Κείμενο – φωτογραφίες: Κώστας Κουφογιώργος

Το αυτοκίνητο αυτό, αν και μηχανικά προσεγμένο, σκληροτράχηλο και φτιαγμένο σε μικρούς αριθμούς, δεν υπάρχει στο Μουσείο της Mercedes στη Στουτγάρδη. Για την ακρίβεια, μόνο ένα Μουσείο στη Γερμανία το έχει στη συλλογή του και μάλιστα σε ενεργή κατάσταση.

Ο λόγος ίσως να είναι ότι η Mercedes G4 έχει συνδεθεί με τις σκοτεινότερες σελίδες της σύγχρονης ιστορίας, αφού ήταν ένα από τα επίσημα οχήματα που χρησιμοποιούσε ο Αδόλφος Χίτλερ, αλλά και οι υπόλοιποι ηγέτες του Άξονα και φίλα προσκείμενων χωρών.

 

Ο Μουσολίνι, ο Φράνκο και ο Χιροχίτο είχαν μία από αυτές τις Mercedes στη συλλογή τους, ενώ οι φωτογραφίες του Χίτλερ να χαιρετάει ναζιστικά μέσα από ένα αυτοκίνητο τέτοιου τύπου σε φωτογραφίες εποχής είναι γνωστές σε όλους. Όμως η G4 είχε και στρατιωτική χρήση, όντας αυτοκίνητο που χρησιμοποιήθηκε και από ανώτατους αξιωματούχους του Τρίτου Ράιχ στο μέτωπο.

 

 

2 merse

 

Η G4 ήταν μία διασταύρωση λιμουζίνας και φορτηγού με εκτός δρόμου ικανότητες. Ήταν τριαξονική με δύο άξονες πίσω, όπως τα φορτηγά, είχε κίνηση σε όλους τους τροχούς, αλλά ήταν ταυτόχρονα πολυτελής και λόγω του μεγάλου ύψους επιβλητική άρα ιδανική για παρελάσεις. Ζύγιζε 3,5 τόνους και ήταν εξοπλισμένη με κινητήρες 5 έως 5,2 λίτρων με 8 κυλίνδρους εν σειρά οι οποίοι ήταν παρόμοιοι με αυτούς των σπορ μοντέλων των Γερμανών, αλλά χωρίς υπερσυμπιεστή με απόδοση περίπου 100 ίππων. Το ύψος του οχήματος πλησίαζε τα δύο μέτρα, ενώ στις πόρτες είχε ραμμένες… πιστολοθήκες. Από το 1935 μέχρι το 1938 πρέπει να κατασκευάστηκαν γύρω στα 60 από αυτά τα οχήματα.

 

3 merse

 

H κίνηση μπορούσε να μεταδοθεί στους δύο πίσω άξονες και εναλλακτικά και στους έξι τροχούς με ένα κιβώτιο 4 ταχυτήτων. Το αυτοκίνητο είχε επτά θέσεις και υπήρχε και σε ανοιχτή και σε κλειστή έκδοση. Αν και χρησιμοποιήθηκε και για πολεμικούς σκοπούς, λόγω του μεγάλου της βάρους ο ρόλος της περιοριζόταν συνήθως σε όχημα παρελάσεων. Σήμερα διασώζονται ελάχιστα από αυτά τα οχήματα (ένα πρέπει να υπάρχει στην Ισπανία, ένα στο Τεχνικό Μουσείο του Σπάιερ στη Γερμανία και ένα στις ΗΠΑ). 

 

4merse

 

Ως πρόγονος της G4 μπορεί να θεωρηθεί η G3 του 1933 με εξακύλινδρο κινητήρα 4 λίτρων ισχύος 70 ίππων. Η μοναδική φορά που είδαμε ένα, ήταν σε έκθεση εμπόρων κλασικού αυτοκινήτου το 2008 και αφορούσε υπηρεσιακό όχημα στρατηγού των ναζί.

 

Επεξηγήσεις φωτογραφιών

1. Η G4 του Τεχνικού Μουσείου Σπάιερ στην Γερμανία.
2. Μια άλλη γωνία του ίδιου αυτοκινήτου με την κουκούλα κλειστή.
3. Ο πρόγονος της G4, η G3.
4. Το εσωτερικό της G3. Προσέξτε την πιστολοθήκη από την πλευρά του οδηγού.