Την πρώτη φάση διανύει μέχρι στιγμής η διαδικασία του Διαλόγου για την Παιδεία, που βασίζεται κυρίως στην προετοιμασία των θέσεων.

Στο διαδικτυακό κόμβο του Διαλόγου έχουν ήδη υποβληθεί ορισμένες προτάσεις, ενώ έχουν τεθεί σε λειτουργία φόρουμ όπου διεξάγονται συζητήσεις με θέματα παιδείας.

Σε δεύτερη φάση, το υπουργείο θα προχωρήσει στην προβολή θέσεων και σε πρόσκληση για συζητήσεις πάνω σε αυτές, που θα έχει σκοπό ένα διάλογο στοχευμένο και δομημένο.

 

Τι έχει προχωρήσει μέχρι στιγμής

Από τις 28 Δεκεμβρίου 2015, που πραγματοποιήθηκε η πρώτη συνάντηση της Ολομέλειας της Επιτροπής Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου για την Παιδεία, έχουν συγκροτηθεί οι υποεπιτροπές του Διαλόγου και οι Ομάδες Εργασίας, με βάση τις παρακάτω 11 θεματικές ενότητες:

  1. Εθνικό Πλαίσιο Εκπαίδευσης (NationalCurriculum) και Αξιολόγηση-αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου και των εμπλεκομένων στη διαδικασία της εκπαίδευσης
  2. Υποχρεωτική Εκπαίδευση (Νηπιαγωγείο-Δημοτικό-Γυμνάσιο-Λύκειο) και διακυβέρνηση εκπαίδευσης
  3. Γενικό Λύκειο και πρόσβαση στα ΑΕΙ
  4. ΕΠΑΛ και Τεχνική-Επαγγελματική Εκπαίδευση
  5. Εκπαίδευση μαθητών ειδικών κοινωνικών ομάδων
  6. Αρχική εκπαίδευση εκπαιδευτικών και επιμόρφωση εκπαιδευτικών και στελεχών της εκπαίδευσης
  7. Κρίση, μεταναστευτικά ρεύματα και οι συνέπειές τους στο σχολείο – Η ανάπτυξη μιας δημοκρατικής κουλτούρας
  8. Ενιαίος χώρος ΑΕΙ – Έρευνας, αναμόρφωση του χάρτη των ΑΕΙ, Μεταπτυχιακά
  9. Ψηφιακή εκπαίδευση
  10. Τα οικονομικά της εκπαίδευσης: εξεύρεση πρόσθετων πόρων, εξοικονόμηση πόρων, προτάσεις
  11. Αναβάθμιση της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης στο σχολείο.

 

Τι αναμένεται

  • 1-15 Φεβρουαρίου: Ταξινόμηση των προτάσεων που έχουν κατατεθεί στο διαδικτυακό κόμβο κατά θεματολογία που αντιστοιχεί στις επιτροπές. Τα υλικά προωθούνται στις αντίστοιχες υποεπιτροπές.
  • 9 Φεβρουαρίου: Συνάντηση με φορείς εκπροσώπων δασκάλων και καθηγητών (ΔΟΕ, ΟΛΜΕ, ΟΙΕΛΕ) στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής (πραγματοποιήθηκε)
  • 11 Φεβρουαρίου: Συνάντηση με τα προεδρεία των πρυτάνεων Πανεπιστημίων, προέδρων ΤΕΙ και του αντίστοιχου οργάνου των Ερευνητικών Κέντρων, ΠΟΣΔΕΠ, ΟΣΕΠ-ΤΕΙ, Ένωση Ελλήνων Ερευνητών, στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής (πραγματοποιήθηκε)
  • 15-28 Φεβρουαρίου: Σταδιακό ανέβασμα στο δομημένο πλέον ιστοχώρο του Διαλόγου των προσωρινών επεξεργασιών των Επιτροπών, αλλά και κάθε νέας συμβολής που προκύπτει από ομάδες ειδικών ή μεμονωμένους συμμετέχοντες.
  • 16 Φεβρουαρίου: Συνάντηση με εμπειρογνώμονες στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.
  • 18 Φεβρουαρίου: Συνάντηση με πρώην υπουργούς Παιδείας στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.
  • 4 Μαρτίου: Συνάντηση ενημέρωσης με τους μορφωτικούς ακολούθους των χωρών της Ε.Ε. στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.
  • 5 Μαρτίου: Σύγκληση της Ολομέλειας των Επιτροπών του Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου για την Παιδεία. Συζήτηση για τα πρώτα συμπεράσματα.
  • 1-19 Μαρτίου: Στοχευμένες συζητήσεις με εκπαιδευτικούς, γονείς, φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης ή ομάδες κοινού επί συγκεκριμένων ζητημάτων (θα συνεχιστούν και τον Απρίλιο).
  • 8 και 15 Μαρτίου: Δύο συνεδριάσεις παρουσία της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων για τη σύνταξη του τελικού κειμένου του πρώτου κύκλου συζητήσεων στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.
  • 20-26 Μαρτίου: Εβδομάδα Παιδείας. Στο πλαίσιό της θα αναπτυχθούν πολύμορφες δράσεις και θα πραγματοποιηθεί διεθνές συνέδριο.
  • 1-30 Μαρτίου: Μορφοποίηση των προτάσεων και κωδικοποίηση. Οι επιτροπές ετοιμάζουν τις κωδικοποιημένες προτάσεις για στοχευμένο διάλογο με το κοινό και την εκπαιδευτική κοινότητα.
  • 22 Απριλίου: Σύγκληση της Ολομέλειας της Επιτροπής Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου.
  • 25-27 Μαϊου: Ημερίδα ή διημερίδα με εικαστικούς, αρχιτέκτονες, εκπροσώπους του Τεχνικού Επιμελητηρίου και ιδρυμάτων τέχνης για το σχολικό περιβάλλον και την αισθητική αναβάθμισή του.

 

Την περίοδο Φεβρουαρίου-Μαρτίου θα πραγματοποιηθούν με πρωτοβουλία των φορέων ειδικές συνεδριάσεις στους συλλόγους διδασκόντων των σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης / συναντήσεις σε κάθε σχολική μονάδα ή σχολικό συγκρότημα με συμμετοχή εκπαιδευτικών, συλλόγων γονέων και κηδεμόνων και 15μελών συμβουλίων των μαθητών στα Λύκεια / τοπικές συναντήσεις με συμμετοχή φορέων της εκπαιδευτικής κοινότητας, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και κοινωνικών φορέων σε περιοχές ανά την περιφέρεια. Επίσης θα αποσταλούν σχετικές εγκύκλιοι στα σχολεία προκειμένου να σχετιστεί ο εορτασμός της 25ης Μαρτίου με την Παιδεία (Η ιστορική πορεία του ελληνικού έθνους και η παιδεία).

 

Σε ανακοίνωσή του το υπουργείο Παιδείας αναφέρει:

«Η γνώμη των μαθητών για την εκπαιδευτική διαδικασία θα ζητηθεί μέσα από εκθέσεις με θέμα «Η εμπειρία σας από το σχολείο και πώς θα θέλατε να είναι». Στοιχεία από τις εκθέσεις αυτές μπορούν να αναδειχθούν στις ειδικές εκδηλώσεις του σχολείου για την ημέρα της 25ης Μαρτίου. Στη δημόσια συζήτηση θα αναδειχθεί η ιστορία των εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων από την εποχή του Διαφωτισμού έως σήμερα, η διάσταση της εκπαίδευσης των Ελλήνων πριν και μετά την Επανάσταση και άλλα συναφή θέματα».