης των παροχών που απευθύνονται σε παιδιά·

ε)να εξετάσει την πρόοδο που έχει επιτευχθεί όσον αφορά την εφαρμογή της παρούσας σύστασης και να υποβάλει έκθεση στο Συμβούλιο εντός 5 ετών από την έκδοσή της·

στ)να ενισχύσει τις προσπάθειες ευαισθητοποίησης και επικοινωνίας και να αυξήσει τη διάχυση των αποτελεσμάτων και των παραδειγμάτων ορθής πρακτικής σε επίπεδο Ένωσης και μεταξύ των κρατών μελών και των σχετικών ενδιαφερόμενων μερών.

Πηγή: pelazkarabo.blogspot.com – επιτρέπεται η αναδημοσίευση με αναφορά της πηγής