Toυ Κώστα Κουφογιώργου

Η κατάργηση του Group B από την παγκόσμια ομοσπονδία αυτοκινήτου είχε δύο “διάσημα” θύματα: Tην Πόρσε 959 και την Φεράρι F40. Aν η Φεράρι ήταν ένα σπαρτιάτικο υπεραυτοκίνητο, η 959 ήταν ένα πολυτελές κουπέ με τεχνολογία που έδειξε τον δρόμο για τα επόμενα 20 χρόνια.

Η δεκαετία του ’80 ήταν, αγωνιστικά, πολύ πετυχημένη για την Πόρσε. Η 956 “αλώνιζε” στους αγώνες αντοχής, η Μακλάρεν κέρδιζε στην Φόρμουλα 1 με δικούς της κινητήρες και αυτό που έλειπε ήταν το παγκόσμιο πρωτάθλημα Ράλι. Εκείνη την εποχή τα ράλι αυτοκίνητα είχαν 500 ίππους, επιτάχυναν από τα 0 στα 100 σε λιγότερα από 4΄΄ και οι ειδικές διαδρομές ήταν γεμάτες από ενθουσιώδεις θεατές.

 

2 ayt

Η 959 εμφανίστηκε ως πρωτότυπο το 1983 στο Σαλόνι της Φρανκφούρτης και στηριζόταν στην 911 (που αλλού;) . Προοριζόταν για αγωνιστικό αυτοκίνητο που εκείνη την εποχή για να πάρει την Homologation από την Διεθνή Ομοσπονδία Αυτοκινήτου έπρεπε να παραχθεί σε 200 αντίτυπα. Το τελικό μοντέλο παραγωγής παρουσιάστηκε το 1986 και ήταν “φορτωμένο” από τεχνολογικές λύσεις που ακόμα και σήμερα ακούγονται εξωτικές.

 

3 ayt
Επίπεδος εξακύλινδρος κινητήρας με δύο υπερσυμπιεστές, 2849 κ.εκ. , απόδοσης 450 ίππων , 1400 κιλά βάρος και τελική ταχύτητα 315 χλμ/ω. , ηλεκτρονικά ελεγχόμενη τετρακίνηση που μεταβίβαζε την ισχύ του κινητήρα ανάλογα με την πρόσφυση του κάθε τροχού αλλά και ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ανάρτηση που άλλαζε το ύψος του αυτοκινήτου ανάλογα με την περίσταση. Οι δύο υπερσυμπιεστές έμπαιναν διαδοχικά και ανάλογα με τις στροφές του κινητήρα.

Η εμπλοκή του δεύτερου υπερσυμπιεστή άρχιζε μετά τις 4000 σ.α.λ. αλλάζοντας τον ήχο της 959 μιας και ο δεύτερος δεν είχε σιγαστήρα. Η αεροδυναμική του αυτοκινήτου είχε σχεδιαστεί έτσι ώστε να παράγει ελάχιστη άντωση, κάνοντας την σταθερή ακόμα και με 300 χλμ/ω. Άλλωστε η κύρια διαφορά με την F40 ήταν ότι η Φεράρι είχε αγωνιστικό προσανατολισμό ενώ η Πόρσε ήταν δρομέας μεγάλων αποστάσεων.

 

4 ayt

Μόλις 283 (άλλοι λένε 292) 959 κατασκευάστηκαν και πωλήθηκαν σε επιλεγμένους πελάτες. Αν και η τιμή της ήταν εκείνη την εποχή 210.000 ευρώ , όλα τα αυτοκίνητα πωλήθηκαν αμέσως. Ανάμεσα στους ιδιοκτήτες 959 ήταν ο διάσημος μαέστρος Φον Κάραγιαν αλλά και ο Μπιλ Γκέιτς. Αργότερα οι τιμές εκτοξεύτηκαν και σήμερα φτάνουν τα 1,5 εκατομμύρια δολάρια.

Η 959 δοκιμάστηκε και στους αγώνες παρόλη την κατάργηση του Group B κερδίζοντας τον αγώνα Παρίσι-Ντακάρ του 1986.Υπήρξε και μια έκδοση για τους αγώνες αντοχής με τον κωδικό 961 που δεν είχε όμως ιδιαίτερη επιτυχία.

 

5 ayt

Η 959 είναι ακριβοθώρητη λόγω της σπανιότητας και της τιμής της. Όποιος θέλει να την δει πρέπει να επισκεφτεί το Μουσείο της Πόρσε στο Τσούφενχαουζεν της Στουτγάρδης όπου βρίσκεται η έκδοση δρόμου και η αγωνιστική έκδοση. Στο παλιότερο Μουσείο υπήρξε και το πρωτότυπο μοντέλο το οποίο σήμερα δεν είναι ανάμεσα στα εκθέματα.

Επεξηγήσεις Φωτογραφιών

1. Η 959 σε έκδοση δρόμου
2. Το πρωτότυπο του 1983 από το παλιό μουσείο της Πόρσε.
3. Σπουδή της 959 για δοκιμές στην αεροσήραγγα. Από την ετήσια έκθεση Ρέτρο Κλάσικ.
4. Η έκδοση για το Παρίσι-Ντακάρ από το γαλλικό μουσείο αυτοκινήτου.
5. Η 961 που συμμετείχε στους αγώνες αντοχής.