Η ελληνική ναυτιλία κρατάει τα σκήπτρα στις θάλασσες του κόσμου, συμβάλλοντας στην τόνωση της ελληνικής οικονομίας. Δίπλα στα πλοία, κινούνται και κάποιοι άνθρωποι και αυτοί της θάλασσας, που ρυθμίζουν την εύρυθμη λειτουργία της Ναυτιλίας. Οι νηογνώμονες.

 

Είναι οι τεχνικοί οργανισμοί που καταρτίζουν κανονισμούς ασφαλείας, τόσο για τη ναυπήγηση των πλοίων όσο και για τον εξοπλισμό τους, κατατάσσοντας αυτά σε κλάση (classification). Με ειδικούς επιθεωρητές (surveyors) τα παρακολουθούν καθ΄ όλη τη διάρκεια της ζωής τους, είτε με περιοδικές είτε με έκτακτες επιθεωρήσεις. Η πρώτη και πιο γνωστή τέτοια εταιρία είναι η βρετανική Lloyds, από τον 17ο αιώνα!
Στην Ελλάδα οι νηογνώμονες αναπτύχθηκα ιδιαίτερα τις τελευταίες δεκαετίες.

 

Μια από τις νέες και δυναμικές είναι ο «Φοίνιξ». Ο Αρης Αρβανιτάκης είναι ναυπηγός μηχανικός και CEO του οργανισμού «Φοίνιξ Νηογνώμων ΑΕ . Ο οργανισμός έγινε πρόσφατα γνωστός και στην Ελλάδα μετά την αναγνώρισή του από την Ελληνική Δημοκρατία σαν φορέας ελέγχου πλοίων για την έκδοση πιστοποιητικών αξιοπλοΐας. Στη συνέντευξη που ακολουθεί μας περιγράφει πως μια ελληνική εταιρία έφτασε να παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στους κολοσσούς της θάλασσας.

 

– Φοίνιξ Νοηγνώμων ΑΕ . Από την επωνυμία της εταιρείας είναι προφανές ότι μιλάμε για νηογνώμονα! Το «Φοίνιξ» όμως πως προέκυψε; Είναι κάπως ασυνήθιστο…
– Έχετε δίκιο! Η ιδέα για την επιλογή του ονόματος του οργανισμού προέκυψε κατά την διάρκεια ενός ταξιδιού στην περιοχή της αρχαίας Φοινίκης, στο σημερινό Λίβανο. Υπάρχει η άποψη ότι στο μέρος αυτό καταγράφεται η απαρχή της εμπορικής ναυτιλίας. Μια αρχή, ένα ξεκίνημα σε κάτι δύσκολο και παράλληλα συναρπαστικό! Είναι προφανείς λοιπόν οι συνειρμοί…
– Θέλετε να μας πείτε λίγα λόγια για την ίδρυση του Φοίνικα; Πως πήρατε μια τέτοια απόφαση;
– Η εταιρεία ιδρύθηκε το 2000. Σύμφωνα με τα ιστορικά δεδομένα των άλλων νηογνωμόνων είμαστε ακόμη σε νηπιακή ηλικία! Η αλήθεια είναι ότι η απόφαση της ίδρυσης του Φοίνικα, σαν νηογνώμονα, σε μια εποχή δύσκολη για τους νηογνώμονες, με πληθώρα νέων και αυξανόμενων θεσμικών και συστημικών απαιτήσεων, ήταν μια επιλογή που επιχειρηματικά τουλάχιστον υπήρξε παράτολμη! Ωστόσο, η έντονη δημιουργική αναζήτηση μου πάνω στο γνωστικό μου αντικείμενο και σε ό,τι είχα κάνει μέχρι τότε επαγγελματικά, ήταν ουσιαστικά μονόδρομος. Έτσι προέκυψε η δημιουργία μιας εταιρείας με τα χαρακτηριστικά ενός νηογνώμονα.

 

2 ν
– Από τότε πέρασαν δεκαπέντε χρόνια. Πώς θα κρίνατε την πορεία του Φοίνικα;
– Ήταν δύσκολα χρόνια! Ειδικά στην αρχή όπου ήμασταν εντελώς άγνωστοι! Η αξιοπιστία των νηογνωμόνων όπως ξέρετε, βασίζεται στην πίστη. Η κατάταξη σε κλάση, για πολλές σημαίες, δεν είναι υποχρεωτική και το πιστοποιητικό κλάσης δεν είναι υποχρεωτικό όπως άλλα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας. Ωστόσο, είναι απαραίτητο για την ασφάλιση ενός πλοίου. Πήρε χρόνια σκληρής δουλειάς για να αποκτήσουμε «υπόσταση» μέσα στο ναυτιλιακό χώρο «χτίζοντας» καλό όνομα, καλή φήμη! Να σε μάθουν, κι όταν ακούν Φοίνιξ η πρώτη σκέψη στο άκουσμα να είναι θετική. Έχουμε επενδύσει χρόνια σοβαρής δουλειάς στην εδραίωση της αξιοπιστίας μας, ως νηογνώμονα, και αυτό συνεχίζουμε να κάνουμε. Απόδειξη αυτού είναι ότι ο Φοίνικας, μετά και από την αναγνώριση της Ελλάδας, αναγνωρίζεται πλέον συνολικά από 15 ναυτιλιακές αρχές χωρών.

– Ποια ακριβώς είναι η ιδιαιτερότητα για αυτήν την αξιοπιστία που λέτε; Μπορείτε να το κάνετε πιο σαφές αυτό;
– Ακούστε, η νηογνωμονική δουλειά είναι ιδιαίτερα απαιτητική και δύσκολη, όχι μόνο λόγω της τεχνικής εξειδίκευσης και γνώσης που απαιτείται, αλλά και λόγω της ιδιαίτερης πελατειακής σχέσης που διαχειρίζεται. Ο πελάτης σου, αυτός που σε πληρώνει δηλαδή για τις υπηρεσίες σου είναι ο ίδιος που του ασκείς έλεγχο, που του απαιτείς να εφαρμόσει κανονισμούς που για αυτόν μεταφράζονται σε κόστος.

Αυτή η σχέση είναι από την φύση της λοιπόν ιδιαίτερη. Για νηογνώμονες όπως ο Φοίνικας, που δεν διαθέτουν το μέγεθος των μεγάλων παραδοσιακών νηογνωμώνων, είναι μια δύσκολη συνθήκη, όπου πρέπει να κάνεις σωστά τη δουλειά σου, να έχεις ένα πλοίο αξιόπλοο χωρίς κίνδυνο για τους ανθρώπους που ταξιδεύουν με αυτό, να μην βάζεις σε κίνδυνο το περιβάλλον και από την άλλη να έχεις μια καλή και έντιμη συνεργασία με τον πελάτη σου.

 

– Ο Φοίνικας πρόσφατα αναγνωρίστηκε και από τη χώρα μας σαν αναγνωρισμένος οργανισμός. Τι σημαίνει αυτό;
– Η σημασία αυτής της αναγνώρισης είναι μεγάλη και πολυδιάστατη. Καταρχήν να επισημάνουμε ότι η αναγνώριση αυτή καλύπτει τις απαιτήσεις της εθνικής νομοθεσίας και ουσιαστικά αλλάζει το τοπίο στην εγχώρια Ελληνική ναυτιλία. Η παρουσία μας στην αγορά θα βοηθήσει στην εξυγίανση της, δημιουργώντας συνθήκες υγιέστερου ανταγωνισμού. Ως γνωστόν οι μονοπωλιακές καταστάσεις σε ευαίσθητες δραστηριότητες, όπως ο έλεγχος της αξιοπλοΐας των πλοίων, δημιουργεί κινδύνους τόσο στην ασφάλεια πλοίων και επιβαινόντων όσο και του περιβάλλοντος.

Ο Φοίνικας έχει δομές και φιλοσοφία που θα τον βοηθήσουν να δώσει ένα καινούργιο στίγμα στην αγορά δημιουργώντας ποιοτικές σχέσεις εμπιστοσύνης και σιγουριάς τόσο με τους πελάτες του όσο και με το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής που είναι η εποπτεύουσα αρχή. Σε εσωτερικό επίπεδο αυτή η αναγνώριση είναι μια ακόμη επιβράβευση και αναγνώριση των ποιοτικών χαρακτηριστικών του Φοίνικα που μας πρόσφερε χαρά και συγκίνηση.
Παράλληλα είναι εξαιρετικά ισχυρή η αίσθηση της ευθύνης που συνεπάγεται αυτή η αναγνώριση και αυτήν την ευθύνη θα την τιμήσουμε στο ακέραιο προς όλες τις πλευρές. Στο κεντρικό μας γραφείο, στον Πειραιά, έχει συσταθεί τμήμα Ελληνικής αρχής με προσωπικό κατάλληλα εκπαιδευμένο και ήδη παρέχουμε υπηρεσίες, ενώ έχουμε εγκαταστήσει μια πολύ καλή συνεργασία με την εποπτεύουσα αρχή του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής.

 

ν1
– Από όσο έχουμε δει στο site του Φοίνικα, στο εξωτερικό έχετε αναπτύξει ένα δίκτυο γραφείων και επιθεωρητών για να καλύπτετε τις ανάγκες επιθεώρησης σε τοπικό επίπεδο. Στη Ελλάδα όμως όπου είναι γεμάτη από τουριστικά σκάφη, αλιευτικά, κότερα, τι γίνεται; Πως θα αντιμετωπίσετε αυτήν την κατάσταση;

– Στην παρούσα φάση αναπτύσσουμε με ταχύτατο ρυθμό δίκτυο επιθεωρητών-αντιπροσώπων σε πολλές νησιωτικές και παραθαλάσσιες περιοχές της χώρας. Μέχρι το τέλος του χρόνου, θα έχουμε αναρτήσει το Ελλαδικό δίκτυο επιθεωρητών στο δικτυακό μας τόπο και παράλληλα θα κάνουμε και σχετικές ανακοινώσεις.

Δίνουμε μεγάλη σημασία στην επιλογή των κατάλληλων ανθρώπων που θα υπηρετήσουν τη φιλοσοφία μας για μια ανθρωποκεντρική αντίληψη προς τον πελάτη που επιζητά ποιοτικές υπηρεσίες ελέγχου σε ανταγωνιστικό κόστος. Πιστεύουμε ότι ο πελάτης που θα σε εμπιστευτεί, όσο μακριά κι αν είναι από τον Πειραιά, πρέπει να έχει κοντά του έναν εκπρόσωπο σου τη στιγμή που θα σε χρειαστεί είτε αφορά προγραμματισμένη επιθεώρηση είτε μια έκτακτη ανάγκη. Σε καμιά περίπτωση δεν πρόκειται να παρέξουμε υπηρεσίες σε περιοχές που δεν θα έχουμε την απαιτούμενη κάλυψη με το κατάλληλο ανθρώπινο δυναμικό.

– Στην παρούσα οικονομική συγκυρία που βρίσκεται η χώρα μας δεν περιμένετε να υπάρξουν προβλήματα στο σχεδιασμό σας; Μοιάζει σαν να τα έχετε όλα τακτοποιημένα, υπό μια έννοια, πως στέκεστε λοιπόν απέναντι στην υφιστάμενη κατάσταση της τοπικής αγοράς;

– Ακούστε, είναι γεγονός ότι η θεωρία από την πράξη απέχουν πολύ. Ο σχεδιασμός γίνεται γιατί από κάπου πρέπει να ξεκινήσεις. Χωρίς σχέδιο δεν πας πουθενά! Ξετυλίγεις το κουβάρι από την άκρη του, η διοίκηση του Φοίνικα έχει στενή επαφή με την αγορά και γνώση των προβλημάτων που είναι πολλά και σοβαρά. Όπου και να κοιτάξεις υπάρχουν προβλήματα, στο yachting, στην ακτοπλοΐα, στα τουριστικά, στα αλιευτικά, παντού. Η ρύση λέει «έλλειψη χρημάτων, στάση εμπορίου» και ισχύει απόλυτα δυστυχώς! Δεν είμαι αρμόδιος να αναλύσω τη φύση και την αιτία των προβλημάτων αυτών.

Αυτό που μπορώ να κάνω ωστόσο μαζί με τους συνεργάτες μου είναι να λαμβάνουμε υπόψη μας στο σχεδιασμό μας αυτά τα προβλήματα. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι προέχει η εξυπηρέτηση του πελάτη με μια ευέλικτη διαχείριση του κόστους των υπηρεσιών χωρίς εκπτώσεις όμως στην ποιότητα. Προσαρμοζόμαστε στα δεδομένα και βοηθάμε τους ανθρώπους να κάνουν τη δουλειά τους. Όσο κι αν σας ακουστεί παράδοξο, δεν αποτελεί προτεραιότητα η επίτευξη κέρδους, αλλά η εδραίωση σχέσεων εμπιστοσύνης τόσο με τους πελάτες μας όσο και με τους αντιπροσώπους μας.

Η δική μου προσωπική εμπειρία αλλά και ορισμένων από τους στενούς μου συνεργάτες μας επιτρέπει να γνωρίζουμε σε βάθος τι έχει ανάγκη ο πελάτης μας και αυτό του δίνουμε. Και μια διευκρίνιση, για να μην παρεξηγηθώ, σε ότι αφορά τεχνικά θέματα και συμμόρφωση με τις ελάχιστες απαιτήσεις που απαιτεί το νομοθετικό πλαίσιο δεν γίνεται καμμιά έκπτωση. Βάζουμε το όποιο οικονομικό κέρδος σε δεύτερη μοίρα αλλά παραμένει πρώτη και αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητα η ασφάλεια των ανθρώπων, των πλοίων και του περιβάλλοντος.

 

– Είστε σαφής. Νομίζω μας δώσατε μια αρκετά καλή εικόνα. Θα θέλατε να κάνετε ένα σχόλιο κλείνοντας;
– Καταρχήν, να σας ευχαριστήσω για την δυνατότητα που μου δώσατε να ακουστεί η φωνή του Φοίνικα! Κατά δεύτερον, θέλω να σας πω ότι ο Φοίνικας αποτελεί ένα δείγμα υγιούς ανάπτυξης, με σχεδιασμό που βλέπει στο μέλλον με προσεκτικά και σταθερά βήματα, με σεβασμό στους συνεργάτες του που με την σκληρή και άοκνη δουλειά τους έφτασαν τον Φοίνικα στο σημείο που είναι. Η δουλειά μας συνεχίζεται με απόλυτο σεβασμό στις ζωές των ανθρώπων που μοχθούν στη θάλασσα και που μαζί με αυτούς, σαν Έλληνες τη νιώθουμε να ρέει στις φλέβες μας. Είμαστε εδώ και δεν πρόκειται να τους απογοητεύσουμε!