Του Νίνου Φένεκ Μικελίδη

To Pulp Fiction των αναπήρων.

*** ½ – Δολοφονικά αμαξίδια

Kills on Wheels. Ουγγαρία, 2016. Σκηνοθεσία-σενάριο: Ατίλα Τιλ. Ηθοποιοί: Σάμπολτς Θουρότσι, Ζόλταν Φενιέσι, Άνταμ Φεκέτε, Μόνικα Μπαλσάι. 105΄

 

Αν πιστεύατε πως ένα ανάπηρο άτομο περιορίζει ανυπόφορα τη ζωή του σε αναπηρικό αμαξίδιο, κάνετε λάθος. Την άλλη, διασκεδαστική, βουτηγμένη σε ένα μαύρο χιούμορ, πλευρά της αναπηρίας μας δίνει η απολαυστική αυτή ουγγρική τραγικωμωδία, που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Ατίλα Τιλ. Ταινία με μια δόση γκανγκστερικού θρίλερ, που καταπιάνεται, με πολύ πρωτότυπο τρόπο, και με το θέμα της ενηλικίωσης.

 

Η άχαρη ζωή του 20χρονου Ζολί και του φίλου του Μπάρμπα, χρήστες και οι δυο αναπηρικών αμαξιδίων, θα αλλάξει εντελώς όταν γνωρίζουν τον μεσήλικα, πρώην πυροσβέστη, επίσης παράλυτο σε αμαξίδιο, Ρουπάζοφ.

Ο Ρουπάζοφ, τώρα επαγγελματίας εκτελεστής για τη μαφία, προτείνει στα δυο αγόρια, να τον βοηθάνε στις δολοφονικές αποστολές του, πράγμα που δίνει στα δυο παιδιά έναν αναπάντεχο… σκοπό στη ζωή τους. Μόνο που κάποια στιγμή, ο μαφιόζος Σέρβος εργοδότης» θέλει να τους ξεφορτωθεί, με αποτέλεσμα να έχουμε αναπάντεχες εξελίξεις.

 

Ευκαιρία για τον Τιλ, που σίγουρα έχει δει τις ταινίες του Ταραντίνο, αλλά και έχει ζήσει από κοντά (όπως αναφέρει) τους ανάπηρους τινέιτζερ, να φτιάξει μια απολαυστική περιπέτεια, που μας παρουσιάζει μια άλλη, γεμάτη τρυφερότητα, διανθισμένη με μαύρο χιούμορ, πλευρά τους, πλευρά που δείχνει τη διάθεσή τους να γευτούν τις χαρές και τις περιπέτειες μιας φυσιολογικής (έστω και σε όρια τρέλας, ακόμη και ωμότητας, αν και αυτή δίνεται με τρόπο εντελώς ανατρεπτικό) ζωής.

 

{source}
<iframe width=»640″ height=»360″ src=»https://www.youtube.com/embed/XuRRyT21h_M» frameborder=»0″ allowfullscreen></iframe>
{/source}

 

Υπάρχουν κάποιες ίσως όχι τόσο αναγκαίες σκηνές (σε παράλληλες, δεύτερης σημασίας ιστορίες), η ζωντάνια όμως, ο αυθορμητισμός και η ευρηματικότητα με τα οποία ο Τιλ αντιμετωπίζει τις διάφορες σκηνές του (μια δολοφονία από τα αμαξίδια σε μια πλατεία, με τον Ρουπάζοφ να υποκρίνεται πως ταϊζει τα περιστέρια, η σκηνή της φυγής από τη σκηνή του εγκλήματος με τα αμαξίδια), πάντα με μια δόση χιούμορ αλλά και μια αίσθηση των βιβλίων κόμικς, οι εξαίρετες ερμηνείες από όλους τους ηθοποιούς (οι δυο νεαροί, που ερμηνεύουν τους Ζολί και Μπάρμπα, είναι μάλιστα ερασιτέχνες), η πολύ ωραία, πάντα από το επίπεδο των αμαξιδιών, φωτογραφία, κάνουν την ταινία σκέτη απόλαυση!

 

*** Επιχείρηση ανθρωποειδές

Anthropoid. Τσεχία/Βρετανία/Γαλλία, 2016. Σκηνοθεσία: Σον Έλις. Σενάριο: Σον Έλις, Αντονι Φρέγουιν. Ηθοποιοί: Κίλιαν Μέρφι, Τζέιμι Ντόρναν, Τόμπι Τζόουνς, Μπράιαν Κασπ, Χάνα Φρέκοβα. 120΄

 

hero

 

Στην αληθινή ιστορία της Επιχείρησης Ανθρωποειδές με στόχο τη δολοφονία του Στρατηγού των Ες Ες Ράιχαρτ Χάινριχ στην υπό γερμανική κατοχή Πράγα, τρίτου κατά σειρά ιεραρχίας στη χιτλερική Γερμανία, μετά τον Χίτλερ και τον Χίμλερ, στηρίζεται η αρκετά συναρπαστική αυτή ταινία που γύρισε ο Σον Έλις («Μοιραία στιγμή»). Τον τίτλο της επιχείρησης έδωσε η τσεχοσλοβακική Αντίσταση που έριξε με αλεξίπτωτο στη γερμανοκρατούμενη Τσεχοσλοβακία τα δυο βασικά μέλη της ομάδας που είχε αναλάβει τη συμβολική εξόντωση του χιτλερικού Στρατηγού, «σφαγέα της Πράγας» και αρχιτέκτονα της Τελικής Λύσης που οδήγησε στο Ολοκαύτωμα.

 

Δεν είναι η πρώτη φορά που ο κινηματογράφος καταπιάνεται με την ιστορία αυτή, εκείνο όμως που αποφεύγει ο Βρετανός σκηνοθέτης Έλις είναι να μετατρέψει την ταινία του σε μια ακόμη περιπέτεια δράσης, προτιμώντας να εστιάσει το ενδιαφέρον του στην όλη προετοιμασία του εγχειρήματος – με τις δυσκολίες, τις φοβίες, τις αμφιβολίες, την προδοσία και όλα τα αναμενόμενα αλλά και απρόβλεπτα προβλήματα που η ομάδα αντιμετωπίζει στην πορεία.

Με την επιμονή στη λεπτομέρεια, τόσο του χώρου και της περιόδου όσο και στις ερμηνείες (που ξεκινάει από τη ρεαλιστική βρετανική σχολή του ντοκιμαντέρ του μεσοπολέμου), ο ‘Ελις καταφέρνει σταδιακά να προσελκύσει το ενδιαφέρον του θεατή ως το τελευταίο, γεμάτο δράση και ωραίο ρυθμό, ημίωρο, με τη δολοφονία του Χάινριχ και των αντιποίνων που ακολούθησαν.

 

ΟΙ ΑΛΛΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ

*GOLD. ΗΠΑ, 2016. Σκηνοθεσία: Στίβεν Γκάγκαν. Σενάριο: Πάτρικ Μασέτ, Τζον Ζίνμαν. Ηθοποιοί: Μάθιου ΜακΚόνοχι, Έντγκαρ Ραμίρεζ, Μπράις Ντάλας Χάουορντ. 120΄

 

ld

 

Περιπέτεια με πρωταγωνιστές ένα γεωλόγο κι ένα μεταλλευτή που συνεργάζονται για να βρουν χρυσάφι στα πιο επικίνδυνα μέρη της ζούγκλας της Ινδονησίας. Ο Στίβεν Γκάγκαν που μας είχε δώσει μια πιο ενδιαφέρουσα «Συριάνα», προσπαθεί χωρίς αποτέλεσμα να φτιάξει ένα είδος «Λύκου της Γουόλ Στριτ», που δυστυχώς περιορίζεται σε μια μέτρια, άνευρη περιπέτεια.

 

*RINGS: ΣΗΜΑ ΚΙΝΔΥΝΟΥ 3. Rings. ΗΠΑ. 2017. Σκηνοθεσία: Φ. Χαβιέρ Γκουτιέρεζ. Σενάριο: Ντέιβιντ Λούκα, Τζέικομπ Έστες. Ηθοποιοί: Βίνσεντ Ντ’ Ονόφριο, Ματίλντα Άνα Ίνγκριντ Λουτζ, Άλεξ Ρο, Τζόνι Γκαλέτσκι. 102΄

 

ri3 1

 

Μέτριο προς κακό τρίτο αμερικανικό ριμέικ της γνωστής ιαπωνικής ταινίας τρόμου «The Ring» του Χίντεο Ναγκάτα (1998) (το πρώτο, και πιο πετυχημένο, γυρίστηκε από τον Γκορ Βερμπίνσκι, το 2002), γύρω από μια νεαρή γυναίκα που κινδυνεύει από την «κατάρα» μιας βιντεοκασέτας, που η θέασή της θα την οδηγήσει στο θάνατο μέσα σε 7 μέρες.