Νέα αναστάτωση στο χώρο των ιδιωτικών σχολείων φέρνει η προσπάθεια «κρατικοποίησής» τους στην Ελλάδα. Στην ελληνική εκπαίδευση εργάζονται συνολικά 158.081 εκπαιδευτικοί, εκ των οποίων οι 22.000 είναι αναπληρωτές, ενώ στην ιδιωτική εκπαίδευση υπηρετούν 7.098 εκπαιδευτικοί.

Σύμφωνα με την «Καθημερινή», η τρίτη και φαρμακερή απόπειρα του ΣΥΡΙΖΑ έχει βρει στόχο τους 80.000 μαθητές και 8.500 εκπαιδευτικούς. Οι ρυθμίσεις που κατέθεσε στη Βουλή ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης «μεταδίδουν» στα ιδιωτικά σχολεία τις ασθένειες των δημοσίων, με βασικά στοιχεία το αυστηρότερο πλαίσιο απολύσεων και την κατάργηση της δυνατότητας που έχουν τα σχολεία να προσφέρουν στους μαθητές ένα πλούσιο εκπαιδευτικό πρόγραμμα πέραν του αναλυτικού ωραρίου. Οι δύο προηγούμενες απόπειρες (επί Μπαλτά – Κουράκη την άνοιξη του 2015 και επί Φίλη τον περασμένο Νοέμβριο) να ψηφιστούν οι ίδιες ρυθμίσεις προσέκρουσαν στις αντιρρήσεις της τρόικας, καθώς καταργούν μνημονιακό νόμο του 2011, καθιερώνοντας ρήτρες μονιμότητας στα ιδιωτικά σχολεία.

 

Τι αλλάζει

Ειδικότερα, οι βασικές ρυθμίσεις προβλέπουν οι απολύσεις μέσα στην πρώτη διετία από την πρόσληψη του εκπαιδευτικού να είναι ελεύθερες ποσοτικά και αιτιολογημένες. Κατόπιν και έως την εξαετία μπορεί να απολυθεί μόνο το 33% των εκπαιδευτικών που βρίσκεται σε αυτόν το χρονικό εργασιακό κύκλο. Η απόλυση πρέπει να είναι αιτιολογημένη. Επίσης, προσπάθεια… κρατικοποίησης των ιδιωτικών σχολείων θεωρείται η αυστηρότερη λειτουργία εσωτερικών φροντιστηρίων και κέντρων ξένων γλωσσών στα ιδιωτικά σχολεία, καθώς και απογευματινές δράσεις (τέχνες κ.λπ.), ενώ αντίστοιχο δείγμα γραφής αποτελεί η προσπάθεια η λειτουργία των φροντιστηρίων ξένων γλωσσών και μέσης εκπαίδευσης να ρυθμίζεται όπως τα σχολεία. Δηλαδή, οι ημέρες διακοπών των φροντιστηρίων θα είναι όπως περίπου ισχύει στα σχολεία, καθώς και το ωράριο των εκπαιδευτικών.

 

Η απάντηση των σχολαρχών

«Το υπουργείο Παιδείας, κυριευμένο από τις ιδεοληψίες του ενάντια στον ιδιωτικό τομέα και θορυβημένο από το ρεύμα εγγραφών προς τα ιδιωτικά σχολεία, που επισφραγίζει την ποιοτική τους προσφορά στην ελληνική κοινωνία, αντί να προσπαθήσει να αντιγράψει τις καλές πρακτικές τους, αποφάσισε να κάνει το μόνο που γνωρίζει καλά: να ισοπεδώσει κάθε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Προσπαθεί να αναιρέσει, λοιπόν, δύο βασικά πλεονεκτήματα: το ένα είναι η δυνατότητα επιλογής και αξιοκρατικής αντιμετώπισης του εκπαιδευτικού προσωπικού και το δεύτερο είναι οι δυνατότητες διαφοροποίησης στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα», λέει ο Σύνδεσμος Ιδιοκτητών Ιδιωτικών Σχολείων, ο οποίος έστειλε ανοικτή επιστολή στους γονείς: «Η ρύθμιση δεν προστατεύει τον καλό εκπαιδευτικό (ο οποίος, άλλωστε, δεν χρειάζεται άλλη ρήτρα μονιμότητας παρά μόνο την αξία του), αλλά αυτόν που θα μπει στην τάξη και δεν θα ανταποκριθεί στα καθήκοντά του με ευσυνειδησία, αυτόν που θα προσβάλει τα παιδιά, αυτόν που δεν θα συνεργαστεί με την εκπαιδευτική κοινότητα – αυτός είναι που τελικά μονιμοποιείται! Ο υπουργός, που είχε το θράσος να αποκαλέσει “πειρατικά” τα ιδιωτικά σχολεία, τα σχολεία που σε κάθε διεθνή αξιολόγηση διασώζουν με τις επιδόσεις τους το κύρος της χώρας, και με δεδομένη την ιδεοληπτική του εμπάθεια απέναντι στην ιδιωτική εκπαίδευση, με τη ρύθμιση εκτελεί “εργολαβία”, αναβιώνοντας παράλογα συντεχνιακά προνόμια του παρελθόντος».

 

Πανηγύρια από τους εργαζομένους

Αντίθετα, η απόφαση Φίλη προκάλεσε τον ενθουσιασμό της ομοσπονδίας των ιδιωτικών εκπαιδευτικών (ΟΙΕΛΕ), που ανέφερε ότι «το υπουργείο Παιδείας αποκαθιστά τη συνταγματική νομιμότητα στο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης, επαναφέροντας την εποπτεία της στο φυσικό της χώρο, δηλαδή το υπουργείο Παιδείας».

 

Φορτσάκης: Εμμένω στη στάση μου

Ανακοίνωση για το θέμα από τον καθηγητή Θ. Φορτσάκη, υπεύθυνο στον αντίστοιχο τομέα της Ν.Δ.:

«Η ΟΙΕΛΕ μου προσάπτει υποτιθέμενη αλλαγή στάσης σε θέματα ιδιωτικής εκπαίδευσης. Καμία αλλαγή στάσης δεν υπάρχει από μέρους μου. Επαναλαμβάνω την πάγια και ξεκάθαρη θέση μου: φαινόμενα ανομίας στα ιδιωτικά σχολεία, που ενδεχομένως εκδηλώνονται, πρέπει να πατάσσονται αμέσως. Αυτό απέχει παρασάγγας όμως από τη νομοθετική ρύθμιση-τερατούργημα που προωθεί το υπουργείο Παιδείας και θα «στραγγαλίσει» τα ιδιωτικά σχολεία. Αποδέχομαι ευχαρίστως την πρόσκληση της ΟΙΕΛΕ για εκατέρωθεν ανταλλαγή απόψεων».

 

Από το 2014, που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ζητήσει τη διασφάλιση της ποιότητας τίτλων, το Ελληνικό Πλαίσιο Προσόντων δεν έχει ακόμα αντιστοιχηθεί με το Ευρωπαϊκό για τη διασφάλιση της ποιότητας των παρεχόμενων εκπαιδευτικών υπηρεσιών από την ιδιωτική εκπαίδευση.

Ο Σύνδεσμος Ιδρυτών Ελληνικών Ιδιωτικών Εκπαιδευτηρίων φιλοξένησε το ετήσιο συνέδριο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου των Εθνικών Συνδέσμων Ιδιωτικών και Ανεξάρτητων Σχολείων – ECNAIS. με θέμα «Η ενδυνάμωση της κοινωνίας μέσα από την ελευθερία στην εκπαίδευση», στο οποίο συμμετείχαν εκπρόσωποι από σχολεία και φορείς ιδιωτικής εκπαίδευσης από χώρες της Ε.Ε. Παράλληλα η ΟΙΕΛΕ έδωσε στη δημοσιότητα έρευνα του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΚΑΝΕΠ) της ΓΣΕΕ, σύμφωνα με την οποία τα ανεξάρτητα ιδιωτικά σχολεία εκπροσωπούν λιγότερο από το 3% της τυπικής εκπαίδευσης στην Ευρώπη.

 

Συρρίκνωση των νηπιαγωγείων

Την ίδια ώρα, σάλος προκλήθηκε στη δημόσια εκπαίδευση με αφορμή σχέδιο κατάργησης των μισών νηπιαγωγείων της χώρας, που καταγγέλλουν οι εκπαιδευτικοί ότι ετοιμάζει το υπουργείο Παιδείας.

Οι αντιδράσεις για την απόφαση του υπουργείου Παιδείας προκαλούνται από το ενδεχόμενο να διπλασιάσει (από 7 σε 14) τον ελάχιστο αριθμό νηπίων που απαιτούνται για τη λειτουργία νηπιαγωγείου.

Αφορμή αποτέλεσε η ρύθμιση που κατατέθηκε στο σχέδιο νόμου για την έρευνα σύμφωνα με την οποία για πρώτη φορά εισάγεται διαφοροποίηση του αριθμού των νηπίων σε περίπτωση που πρόκειται για νηπιαγωγείο απομακρυσμένων, δυσπρόσιτων και παραμεθόριων περιοχών ή περιοχών με δυσκολίες πρόσβασης.

 

Σύμφωνα με την πρόταση του υπουργείου Παιδείας, από την επόμενη χρονιά απαιτείται α) ένας νηπιαγωγός για τουλάχιστον 14 νήπια για τα αστικά κέντρα και β) πέντε νήπια σε σχολικές μονάδες απομακρυσμένων, δυσπρόσιτων και παραμεθόριων περιοχών ή περιοχών με δυσκολίες πρόσβασης. Μέχρι σήμερα η ρύθμιση προέβλεπε γενικά το λιγότερο επτά (και όχι πάνω από 25) νήπια ανά νηπιαγωγό.

«Αρχίζουν λοιπόν αθρόες συγχωνεύσεις-καταργήσεις νηπιαγωγείων ιδιαίτερα στην επαρχία, στην οποία τα παιδιά θα υποχρεώνονται να διανύουν μεγάλες χιλιομετρικές αποστάσεις για να φοιτήσουν σε νηπιαγωγείο με ό,τι κινδύνους εγκυμονεί αυτό» τονίζει το Συντονιστικό των νηπιαγωγών.

Από την πλευρά του, το υπουργείο Παιδείας υποστηρίζει ότι η ρύθμιση αυτή συμβάλλει τα μέγιστα σε ορθολογική κατανομή του εκπαιδευτικού προσωπικού και εξοικονόμηση δαπανών, ενώ ο κ. Φίλης στην τελευταία συνάντηση με τους αναπληρωτές τόνισε ότι το σχέδιο θα προχωρήσει.