Της Μαρίνας Κουρμπέλα (marinakourbela@gmail.com)

Να διευκολύνουν τη σταδιακή μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων των τραπεζών και να βελτιώσουν τις διαδικασίες αφερεγγυότητας επιχειρήσεων και νοικοκυριών συνιστά το Συμβούλιο προς τα κράτη-μέλη της Ευρωζώνης.

Ιδιαίτερα για τα κράτη-μέλη της Ευρωζώνης με υψηλό ιδιωτικό χρέος, το Συμβούλιο επισημαίνει πως πρέπει να προωθηθεί μια ομαλή απομόχλευση, μεταξύ άλλων με τη διευκόλυνση της διευθέτησης του μη βιώσιμου ιδιωτικού χρέους.

Επίσης, το Συμβούλιο συνιστά στα κράτη-μέλη του ευρώ: να αναλάβουν δράση, μεμονωμένα και συλλογικά, στο πλαίσιο της Ευρωομάδας το διάστημα 2016-2017 ώστε:

1. Να εφαρμόσουν πολιτικές που στηρίζουν την ανάκαμψη, προωθούν τη σύγκλιση, διευκολύνουν τη διόρθωση των μακροοικονομικών ανισορροπιών και βελτιώνουν την ικανότητα προσαρμογής. Για τον σκοπό αυτό, οι χώρες με υψηλό ιδιωτικό και εξωτερικό χρέος πρέπει να εφαρμόσουν μεταρρυθμίσεις που ενισχύουν την παραγωγικότητα, προωθούν τη δημιουργία απασχόλησης, αυξάνουν την ανταγωνιστικότητα και βελτιώνουν το επιχειρηματικό περιβάλλον. 

Τα κράτη-μέλη με υψηλά πλεονάσματα στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών πρέπει να εφαρμόσουν κατά προτεραιότητα μέτρα, που να περιλαμβάνουν και διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, τα οποία βοηθούν την ενίσχυση της εγχώριας ζήτησης και του αναπτυξιακού τους δυναμικού.

2. Να εφαρμόσουν μεταρρυθμίσεις οι οποίες θα συνδυάζουν:
(i) ευέλικτες και αξιόπιστες συμβάσεις εργασίας που προωθούν τις ομαλές μετακινήσεις στην αγορά εργασίας και εμποδίζουν τη δημιουργία αγοράς εργασίας δύο ταχυτήτων(ii) ολοκληρωμένες στρατηγικές δια βίου μάθησης
(iii) αποτελεσματικές πολιτικές για την επανένταξη των ανέργων στην αγορά εργασίας
(iv) κατάλληλα και βιώσιμα συστήματα κοινωνικής ασφάλισης που συμβάλλουν αποτελεσματικά και αποδοτικά καθ’ όλη τη διάρκεια του κύκλου ζωής στην κοινωνική ένταξη και στην ενσωμάτωση στην αγορά εργασίας και,
(v) ανοικτές και ανταγωνιστικές αγορές προϊόντων και υπηρεσιών. Να μειώσουν τη φορολογική επιβάρυνση της εργασίας, ειδικότερα όσον αφορά τα χαμηλά εισοδήματα, με ουδέτερο για τον προϋπολογισμό τρόπο, ώστε να τονωθεί η απασχόληση.

3. Να επιδιώξουν την εφαρμογή δημοσιονομικών πολιτικών με πλήρη σεβασμό του ΣΣΑ. Για το 2016, θα ήταν ενδεδειγμένος ο στόχος ενός γενικά ουδέτερου συνολικού δημοσιονομικού προσανατολισμού στη ζώνη του ευρώ προκειμένου να αντανακλάται μια ισορροπία μεταξύ μακροπρόθεσμης δημοσιονομικής βιωσιμότητας και βραχυπρόθεσμης μακροοικονομικής σταθεροποίησης. Για το 2017, να μειώσουν το δημόσιο χρέος ώστε να αποκατασταθούν τα δημοσιονομικά αποθέματα και να αποφευχθεί η φιλοκυκλικότητα.

ekt 19

Να διαφοροποιείται η δημοσιονομική προσπάθεια από το καθένα από τα κράτη μέλη, ανάλογα με την αντίστοιχη θέση τους όσον αφορά τις απαιτήσεις του Συμφώνου σταθερότητας και ανάπτυξης (ΣΣΑ),, εξετάζοντας παράλληλα τις ανάγκες τους σε επίπεδο σταθεροποίησης καθώς και λαμβάνοντας υπόψη ενδεχόμενα δευτερογενή αποτελέσματα στις χώρες της ζώνης του ευρώ. Για τον σκοπό αυτό, να αναθεωρηθεί ο δημοσιονομικός προσανατολισμός της ζώνης του ευρώ στο πλαίσιο των προγραμμάτων σταθερότητας και των σχεδίων δημοσιονομικών προγραμμάτων.

4. Να εργαστούν με ανοικτό και διαφανή τρόπο για την ολοκλήρωση της ΟΝΕ, με πλήρη σεβασμό της εσωτερικής αγοράς, διερευνώντας περαιτέρω τις νομικές, οικονομικές και πολιτικές πτυχές των πιο μακροπρόθεσμων μέτρων που περιέχονται στην Έκθεση των Πέντε Προέδρων, που συνέταξε ο Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, σε στενή συνεργασία με τους Προέδρους του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, της Ευρωομάδας και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, και η οποία χαράσσει την πορεία για την ολοκλήρωση της ΟΝΕ έως το 2025.

 

Επισημάνσεις και εκτιμήσεις Στο σχέδιο σύστασης, επισημαίνεται η ανάγκη, όπως η Ευρωομάδα αυξήσει περαιτέρω τις θεματικές συζητήσεις για τις μεταρρυθμίσεις σε τομείς ουσιώδους σημασίας για τη λειτουργία της Οικονομικής Νομισματικής Ένωσης (ΟΝΕ) και να παρακολουθεί τακτικά τόσο την εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων από τα κράτη μέλη της ζώνης του ευρώ όσο και την πρόοδο που συντελείται όσον αφορά τη διόρθωση των ανισορροπιών στο πλαίσιο της διαδικασίας μακροοικονομικών ανισορροπιών.

 

Σχετικά με την τραπεζική ένωση, το Συμβούλιο υπογραμμίζει, ότι αυτή πρέπει να υλοποιηθεί πλήρως. Συγκεκριμένα, αναφέρει: Πρώτον, η οδηγία 2014/59/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου («οδηγία για την ανάκαμψη και την εξυγίανση πιστωτικών ιδρυμάτων») πρέπει να μεταφερθεί πλήρως στα εθνικά δίκαια όλων των κρατών μελών χωρίς άλλη καθυστέρηση. Δεύτερον, κατά τη διάρκεια της μεταβατικής περιόδου θα αναπτυχθεί μια δημοσιονομικά ουδέτερη κοινή στήριξη του Ενιαίου Ταμείου Εξυγίανσης (SRF) όπως ορίζεται στον κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 806/2014 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, και θα είναι σε πλήρη λειτουργία το αργότερο μέχρι το τέλος της μεταβατικής περιόδου όταν οι πόροι του Ταμείου θα έχουν αμοιβαιοποιηθεί πλήρως. Η πρόοδος θα εξεταστεί το συντομότερο δυνατό μετά την έναρξη ισχύος του Ενιαίου Ταμείου Εξυγίανσης.

Το κοινό σύστημα στήριξης θα είναι δημοσιονομικά ουδέτερο μεσοπρόθεσμα και θα εξασφαλίζει ισότιμη μεταχείριση σε όλα τα συμμετέχοντα κράτη μέλη, ενώ δεν θα έχει κανένα κόστος για τα κράτη μέλη που δεν συμμετέχουν στην Τραπεζική Ένωση. Μετά την έναρξη ισχύος του SRF, και όταν τα συμμετέχοντα κράτη μέλη θα έχουν κυρώσει τη Διακυβερνητική Συμφωνία και θα έχουν μεταφέρει πλήρως την οδηγία περί ανάκαμψης και εξυγίανσης τραπεζών, τα κράτη μέλη θα λάβουν υπόψη τη σύσταση των ρυθμίσεων ενδιάμεσης χρηματοδότησης και θα εξετάσουν την πορεία και το χρονοδιάγραμμα που πρέπει να ακολουθηθούν όσον αφορά τις εργασίες για την κοινή στήριξη, ώστε να εξασφαλιστεί ότι θα είναι σε πλήρη λειτουργία το αργότερο μέχρι το τέλος της μεταβατικής περιόδου.

 

Επίσης, τα κράτη μέλη θα εξετάσουν περαιτέρω το 2016 τα μέτρα που απαιτούνται για την περαιτέρω εμβάθυνση της Τραπεζικής Ένωσης.

Πηγή: Europenow.gr