Ο Γιώργος Στεφανακίδης με τη σύμπραξη των Εβελίνας Αραπίδη και Μάιρας Μηλολιδάκη δημιουργούν την Pietà: μία μουσικοθεατρική παράσταση (πρεμιέρα την Κυριακή 9 Οκτωβρίου), με κεντρικό άξονα την Pietà, δηλαδή το Έλεος. Αυτό το είδος του ελέους που ακολουθεί το βαθύ, ανθρώπινο θρήνο της απώλειας. Της απώλειας που είναι ριζωμένη ανάμεσα στις βαθύτερες πεποιθήσεις μας και πρωτοστατεί στη δημιουργία του φόβου και εν τέλει της κάθαρσης.

Επί σκηνής βλέπουμε δύο γυναίκες, μία ηθοποιό και μία υψίφωνο, δύο άχρονες φιγούρες που υποδύονται τέσσερις βιβλικές μορφές. Με λόγο πρωτότυπο, ποιητικό και μέσα σε ένα ηλεκτρονικό, ηχητικό τοπίο καταφέρνουν να αποσυνθέσουν τον απόλυτο πόνο και να οδηγήσουν τα εκφραστικά μέσα στα άκρα. Η Pietà αποτελεί το πρώτο μέρος του τρίπτυχου «Pietà – Verità – Libertà», που στο σύνολό του εξερευνά την αιώνια αναζήτηση της μιας αλήθειας που οδηγεί τον άνθρωπο στην ελευθερία.

 

Σκηνοθετικό σημείωμα

Τα πιο ευρέως διαδεδομένα κείμενα της παγκόσμιας γραμματείας είναι τα μεγάλα θρησκευτικά κείμενα (Βίβλος, Ουπανισάδες, Τάο τε Κινγκ κ.ά.). Τα διαπερνά μια κοινή συνισταμένη, που έχει βασανίσει τον άνθρωπο από καταβολής πολιτισμού, μια μη-έννοια με χιλιάδες ονόματα: Θεός, Φώτιση, Πραγμάτωση, Εαυτός, Αυτό, Βουδική Φύση. Διαρκής ανθρώπινη αγωνία είναι η αναζήτηση αυτού του «κάτι».

 

Οι νοθευμένες μέσα από το πέρασμα των χρόνων θρησκευτικές γραφές απέκρυψαν έντεχνα το αρχικό, αυτονόητο μήνυμα, μήνυμα μιας γραμμής ή μιας παραγράφου το πολύ, και έχουν μπολιάσει τη συνείδησή μας με κανόνες, μύθους και φόβο. Η κόλαση, ο παράδεισος, η εγγενής αίσθηση του καλού και του κακού και η συνέπεια των πράξεων δημιουργεί στον άνθρωπο την αίσθηση ότι είναι μικρός μέσα σε μια συντριπτική και ακατανόητη ζωή, όπου πρωτοστατεί ο πόνος και ο φόβος. Όμως οι μύθοι είναι απόλυτα γοητευτικοί.

 

pieta

 

Το έργο «Pietà» (πρώτο μέρος του τριπτύχου «Pietà-Verità-Libertà») γράφτηκε με βάση τις ιστορίες τεσσάρων βιβλικών μορφών απαθανατισμένες στη γλυπτική φιγούρα της pietà του Μικελάντζελο, με κοινό άξονα τη χριστιανική θρησκευτική πίστη και το βαρύ φορτίο της κληρονομικής ενοχής ενός αμαρτήματος που ποτέ δεν διαπράξαμε. Μέσα στην ποιητικότητα βρήκα τη φόρμα του κειμένου που ταίριαζε σε ένα τόσο υπερβατικό θέμα και μουσικά η σύμπραξη ηθοποιού – υψιφώνου λειτούργησε καταλυτικά στην απόδοση της αγγελικής/δαιμονικής φύσης της πραγματικότητας που είναι πάντα ο τελικός στόχος της οποιασδήποτε ποιητικής ή μουσικής υπέρβασης.

 

Γράφοντας και σκηνοθετώντας την παράσταση ένιωσα πολλές φορές ότι μια λέξη ή μια νότα έχουν ακόμα (ευτυχώς) την ικανότητα να γίνουν δάχτυλα που δείχνουν το φεγγάρι· και το φεγγάρι παραμένει πάντα (ευτυχώς) η ζωή που συμβαίνει εκτυφλωτική μπροστά στα μάτια μας. Με το έργο μας επιθυμούμε να δυναμιτίζουμε τα θεμέλια της γνώσης μας, ειδικά τώρα που ζούμε σε μια εποχή που διαφημίζει τη «γνώση» ως την υπέρτατη αρχή· να θέσουμε σε λειτουργία έναν ωρολογιακό μηχανισμό, μια σιωπηλή βόμβα η οποία σκάει μέσα μας, (ευτυχώς όχι μόνο) με τον πιο εκκωφαντικό κρότο όταν ανάβουμε οι ίδιοι το φιτίλι.

 

Συντελεστές

Κείμενο, μουσική, σκηνοθεσία: Γιώργος Στεφανακίδης

Κοστούμια: Γιώργος Στεφανακίδης, Εβελίνα Αραπίδη

Φωτισμοί: Γιώργος Στεφανακίδης

Φωτογραφίες: Γιώργος Παντελεάκης

Ερμηνεύουν: Εβελίνα Αραπίδη (ηθοποιός), Μάιρα Μηλολιδάκη (υψίφωνος)

 

Πληροφορίες

Προγραμματισμένη πρεμιέρα: Κυριακή 9 Οκτωβρίου

Ημέρες & ώρες παραστάσεων: κάθε Κυριακή στις 21:30 έως τις 27 Νοεμβρίου 2016

Διάρκεια: 45 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)

Τιμή εισιτηρίου: 10 €

Χώρος: Από Μηχανής Θέατρο, Ακαδήμου 13, Μεταξουργείο. Τηλ.: 210 0523 1131