Ως μια κίνηση εντυπωσιασμού εκλαμβάνεται η απόφαση του Αρ. Μπαλτά να αναθέσει στον διεθνούς φήμης «αιρετικό» Βέλγο εικαστικό, σκηνοθέτη, χορογράφο, σκηνογράφο και σχεδιαστή Γιαν Φαμπρ την διεύθυνση του Ελληνικού Φεστιβάλ. Γνωστός στο ελληνικό κοινό από το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας όπου έχει παρουσιάσει επανειλημμένα εξαιρετικής ποιότητας δουλειές του ο 58χρονος καλλιτέχνης έχει συνάψει και φιλίες με διαπρεπείς Ελληνες καλλιτέχνες όπως για παράδειγμα με τον Θόδωρο Τερζόπουλο, ενώ ήταν πάντα σε πολύ καλή επικοινωνία και με τον Γιώργο Λούκο τον οποίο θα αντικαταστήσει μετά την ξαφνική αποπομπή του από την ίδια θέση.

Το ερώτημα που τίθεται είναι αν γνωρίζει ο Γιαν Φαμπρ τις δυσκολίες που θα αντιμετωπίσει στην Ελλάδα με δεδομένες τις ιδιαιτερότητες του ελληνικού κοινού και κυρίως του εγχλώριου καλλιτεχνικού δυναμικού με το οποίο πρέπει να συνεργαστεί. Και το κυριώτερο αν είναι διατεθειμένος να αφήσει την Αμβέρσα για να εγκατασταθεί στην Αθήνα ή θα διευθύνει το Ελληνικό Φεστιβάλ από το Βέλγιο;

Η επιλογή πάντως του σημαντικού αυτού καλλιτέχνη ως επικεφαλής ενός κρατικού οργανισμού ενέχει και ένα ρίσκο για το Υπουργείο Πολιτισμού, γιατί ως εικαστικός ο Γιαν Φαμπρ έχει κάνει ακραία πράγματα για να εντυπωσιάσει και να προκαλέσει τις προσφιλείς σε αυτόν και στο είδος της τέχνης που υπηρετεί, αντιδράσεις. Για παράδειγμα προ ολίγων ετών παρουσίασε στη Μπιενάλε της Βενετίας πέντε έργα εμπνευσμένα από την Πιετά του Μιχαήλ Αγγέλου. Σε ένα από αυτά η Παρθένος Μαρία απεικονίζεται με μορφή νεκροκεφαλής, ενώ ο Χριστός που κρατά στην αγκαλιά της νεκρό, φέρει την όψη του καλλιτέχνη, κάτι που προκάλεσε ποικίλλες αντιδράσεις.

Παλαιότερα, είχε την ιδέα να φτιάξει μια εικαστική εγκατάσταση στη Γάνδη με 8.000 φέτες ζαμπόν τοποθετημένες γύρω από οκτώ νεοκλασικές κολώνες. Μάλιστα σκόπευε να τις αφήσει εκεί για τρεις ολόκληρους μήνες, να σαπίσουν για να συγκεντρωθούν σμήνη από μύγες… Ζωντανό αποκρουστικό θέαμα που θα προκαλούσε φυσικά τα αντανακλαστικά της κοινωνίας. Οπως συνέβη και προ τετραετίας όταν ξεσήκωσε πλήθος αντιδράσεων ένα βίντεο που ήθελε να γυρίσει με πρωταγωνίστριες γάτες οι οποίες εκσφενδονίζονταν στον αέρα. Τα καημένα τα ζώα έβγαζαν σπαρακτικές κραυγές, κάτι που προκάλεσε τις φιλοζωϊκές οργανώσεις του Βελγίου οι οποίες προσπάθησαν να σταματήσουν την κακοποίησή τους. Τα γυρίσματα έγιναν τον Οκτώβριο του 2012 στο δημαρχείο της Αμβέρσας. Οι συνεργάτες του Γιαν Φαμπρ πετούσαν τις γάτες στον αέρα με σκοπό να προσγειωθούν στα σκαλοπάτια της εισόδου του κτηρίου… Οσο διαρκούσαν τα γυρίσματα συγκεντρώθηκε πλήθος κόσμου που διαμαρτυρόταν για την βάναυση αυτή συμπεριφορά. Τελικά, διακόπηκαν τα γυρίσματα και ο Γιαν Φαμπρ κατηγορήθηκε για την απαράδεκτη αυτή συμπεριφορά του από φορείς και προσωπικότητες της Αμβέρσας. Ωστόσο, ο ίδιος απέδωσε τον θόρυβο που προκλήθηκε εις βάρος του σε συνωμοσία των πολιτικών του εχθρών από το κεντροδεξιό κόμμα.