Λεπτομέρεια της πρώτης 911

 

911: ο αριθμός που προέκυψε κατά τύχη

Κείμενο-φωτ.: Κώστας Κουφογιώργος

Θα έχετε ακούσει την ιστορία πολλές φορές για κάποιον που οδηγούσε λέει σε μια Autobahn με 200 χλμ./ω. και ξαφνικά τον προσπέρασε μια 911 με 300 χλμ./ω. Οι Γερμανοί λένε αστειευόμενοι ότι ο μέσος οδηγός της 911 δεν είναι υποχρεωμένος να σταματάει στα κόκκινα φανάρια και να υπακούει στα όρια ταχύτητας.

Άλλωστε στις μεγάλες ευθείες της Αutobahn 5 τερματίζουν οι δοκιμαστές οδηγοί τα νέα μοντέλα της φίρμας, όταν δεν τα οδηγούν στην κλειστή πίστα της Porsche στο Weissach, έξω από τη Στουτγάρδη.

 

Πέρα όμως από τους μύθους, ένα είναι σίγουρο: η 911 είναι το απόλυτο σπορ γερμανικό αυτοκίνητο, όσα κουάτρο και να βγάλει η Audi, όσα Μ και να βγάλει η BMW και όσα AMG και να λανσάρει η Mercedes. H 911 έχει ξεπεράσει σε φήμη και την ίδια την Porsche. Οι Γερμανοί την αποκαλούν Neun Elfer (Eννιά εντεκάρης) και όχι Porsche, το δεύτερο είναι περιττό.

 

2412 2 k

Η 754, πρόγονος της 911 

 

Σόι πάει το βασίλειο

Ο παππούς Ferdinard σχεδίασε τον «Σκαραβαίο», ο γιος Ferry την 356, την πρώτη μεγάλη επιτυχία της Porsche, ο εγγονός Ferdinard Alexander «Butzi» την 911.

Στα τέλη της δεκαετίας του ’50 η Porsche χρειαζόταν ένα διάδοχο για την πετυχημένη 356, ενώ ο εγγονός Butzi είχε πιάσει δουλειά στην εταιρεία του πατέρα του το 1957 και είχε φέρει πολλές νέες ιδέες. Μέχρι τότε η Porsche στηριζόταν στο «light is beautiful» με τον τετρακύλινδρο αερόψυκτο κινητήρα, παρόμοιο με αυτόν του «Σκαραβαίου» και σε πολύ ελαφριά σασί που αντιστάθμιζαν το μειονέκτημα της μικρής απόδοσης. Εκτός όμως από την εμπορική της επιβίωση, η 356 αποτέλεσε τη βάση για την αγωνιστική πορεία της φίρμας, αφού σε αυτή βασίστηκαν οι αγωνιστικές κατασκευές της εκείνη την εποχή.

 

2412 3 k

 Η πρώτη 911 από το 1964

 

Η νέα δεκαετία άρχιζε, ο κόσμος έμπαινε σε μια περίοδο οικονομικής ανάπτυξης 15 χρόνια μετά το πέρας του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου και τα μικρά αυτοκίνητα δεν ήταν πια η μόδα. Η νέα Porsche πρέπει να είναι μεγαλύτερη και ισχυρότερη, αλλά και να στηρίζεται στις βασικές αρχές της εταιρείας. Αερόψυκτος, επίπεδος κινητήρας τοποθετημένος πίσω και φυσικά πίσω κίνηση.

 

Η 754, που έγινε 901, που έγινε 911

Η αρχή έγινε από την 754, μια σπουδή της Porsche που έμοιαζε πολύ στην 911. Το πρωτότυπο κατασκευάστηκε το 1959, το μπροστινό μέρος ήταν ίδιο με την 911, ενώ το πίσω ήταν διαφορετικό. Μηχανικά ήταν παρόμοια με την 911, με τον αερόψυκτο, επίπεδο κινητήρα στο πίσω μέρος, με χωρητικότητα 1.966 κ.εκ. και απόδοση 130 PS.

 

2412 4 k

Διαχρονική σιλουέτα 

 

Όμως η 754 ήταν τετραθέσια και ο Ferdinard Alexander Porsche δεν ήθελε ένα οικογενειακό μοντέλο, αλλά ένα σπορ. Κάπου εκεί άρχισε πια να τελειοποιείται η μορφή της 911. Σήμερα το Μουσείο της Porsche διαθέτει μία τετραθέσια 754 σε άψογη κατάσταση.

 

Το 1970 η Porsche δημιούργησε μια stretch έκδοση της 911, την Typ 915 με 4 θέσεις, που επίσης δεν μπήκε ποτέ στην παραγωγή.

 

H 911 εμφανίστηκε στο Σαλόνι της Φρανκφούρτης το 1963 και το αρχικό της όνομα ήταν 901. Όμως επειδή τα δικαιώματα για τους τριψήφιους αριθμούς με το ψηφίο «0» στη μέση τους είχε κλείσει η Peugeot, η νέα Porsche ονομάστηκε 911, ενώ είχαν ήδη κατασκευαστεί περίπου 80 μονάδες με τον κωδικό 901. Το νέο μοντέλο δεν είχε, πέρα από τις βασικές αρχές που προαναφέραμε, καμιά σχέση με την 356. Ο κινητήρας ήταν επίπεδος, εξακύλινδρος, 2 λίτρων και απόδοσης 130 ίππων, το νέο μοντέλο είχε 2 + 2 θέσεις, ενώ το μόνο που μπορεί να πει κάποιος για την αισθητική του αμαξώματος είναι ότι παραμένει αξεπέραστη, αφού ακόμη και σήμερα η 911 αντλεί τις βασικές της γραμμές από αυτό το πρώτο μοντέλο.

 

2412 5 k

 Η πρώτη και η δεύτερη έκδοση της 911 από τις δεκαετίες ΄60 και ΄70 αντίστοιχα

 

Η 911 όμως εκτός από ένα σπορ αυτοκίνητο ήταν και χρηστική. Είχε χώρο αποσκευών, κανονικές διαστάσεις, χωρίς όμως να έχει περιττό βάρος από πολυτέλειες, όπως τα sport Gt της εποχής. Όμως παρέμενε ένα δύσκολο αυτοκίνητο, στο όριο λόγω της διαρρύθμισης «όλα πίσω», κάτι που εξίταρε τον έμπειρο οδηγό αλλά θα μπορούσε να οδηγήσει σε επικίνδυνες καταστάσεις έναν άπειρο, καθημερινό χρήστη. Ακόμα και σήμερα η 911 παρουσιάζει έντονη υποστροφή και υπερστροφή και μόνο με τη βοήθεια ηλεκτρονικών μπορεί να κινηθεί σε γρήγορους ρυθμούς από έναν μη «μυημένο». Αλλά ποιος είπε ότι τα σπορ αυτοκίνητα είναι ευκολοδήγητα;

 

Δεκαετία του ’70: η καθιέρωση

Η πρώτη 911 ήταν σπαρτιατική σε σχέση με τα πολυτελή Gt της εποχής, αλλά πολύ καλοφτιαγμένη. Μοναδική πολυτέλεια, η ξύλινη επένδυση μέρους του εσωτερικού διακόσμου και σήμα κατατεθέν τα στριμωγμένα 5 όργανα στο ταμπλό, κάτι που κρατάει μέχρι σήμερα. Είχε 5 ταχύτητες, ζύγιζε 1.080 κιλά, επιτάχυνε μέχρι τα 100 σε 9,1΄΄ και στοίχιζε 21.900 μάρκα.

 

2412 6 k

 Η κλασική «Ducktail»

 

Υπήρχε επίσης η 912, που ήταν η φθηνότερη έκδοση της 911, η οποία χρησιμοποιούσε τον παλιό κινητήρα της 356.

Το 1966 εμφανίστηκε η πρώτη Τarga (το όνομα προέρχεται από τον γνωστό αγώνα στην Ιταλία) με ανασυρόμενη οροφή και η S με 160 ίππους, η οποία το 1969 απέκτησε ισχυρότερο κινητήρα 190 ίππων και 232 χλμ./ω. τελική ταχύτητα. Φυσικά η Porsche δεν άργησε να ρίξει την 911 στην αγωνιστική αρένα με την έκδοση S- TdF (Tour de France) αλλά και την 911 R. Η δεύτερη, για λόγους βάρους, είχε αντί μεταλλικών πλαστικά εξαρτήματα, με αποτέλεσμα στις απαιτητικές συνθήκες του αγώνα να ακούγονται ανησυχητικά τριξίματα.

 

Η πρώτη συμμετοχή σε αγώνα ήταν στο Μόντε Κάρλο του 1965, όπου δύο στελέχη τις εταιρείας -που όμως δεν ήταν επαγγελματίες οδηγοί- ανέλαβαν να δοκιμάσουν το νέο μοντέλο. Η εντολή ήταν να επιστρέψουν το αυτοκίνητο άθικτο ακόμα και αν έρχονταν τελευταίοι. Η 911 στο συγκεκριμένο αγώνα ήταν ελαφρά τροποποιημένη και το πλήρωμα κατάφερε να τερματίσει πέμπτο… και με το αυτοκίνητο χωρίς γρατσουνιά.

 

Το 1967 οι Vic Elford και David Stone πέτυχαν την πρώτη νίκη της 911 στο Ράλι Κορσικής με μια R, η οποία κατασκευάστηκε σε 23 κομμάτια, εκ των οποίων 4 παρέμειναν στο εργοστάσιο και τα υπόλοιπα πωλήθηκαν αντί 45.000 μάρκων.

 

2412 7 k

Δύο 911 στο Nordschleife και η νικήτρια του Ντακάρ του 1984

 

Το 1971 ο κυβισμός αυξήθηκε στα 2,2 λίτρα έως 2,4 λίτρα για τις πιο γρήγορες εκδόσεις και οι ιπποδυνάμεις κυμαίνονταν από 130 έως 210 ίππους.

Φυσικά όλα αυτά τα χρόνια η 911 άλλαξε και αισθητικά κυρίως στις λεπτομέρειες. H σπουδαιότερη όμως, όχι μόνο της δεκαετίας αλλά ίσως και όλης της σειράς, είναι η 911 RS 2,7 Carrera. Ήταν μια αγωνιστική κατασκευή με πινακίδες κυκλοφορίας, με μια χαρακτηριστική αεροτομή η οποία έμοιαζε με ουρά πάπιας, γι’ αυτό και απέκτησε το παρατσούκλι «Ducktail». Ήταν όμως και η πρώτη 911 Carrera (το όνομα προερχόταν από τον αγώνα Carrera Panamericana) η οποία είχε απόδοση 210 ίππων, επιτάχυνε μέχρι τα 100 σε 5,6» και είχε τελική που πλησίαζε τα 250 χλμ./ω.

 

Υπήρχε και η ισχυρότερη και σπανιότερη RSR 3,0 με 330 ίππους η οποία υπήρξε ιδανική αγωνιστική επιλογή και για την εργοστασιακή ομάδα και για ιδιώτες, κερδίζοντας αγώνες σε όλον τον κόσμο, όπως το Targa Florio του 1973.

 

2412 8 k

Η RSR που κέρδισε το Targa Florio του 1973

 

Σήμερα η «Ducktail» είναι μία από τις ακριβότερες 911, με τιμές που μπορούν να ξεπεράσουν τα 800.000 ευρώ και να φτάσουν ακόμα και το 1.000.000.

 

Το 1973 το ιταλικό περιοδικό «Quattroruote» είχε δώσει μία «Ducktail» στον πρωταθλητή της Formula 1 Emerson Fittipaldi. Ο Βραζιλιάνος, αφού «της έδωσε και κατάλαβε», έδωσε καλή βαθμολογία σε αναρτήσεις, επιτάχυνση, φρένα και κινητήρα, αλλά δεν του άρεσε η εργονομία, ενώ η αισθητική της του φαινόταν συντηρητική. Αν και το συγκεκριμένο αυτοκίνητο ήταν σπαρτιατικά εξοπλισμένο και οι αναρτήσεις δεν ήταν άνετες για καθημερινή χρήση, πουλήθηκαν όλα τα 1.500 κομμάτια που κατασκευάστηκαν. Η έκδοση με τα 2,7 λίτρα έμεινε στην παραγωγή μέχρι το 1977.

Τέλος του Α’ Μέρους