Της Ζωής Τόλη

Θέατρο Μορφές Έκφρασης, με «Το όνειρο ενός γελοίου» του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι, σε διασκευή Θωμά Κινδύνη, μετάφραση ομάδας Μορφές Έκφρασης και σκηνοθεσία Άννας-Σεβαστής Τζίμα. Η παραγωγή πραγματοποιείται με την ευκαιρία του Έτους Ελλάδα – Ρωσία 2016.

Το έργο, γραμμένο το 1877, αποτελεί ένα αριστούργημα γραφής και πλοκής που οδηγεί το θεατή βήμα βήμα από έναν κόσμο εχθρικό για τον άνθρωπο, κενό από αξίες και ιδανικά, έναν κόσμο που βρίσκεται στο ζενίθ τη αυτοκαταστροφικής του μανίας, στην άλλη πλευρά, εκεί όπου η ζωή είναι γεμάτη και η ευτυχία πηγάζει από την αγάπη που κρύβουμε μέσα μας.

 

2 kindynisΟ ήρωας της παράστασης είναι ένας κανονικός άνθρωπος, ταυτίζεται με τα πάντα και είναι υποχείριο των πάντων. Ένα όνειρο γίνεται αιτία να αλλάξει για πάντα. Κάποιος που μέχρι εκείνη τη στιγμή προετοιμαζόταν να βάλει τέλος στη δίχως νόημα ζωή του, από το όνειρο και μετά θα παλέψει για έναν κόσμο διαφορετικό, αληθινό και όμορφο, που μόνο ένας γελοίος θα μπορούσε ποτέ να πιστέψει ότι μπορεί να υπάρξει. Όταν μιλάει για αγάπη ο Φιόντορ Ντοστογιέφσκι εννοεί εκείνη (την αγάπη) που περικλείει θαυμασμό, αισθητική και απαιτεί άλλο επίπεδο συνειδητότητας που πρέπει να κερδηθεί. Οπότε μ’ αυτήν την έννοια η αγάπη είναι ο μόνος δρόμος για τη ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ του κόσμου.

 

Φωτεινό και αισιόδοξο διήγημα, διαχρονικό, συνδέεται με την εποχή μας που θυμίζει λίγο μεσαίωνα, αλλά περιτυλιγμένη με τεχνολογικό χρυσόχαρτο. Το όνειρο του καθένα που έχει όραμα είναι μια αισιόδοξη νότα. Προσπαθούν να μας αφαιρέσουν τη δυνατότητα να ονειρευόμαστε, όμως ο «γελοίος» του Ρώσου συγγραφέα συνεχίζει μέχρι να τού αποκαλυφθεί η αλήθεια και αυτή την αλήθεια την έχουμε απόλυτη ανάγκη σήμερα, υποστηρίζει ο πρωταγωνιστής.

 

Τα μηνύματα του δραματοποιημένου αυτού διηγήματος εκφράζει με εντυπωσιακό τρόπο, με αυθορμησία και υποκριτικό επαγγελματισμό ο Θωμάς Κινδύνης, που με την παραστατική του κίνηση (motion designer Ευδόκιμος Φρέγκογλου) ερμηνεύει βαθιά ταυτισμένος με το ρόλο. Είναι τέτοιος ο ενθουσιασμός του, που ορισμένες φορές αποκτά ηθικοπλαστικό χαρακτήρα, χωρίς όμως και απαραίτητα αυτή να βλάπτει ολιστικά τον υπέροχο μονόλογό του. Ντύνει το χαρακτήρα με πλούσια λυρικά στοιχεία, δημιουργώντας ένα κλίμα προσοδοφόρα ιδεαλιστικό, ειδικά όταν υπερασπίζεται την καλοσύνη και την αθωότητα στο βάθος της ψυχής. Αυτό μας παραπέμπει στο «καλός κ’αγαθός» της αρχαιότητας.

 

«Το όνειρο ενός γελοίου» είναι επομένως ένα έργο που φέρνει μαζί του μιαν απάντηση για όλα τα αδιέξοδα του σημερινού κόσμου, για την αγάπη, το όνειρο και το μέλλον που εμείς μπορούμε ακόμα να διαμορφώσουμε για εμάς και τα παιδιά μας, για τη ζωή. Ένα κλασικό έργο που εκφράζει την αγωνία για την αλήθεια και την ουσία της ύπαρξης. Όλοι οι συντελεστές, σκηνικά (Κωνσταντίνα Μαρδίκη), μουσική (Κωνσταντίνος Ευαγγελίδης), φωτισμοί, βίντεο (Παναγιώτης Λαμπής), συνετέλεσαν στην άρτια παρουσίαση αυτής της θεατρικής δουλειάς.

 

Ο ρόλος της τέχνης ήταν, είναι και θα είναι να προσφέρει αισθητική στον κόσμο. Αυτό σημαίνει να κάνει τον κόσμο καλύτερο και να του εμφυσά την ελπίδα, σημειώνει ο εμπνευστής αυτού του εγχειρήματος Θωμάς Κινδύνης.