Μία 300 SEL AMG στο Solitude Historic

 

Mercedes 300 SEL AMG 6,8

Κείμενο-φωτ.: Κώστας Κουφογιώργος

Τα αρχικά AMG σημαίνουν Αufrecht, Melcher, Grossaspach και δεν είναι τίποτε άλλο από τα ονόματα των δύο μηχανικών που ίδρυσαν την εταιρεία με το τρίτο συνθετικό να είναι η γενέτειρα του πρώτου.

Σήμερα η AMG βρίσκεται 20 χλμ. από το κεντρικό εργοστάσιο της Mercedes και είναι ο επίσημος βελτιωτής της εταιρείας, αλλά και ο δημιουργός σχεδόν όλων των αγωνιστικών κατασκευών των Γερμανών.

 

Oι δύο μηχανικοί διάλεξαν ένα πολύ παράδοξο αυτοκίνητο για να ξεκινήσουν την αγωνιστική τους ιστορία. Δεν επέλεξαν κάποιο κουπέ ή κάποιο μικρό σε όγκο μοντέλο της φίρμας, αλλά τη ναυαρχίδα της Mercedes, την 300 SEL 6,3, που ήταν στην παραγωγή από το 1968 μέχρι το 1972. H επιλογή μπορεί να φαίνεται αρχικά κάπως παράξενη, αλλά είχε μια απλή εξήγηση: ήταν η πρώτη Mercedes που είχε έναν μεγάλο και ισχυρό κινητήρα μετά τη δεκαετία του ’50 και τους οχτακύλινδρους εν σειρά κινητήρες της SLR.

 

Το κόκκινο της φωτιάς του αγωνιστικού, ο όγκος του και ο θόρυβος του κινητήρα του έδωσαν το παρατσούκλι «Κόκκινη Γουρούνα». Για μερικά χρόνια το εντυπωσιακό αυτοκίνητο ξεχάστηκε, αλλά σήμερα αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ιστορίας της AMG.

 

011016 2

Η «Κόκκινη Γουρούνα» του Μουσείου της Mercedes

 

Mέχρι τα μέσα της δεκαετίας του ΄60, τα αυτοκίνητα της Mercedes κινούνταν με τετρακύλινδρους και εξακύλινδρους κινητήρες. Ο πρώτος V8 εξόπλισε την 600 που ήταν η strech limo, με κύρια χρήση τη μεταφορά επισήμων, ενώ ακολούθησε η 300 SEL το 1968. Στην τελευταία, που αποτέλεσε και τη βάση για την «Κόκκινη Γουρούνα», ο κινητήρας απέδιδε 220 ίππους, είχε χωρητικότητα 6,2 λίτρων και έδινε στο αμάξωμα των 1.800 κιλών τελική ταχύτητα 220 χλμ./ω.

 

Το 1971 οι μηχανικοί της AMG παρουσίασαν την αγωνιστική έκδοση της SEL. O κινητήρας ήταν πια χωρητικότητας 6,8 λίτρων, απέδιδε 428 ίππους και 620 Νm ροπής, το βάρος έιχε πέσει στον 1,5 τόνο και η τελική ταχύτητα ήταν περίπου στα 265 χλμ./ω. Το αυτοκίνητο, όπως ήδη είπαμε, ήταν βαμμένο στο κόκκινο της φωτιάς, με φαρδιά ελαστικά και με τους θόλους των τροχών ελαφρά τροποποιημένους για να τα χωρέσουν. Οι προφυλακτήρες είχαν αφαιρεθεί και είχε τοποθετηθεί κλωβός ασφαλείας. Κατά τα άλλα το εσωτερικό διατηρούσε την πολυτέλεια και την ξύλινη επένδυση στο ταμπλό, τις πίσω θέσεις, καθώς και το αστέρι πάνω στο ψυγείο. Πιο μεγάλη εντύπωση όμως προκαλούσε ο όγκος του αυτοκινήτου που δεν θύμιζε αγωνιστική κατασκευή.

 

Η πρώτη της επιτυχία ήρθε στο 24 ώρες του SPA το 1971 στο Βέλγιο, όπου η «Κόκκινη Γουρούνα» τερμάτισε δεύτερη στη γενική και πρώτη στην κατηγορία της, έχοντας να αντιμετωπίσει διάσημους οδηγούς της εποχής, ενώ η AMG συμμετείχε με άσημους οδηγούς. Η συνέχεια δυστυχώς δεν ήταν καλή, αφού το αυθεντικό αυτοκίνητο καταστράφηκε στον επόμενο αγώνα στο Hockenheim έπειτα από έξοδο. Ο οδηγός του αυτοκινήτου Helmut Kellener επέστρεψε με τα πόδια στα πιτς, έδωσε το κλειδί στον Aufrecht και του είπε «ορίστε τα κλειδιά του αυτοκινήτου, αλλά δεν πιστεύω ότι θα σας χρειαστούν».

 

011016 3

Λεπτομέρεια από το μπροστινό μέρος του αυτοκινήτου στο Μουσείο

 

Πριν από την καταστροφή του το αυτοκίνητο είχε υποστεί μερικές μετατροπές με μειωμένη απόδοση του κινητήρα και τετρατάχυτο, αυτόματο, κιβώτιο ταχυτήτων, αφού η προηγούμενη μετάδοση και ο συμπλέκτης παρέδωσαν πνεύμα. Το αυτοκίνητο είχε χάσει, λόγω του αυτόματου κιβωτίου, πολύ από τη δύναμή του. Οι άνθρωποι της ΑΜG έφτιαξαν ένα δεύτερο αυτοκίνητο σε χρόνο ρεκόρ για να συμμετάσχουν στον επόμενο αγώνα στο Nuerburgring, αλλά δυστυχώς δεν τερμάτισε.

 

Η συνέχεια του αυτοκινήτου ήταν πολύ διαφορετική από ό,τι θα περίμενε κάποιος από ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο. Η γαλλική ΜΑΤRA ήθελε να προσομοιώσει την προσγείωση αεροσκαφών σε αυτοκινητόδρομο και για αυτό χρειαζόταν ένα αυτοκίνητο που θα μπορούσε να αναπτύξει την ταχύτητα των 200 χλμ./ω σε απόσταση 1 χιλιομέτρου. Στην 300 SEL AMG βρήκε αυτό που χρειαζόταν και ύστερα από μια μικρή μετατροπή για να χωρέσουν τα όργανα μετρήσεων, την αγόρασε. Έκτοτε η τύχη του αυτοκινήτου αγνοείται και η 300 SEL AMG υπάρχει σήμερα μόνο ως πιστό αντίγραφο.

 

Η «Κόκκινη Γουρούνα» αποτέλεσε μια ιδανική πρεμιέρα για την, άγνωστη μέχρι τότε, ομάδα. Σήμερα η AMG ανήκει στη Mercedes και κρατά την παράδοση που ξεκίνησε από το 1971, κατασκευάζοντας τα αγωνιστικά αυτοκίνητα τουρισμού της Mercedes για τα πρωτάθλημα DTM , GT3, αλλά και τα αυτοκίνητα ασφαλείας της Formula 1.