Του Νίνου Φένεκ Μικελίδη

Στην ταινία «Spotlight: Όλα στο φως», του Τομ ΜακΚάρθι, γύρω από τον αγώνα μιας ομάδας δημοσιογράφων να φέρουν στο φως το σκάνδαλο σεξουαλικής κακοποίησης στους κόλπους της Καθολικής Εκκλησίας, απονεμήθηκε τελικά το Όσκαρ καλύτερης ταινίας, παραμερίζοντας το μεγάλο φαβορί «Η επιστροφή» του Αλεχάντρο Γκονζάλεζ Ινιαρίτου, γύρω από τον αγώνα επιβίωσης ενός βουνίσιου κυνηγού γουνών στις αφιλόξενες πεδιάδες της Άγριας Δύσης.

Ο Ινιαρίτου, πάντως, κέρδισε, δεύτερη κατά σειρά χρονιά (μετά το «Birdman»), το Όσκαρ σκηνοθεσίας, με τον πρωταγωνιστή του, Λεονάρντο ΝτιΚάπριο, να κερδίζει το Όσκαρ καλύτερης ανδρικής ερμηνείας. Η ταινία του ΜακΚάρθι κέρδισε και ένα τρίτο βραβείο, το Όσκαρ φωτογραφίας, αντίθετα με το «Spotlight» που κέρδισε συνολικά δυο μόνο βραβεία, το δεύτερο για διασκευασμένο σενάριο.

Από ένα βραβείο κέρδισαν οι ταινίες «Το μεγάλο σορτάρισμα» του Άνταμ ΜακΚέι (πρωτότυπου σεναρίου) και «Οι μισητοί οκτώ» του Κουέντιν Ταραντίνο (μουσικής). Αντίθετα, τα περισσότερα βραβεία, συνολικά έξι, μάζεψε η περιπέτεια   «Mad Max: Ο δρόμος της οργής», με τα περισσότερα στις τεχνικές κατηγορίες.

 

4 ορκαρ

Παραλαμβάνοντας το βραβείο καλύτερης ταινίας, ο παραγωγός του «Spotlight», Μάικλ Σιούγκαρ, τόνισε πως ελπίζει «το βραβείο αυτό να έχει αντίκτυπο στο Βατικανό». Στη δική του προσφώνηση, ο ΝτιΚάπριο ανάφερε πως «το φτιάξιμο της ταινίας αναφερόταν στη σχέση του ανθρώπου με τη φύση», αναφορά που του έδωσε την ευκαιρία να προσθέσει πως «η κλιματική αλλαγή είναι πραγματική, συμβαίνει τώρα».

 

Αναμενόμενο ήταν το βραβείο ξενόγλωσσης ταινίας που απονεμήθηκε στην ουγγρική «Ο γιος του Σαούλ» του Λάζλο Νέμες, ταινία που παρουσιάζει με ένα διαφορετικό, συγκλονιστικό τρόπο, το Ολοκαύτωμα, με το Όσκαρ καλύτερου ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους να απονέμεται στην ταινία «Έμι», πορτρέτο της τραγικής τραγουδίστριας Έμι Γουάινχαουζ.

3 οσκαρ

 

Μικρή έκπληξη αποτέλεσε η απονομή του Όσκαρ δεύτερου ανδρικού ρόλου στον Μάρκ Ράιλανς για την ταινία «Η γέφυρα των κατασκόπων» (βραβείο που είχαμε προβλέψει) εκεί που σχεδόν σίγουρα ήταν πως θα το έπαιρνε ο Σιλβέστερ Σταλόνε για το ρόλο του στην ταινία «Κριντ».

Το πρόσφατο θέμα της λειψής εκπροσώπησης των μαύρων και άλλων μειονοτήτων στις φετινές βραβεύσεις, η Ακαδημία Κινηματογράφου προσπάθησε να το καλύψει αναθέτοντας την παρουσίαση της απονομής στο μαύρο κωμικό ηθοποιό, Κρις Ροκ, ο οποίος εκμεταλλεύτηκε το ρόλο του για να κάνει διάφορα χιουμοριστικά σχόλια, ξεκινώντας την τελετή λέγοντας «αν έβαζαν υποψηφιότητα οι παρουσιαστές δεν θα μου έδιναν τη δουλειά».

Δηκτικό ήταν το σχόλιό του στην παρουσίαση του In Memoriam, του τακτικού προγράμματος αφιερωμένου σε όσες προσωπικότητες του κινηματογράφου «έφυγαν» στη διάρκεια 2015, όταν ανάφερε πως το αφιέρωμα αυτό θα τιμούσε τους «μαύρους εκείνους που θα είχαν σκοτωθεί από μπάτσους ενώ πήγαιναν στο σινεμά».

 

2 ορκαρ

ΤΑ ΒΡΑΒΕΙΑ

Καλύτερης ταινίας: Spotlight
Σκηνοθεσίας: Η επιστροφή
– Α΄ ανδρικού ρόλου: Λεονάρντο ΝτιΚάπριο (Η επιστροφή)
– Α΄ γυναικείου ρόλου: Μπρι Λάρσον (Το δωμάτιο)
Β’ ανδρικού ρόλου: Μάρκ Ράιλανς (Η γέφυρα των κατασκόπων)
Β’ γυναικείου ρόλου: Αλίσια Βικάντερ (Το κορίτσι από τη Δανία)
Ταινία κινουμένων σχεδίων μεγάλου μήκους: Τα μυαλά που κουβαλάς
Φωτογραφίας: Η επιστροφή
Κοστουμιών: Mad Max: ο δρόμος της οργής
Ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους: Έμι
Ντοκιμαντέρ μικρού μήκους: A Girl in the River
Μοντάζ: Mad Max: Ο δρόμος της οργής
Ξενόγλωσσης ταινίας: Ο γιος του Σαούλ
Μακιγιάζ και κόμμωσης: Mad Max: ο δρόμος της οργής
Μουσικής: Ενιο Μορικόνε για την ταινία Οι μισητοί οκτώ
Πρωτότυπου τραγουδιού: Writing’s on the Wall
Σχεδιασμού παραγωγής: Mad Max: ο δρόμος της οργής
Κινουμένων σχεδίων μικρού μήκους: Bear Story
Μικρού μήκους: Stutterer
Ήχου: Mad Max: ο δρόμος της οργής
Μιξάζ ήχου: Mad Max: ο δρόμος της οργής
Οπτικών εφέ: Ex Machina
Πρωτότυπου σεναρίου: Spotlight
Διασκευασμένου σεναρίου: Το μεγάλο Σορτάρισμα