Η ποιοτική εκπαίδευση είναι σημαντικός αναπτυξιακός στόχος για πολλές χώρες, καθώς και ένας από τους κύριους σκοπούς των Ηνωμένων Εθνών. Ωστόσο η διεθνής χρηματοδότηση που στηρίζει την παιδεία έχει παραμείνει «στάσιμη» από το 2010, αποκαλύπτει νέα έκθεση της UNESCO.

Η έκθεση που φέρει τον τίτλο «Global Education Monitoring Report» σημειώνει πως τα κράτη-δωρητές δεν δίνουν προτεραιότητα στην αρωγή για την εκπαίδευση, γεγονός που δημιουργεί ετήσιο χρηματοδοτικό κενό 39 δισ. δολαρίων για την περίοδο από το 2015 μέχρι το 2030. Παρότι το ποσοστό της χρηματοδότησης για την υγεία και την ανθρωπιστική βοήθεια ενισχύθηκε παγκοσμίως λόγω της προσφυγικής κρίσης στην Ευρώπη, η οικονομική βοήθεια για την παιδεία διαμορφώθηκε το 2015 μόλις στα 12 δισ. δολάρια, δηλαδή 4% χαμηλότερα σε σχέση με τα επίπεδα του 2010.

Η μείωση επηρεάζει κυρίως τις χώρες που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη, επιδεινώνοντας τις προοπτικές για την επίτευξη των παγκόσμιων στόχων στον τομέα της εκπαίδευσης. Η κατάσταση είναι ιδιαίτερα κρίσιμη στην Υποσαχάρια Αφρική, περιοχή που μετρά τα περισσότερα κράτη που χρειάζονται βοήθεια και πάνω απο τα μισά παιδιά που δεν πηγαίνουν στο σχολείο παγκοσμίως.

Μαθητές σε χώρες όπως το Μπουρούντι, η Κεντροαφρικανική Δημοκρατία και η Αιθιοπία, εξακολουθούν να μην έχουν πρόσβαση σε ισάξια και ποιοτική εκπαίδευση. Το πρόβλημα στην περιοχή είναι τόσο σοβαρό, που αυτές οι χώρες χαμηλού εισοδήματος δεν προβλέπεται να αγγίξουν τα παγκόσμια επίπεδα βασικής εκπαίδευσης πριν το 2100 -100 χρόνια αργότερα σε σχέση με κράτη υψηλότερου εισοδήματος! Και παρότι η Υποσαχάρια Αφρική έλαβε το μεγαλύτερο μέρος της αρωγής για την παιδεία παγκοσμίως το 2015 -1,3 δισ. δολάρια ή 26% του συνόλου- η UNESCO υπογραμμίζει πως το ποσοστό ήταν σχεδόν το μισό σε σύγκριση με το 2002.

Η υποχώρηση στη χρηματοδότηση επιταχύνθηκε από περικοπές στους προϋπολογισμούς κάποιων από τις παραδοσιακές χώρες-δωρητές και οργανισμούς. Οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Βρετανία, οι δύο κορυφαίοι χορηγοί, ελάττωσαν την βοήθεια που προσφέρουν για τη βασική εκπαίδευση κατά 11% και 9% αντίστοιχα.

Παράλληλα, η Παγκόσμια Τράπεζα, ο μεγαλύτερος εταίρος στη χρηματοδότηση για τη εκπαίδευση παγκοσμίως, ενίσχυσε τον προϋπολογισμό της αλλά οι προβλεπόμενες δαπάνες και πάλι παρέμειναν κοντά στα επίπεδα του 2008. Σε κάθε περίπτωση, άλλοι, μη παραδοσιακοί διμερείς χορηγοί, όπως τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, έχουν κάνει την εμφάνισή τους από το 2013 και μετά, συνδράμοντας κατά μέσο όρο 227 εκατ. δολάρια το χρόνο.

 

Η χρηματοδότηση είναι ζωτικής σημασίας πρόβλημα για την εκπαίδευση στην Αφρική. Αν και οι κυβερνήσεις έχουν αυξήσει τις δαπάνες στην παιδεία, η ήπειρος συνεχίζει να έρχεται αντιμέτωπη με μεγάλα χρηματοδοτικά κενά. Η διαφθορά επίσης παρεμποδίζει την ανάπτυξη του τομέα, με κυβερνητικούς αξιωματούχους, όπως συνέβη στη Κένυα, να ψάχνουν δεκάδες εκατομμύρια δολάρια που… αγνοούνταν από τους προϋπολογισμούς των Υπουργείων.

Η επίλυση του προβλήματος της εκπαίδευσης στην Αφρική είναι ζήτημα ζωής και θανάτου: σύμφωνα με υπολογισμούς της UNESCO, θα περιόριζε τη μητρική θνησιμότητα κατά 70% στην Υποσαχάρια Αφρική, σε περίπτωση που οι γυναίκες τελείωναν το δημοτικό σχολείο, ενώ ταυτόχρονα σχεδόν 60% λιγότερα κορίτσια θα έμεναν έγκυος σε ηλικία κάτω των 17, αν τελείωναν το γυμνάσιο.