Η αξιολόγηση των σχολείων και των εκπαιδευτικών, που  προβλέπεται από το Μνημόνιο, έχει πάρει το δρόμο της υλοποίησης, σύμφωνα με φορείς της Εκπαίδευσης.

Μέχρι το τρίτο τρίμηνο του 2016 ο ΟΟΣΑ θα πρέπει να έχει προβεί σε επανεξέταση του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, η οποία θα καλύπτει:

  • την υλοποίηση της μεταρρύθμισης του «Νέου Σχολείου»
  • τα περιθώρια για περαιτέρω εξορθολογισμό (τάξεων, σχολείων και πανεπιστημίων)
  • τη λειτουργία και τη διακυβέρνηση των ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης
  • την αποδοτικότητα και την αυτονομία των δημόσιων εκπαιδευτικών μονάδων
  • τους δεσμούς μεταξύ έρευνας και εκπαίδευσης, καθώς και τη συνεργασία μεταξύ πανεπιστημίων, ερευνητικών ιδρυμάτων και επιχειρήσεων με σκοπό την ενίσχυση της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας
  • την αξιολόγηση των σχολείων και των εκπαιδευτικών, καθώς και τη διαφάνεια σε όλα τα επίπεδα.

Με σκοπό τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό του εκπαιδευτικού τομέα αναμένεται να υποβληθούν συστάσεις πολιτικής βάση των βέλτιστων πρακτικών που ακολουθούνται στις χώρες της Ε.Ε. και του ΟΟΣΑ.

Σε πρώτο στάδιο θα πραγματοποιηθούν οι απαραίτητες νομοθετικές και ρυθμιστικές αλλαγές για την κατάρτιση του νέου σχεδίου δράσης για την εκπαίδευση την περίοδο 2016-2018.

Σε δεύτερο στάδιο αναμένεται ενδελεχής ανάλυση των ασκούμενων πολιτικών, το οποίο πρόκειται να υλοποιηθεί απο το δεύτερο εξάμηνο του 2016 μέχρι το δεύτερο εξάμηνο του 2017 και σκοπό έχει την παροχή μιας αξιόπιστης βάσης στοιχείων βάση των οποίων θα μπορούν να στηριχθούν περαιτέρω συστάσεις.

Μέσα από την Έκθεση παρακολούθησης της εκπαίδευσης και της κατάρτισης του 2016 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα πως ο κεντρικός προϋπολογισμός για την εκπαίδευση έχει υποστεί σημαντική συρρίκνωση, καθώς από τα 5,7 δισεκατομμύρια ευρώ το 2014 μειώθηκε στα 5,3 δισεκατομμύρια ευρώ το 2015, ποσά που ισοδυναμούν αντίστοιχα με το 3,2% και το 3% του ΑΕΠ. Η μείωση του προϋπολογισμού είχε βέβαια αποτέλεσμα και τις περικοπές στους μισθούς των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης

Η Ελλάδα επίσης φαίνεται να εμφανίζει το υψηλότερο ποσοστό νέων (40%) ηλικίας 15-29 ετών που είναι πτυχιούχοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και βρίσκονται εκτός εκπαίδευσης, απασχόλησης ή κατάρτισης.