Του Κώστα Κουφογιώργου

Aν και σήμερα η Ρενό δεν έχει ιδιαίτερη σχέση με τα ράλι (είχε κάποιες μεμονωμένες επιτυχίες, κυρίως με τον Ragnotti) ήταν αυτή που πανηγύρισε το πρώτο παγκόσμιο πρωτάθλημα ράλι το 1973. Όπλο της, ένα μικροσκοπικό αυτοκίνητο, το Renault Alpine A 110.

Η Alpine ήταν μια ανεξάρτητη εταιρεία που ιδρύθηκε από τον Jean Redele στη Διέπη της Νορμανδίας, η οποία ειδικευόταν στην εξέλιξη αυτοκινήτων Renault. To Α110 δεν ήταν το πρώτο της δημιούργημα, αλλά σίγουρα ήταν το πιo πετυχημένο. Στην αρχή το κινούσε ο κινητήρας του Renault Dauphine. To αμάξωμα ήταν από Fiber Glass, κρατώντας το βάρος χαμηλά, περίπου στα 800 κιλά, και το σασί ήταν από ατσάλινο σωληνωτό πλαίσιο. Είχε δισκόφρενα σε όλους τους τροχούς, ήταν διθέσιο και με κινητήρα και κίνηση πίσω.

Το σφηνοειδές σχήμα, το μικρό βάρος και η τοποθέτηση του κινητήρα πίσω είχαν σαφέστατα σπορ προσανατολισμό. Το Α110 έστριβε σαν καρτ πετώντας την ουρά του, κάνοντάς το ιδανικό αυτοκίνητο για τους μυημένους. Η παραγωγή του άρχισε στις αρχές της δεκαετίας του ΄60 και τερματίστηκε το 1977 στις περίπου 8.000 μονάδες. Υπήρξε και μια τετραθέσια έκδοση, αλλά επισκιάστηκε από τη μεγάλη επιτυχία του διθέσιου μοντέλου.

 

2 Re

 

Η Renault αγκάλιασε από την αρχή το επιχείρημα της Alpine και έτσι ενώ στην αρχή το αυτοκίνητο λεγόταν Alpine Renault, στη συνέχεια λεγόταν Renault Alpine. Από το 1969 καλυπτόταν από την εγγύηση και το δίκτυό της και φυσικά προμήθευε και τους κινητήρες που εξόπλιζαν το Α110, που η γκάμα τους ξεκίναγε από τα 1.000 κ.εκ. και τους 50 ίππους και έφτανε τα 1.800 και τους 170 για τις αγωνιστικές εκδόσεις, με κιβώτια τεσσάρων ή πέντε σχέσεων. Φυσικά πολλοί από τους κινητήρες είχαν δεχτεί τις περιποιήσεις τις Gordini. Το Α110 δεν υπήρξε ποτέ σε δεξιοτίμονη έκδοση.

 

Μία όχι τόσο γνωστή πτυχή της ιστορίας του Alpine ήταν ότι παρήχθη σε διάφορες χώρες, όπως στη Βραζιλία, το Μεξικό, την Ισπανία και τη γειτονική μας Βουλγαρία. Η Bulgaralpine κατασκεύασε 100 μονάδες οι οποίες χρησιμοποιήθηκαν κυρίως σε αγώνες. Η πρώτη ύλη για την κατασκευή του αμαξώματος εισαγόταν από τη Γαλλία και αργότερα από την Ανατολική Γερμανία, ενώ τα μηχανικά μέρη και τα κύρια εξαρτήματα εισαγόταν από τη Γαλλία.

 

3 Re

 

 

Στη Βουλγαρία κατασκευάζονταν οι θέσεις και γινόταν φυσικά η συναρμολόγηση. Το Bulgaralpine υπήρξε και σε κάμπριο έκδοση, ενώ για την απόκτησή του ένας Βούλγαρος έπρεπε να δώσει 8.200 λέβα, που ήταν για τα τότε δεδομένα της χώρας μια μικρή περιουσία. To 1968 οι Βούλγαροι κατέβηκαν με τρία Bulgaralpine στο Rallye Monte Carlo.

 

Οι επιτυχίες του Α110 στους αγώνες είναι αμέτρητες. Κέρδισε σε κάθε είδους αγώνα Rallye ή ανάβασης και οδηγήθηκε από διάσημους οδηγούς. Το συνθετικό αμάξωμα και η απλή κατασκευή έχουν κρατήσει πολλά Alpine στη ζωή ακόμα και σήμερα, συμμετέχοντας σε διάφορους αγώνες Oldtimers. Η μεγαλύτερη επιτυχία του μοντέλου είναι αδιαμφισβήτητα το πρώτο παγκόσμιο πρωτάθλημα Rallye το 1973. Το Α110 είχε να αντιμετωπίσει τον σκληρό ανταγωνισμό της Lotus Cortina, του Ford Escort Mk1, του Fiat 124 Abarth και της Lancia Fulvia HF.

 

4 Re
Το πρωτάθλημα ήρθε από τις νίκες τριών οδηγών (τότε δεν υπήρχε ξεχωριστό πρωτάθλημα οδηγών ) του Σουηδού Ove Andersson (αργότερα διευθυντή της Toyota Team Europe και της Toyota Formula 1 ) του Jean Lyc Therrier και του Jean Pierre Nicolas . Αξίζει να αναφερθεί ότι συνοδηγός στους Andersson και Nicolas υπήρξε ο Jean Todt μετέπειτα διευθυντής της εργοστασιακής ομάδας Rallye της Peugeot και της ομάδας Formula 1 της Ferrari.

Το Α110 κέρδισε τα διασημότερα Rallye στον κόσμο, με το Monte Carlo και το Ακρόπολις να είναι μερικά από αυτά. Στα χέρια του Έλληνα Σιρόκο έφτασε δύο φορές κοντά στην πρώτη γενικής στα Ακρόπολις το 1975 και το 1976. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι την πρώτη θέση το 1975 πήρε ο δις πρωταθλητής Walter Roehrl. Το Α110 έδωσε τη σκυτάλη των πρωταθλημάτων στην υπέροχη Lancia Stratos.

 

Η επόμενη γενιά του Alpine δεν είχε την επιτυχία του πρώτου μοντέλου, ενώ σήμερα η Renault έχει ανακοινώσει τη μεγάλη επιστροφή του μοντέλου για να τιμήσει το πρώτο Α110. Λέτε να ξανακατέβει και στα Rallye;

 

Επεξήγηση φωτογραφιών

1. Ένα Alpine σε διαμόρφωση Rallye (φωτ. ανοίγματος).
2. Alpine 1600 s
3. H έκδοση δρόμου.
4. Το συγκεκριμένο Alpine Α110 Group 4 έχει αυτόγραφο του Walter Roehrl και συμμετείχε σε αγώνα επίδειξης στα πλαίσια του DTM στο Nuerburgring το 2008. Δίπλα διακρίνεται μια Lancia Delta σε διαμόρφωση Safari Rallye.