Tης Νινέττας Κοντράρου-Ρασσιά
Εκφράζονται φόβοι ότι πάμε για άλλο ένα μουσείο εικαστικής τέχνης, πανέτοιμο κτηριολογικά, όπως το ΕΜΣΤ, πλην όμως κλειστό.

Ο λόγος για την Εθνική Πινακοθήκη, που η επέκτασή της ως έργο βαίνει καλώς, καθώς έχουν εξασφαλιστεί οι πόροι από το ΕΣΠΑ και δωρεά 13 εκατ. ευρώ από το Ιδρυμα Νιάρχος, αλλά μένει να εξευρεθούν τα κονδύλια για το στήσιμο της επανέκθεσης.

 

Το όραμα πάντως της διευθύντριας της Ε.Π. Μαρίνας Λαμπράκη-Πλάκα, όπως παρουσιάστηκε στο Συμβούλιο Μουσείων, είναι όταν ανοίξει να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις του 21ου αιώνα.

 

Για όσους δεν το θυμούνται, η Εθνική Πινακοθήκη επρόκειτο να ανοίξει φέτος. Αλλά το κτήριο είναι ακόμη γιαπί και η επαναλειτουργία της έχει ήδη μετατεθεί για το 2019. Η καθυστέρηση της ολοκλήρωσης του κτηριολογικού προγράμματος έχει σχέση και με τα νερά του Ιλισού ποταμού (κατ΄άλλους του Ηριδανού) που περνάνε κάτω από τα θεμέλια της οικοδομής.

 

Όπως και να ΄χει το πράγμα, τα προβλήματα που τώρα ανέκυψαν έχουν να κάνουν με το οικονομικό. Το ερώτημα πού θα εξευρεθούν πόροι για την επανέκθεση δεν έχει ακόμη απαντηθεί. Ούτως ή άλλως η κ. Πλάκα οφείλει να δρομολογήσει την προετοιμασία της έκθεσης σαν να υπήρχαν τα χρήματα. Γι΄ αυτό, εισηγήθηκε στο Συμβούλιο Μουσείων τη μουσειολογική και μουσειογραφική προμελέτη, η οποία θα ξεκινήσει με το εμβληματικό έργο του Π. Τέτση «Λαϊκή αγορά», αλλά θα συνεχίσει με μοντέρνο τρόπο, όπως είπε, ψηφιακές ξεναγήσεις, όπως και ξεναγήσεις μέσω Ίντερνετ.

 

Τον πυρήνα της νέας έκθεσης θα αποτελούν οι αίθουσες των μόνιμων εκθέσεων στον Α΄ και Β΄ όροφο του κτηρίου Β΄, όπου θα εκτίθεται η μόνιμη συλλογή της ελληνικής ζωγραφικής και χαρακτικής των 19ου και 20ού αιώνων, καθώς και μέρος του Β΄ υπογείου του Γ΄ κτηρίου, όπου θα παρουσιάζεται η μόνιμη συλλογή της Δυτικοευρωπαϊκής ζωγραφικής και χαρακτικής.

 

pinak3

 

Σταθερά πανό θα αναπτύσσονται σε όλο το ύψος του χώρου σχηματίζοντας θεματικές εστίες. Ειδικός φωτισμός σε συνδυασμό με το φυσικό φωτισμό του χώρου θα προβάλλει τα έργα. Στην ειδική μελέτη φωτισμού που έχει γίνει προβλέπεται να τοποθετηθούν ηλεκτροχρωμικά κρύσταλλα ασφαλείας ρυθμιζόμενης σκίασης. Εχει συνυπολογισθεί μέχρι και το υφιστάμενο μαρμάρινο δάπεδο, όπου για τη μείωση των γυαλισμάτων του προτείνεται ματ επεξεργασία και επίστρωση με υλικό νανοτεχνολογίας για την κάλυψη των πόρων.

 

Η κλειστή σήμερα Πινακοθήκη διαθέτει στις συλλογές της 20.000 έργα (τα μισά ζωγραφικά). Το παλαιό κτήριο θεμελιώθηκε το 1900 και είχε εμβαδόν 9.720 τ.μ. Με την επέκτασή της προστίθενται άλλα 11.040 τ.μ. και γίνεται 20.760 τ.μ. Στα 2.300 τ.μ. του νέου εκθεσιακού χώρου θα παρουσιάζονται 1.100 έργα (αντί των 400 παλαιότερα).

 

Οι αίθουσες των μόνιμων εκθέσεων επεκτείνονται και στους χώρους εναλλασσόμενων εκθέσεων στον Γ΄ όροφο του Β΄ κτηρίου. Στο κτήριο Β΄, στις αίθουσες εκθέσεων του Γ΄ ορόφου θα παρουσιάζονται με εναλλασσόμενο πρόγραμμα οι συνεχώς εμπλουτιζόμενες συλλογές της Σύγχρονης Τέχνης (20ού και 21ου αιώνα). Οι επισκέπτες θα έχουν δυνατότητα πρόσβασης και στα διαδραστικά τραπεζάκια, όπως επίσης στο αμφιθέατρο και την καφετέρια.

 

Για τη μουσειολογική και μουσειογραφική προμελέτη συνεργάστηκαν με τη Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα οι επιμελήτριες της Πινακοθήκης Μαρία Κατσανάκη, Ζίνα Καλούδη, Αννυ Μάλαμα, Λίνα Τσίκουτα, Εφη Αγαθονίκου, Μαριλένα Κασιμάτη.