Μια Cabrio DB5 υπό βροχή

 

The name is Brown… David Brown

Φωτογραφίες: Κ. Κουφογιώργος, Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου

 

Τις περισσότερες φορές οι σημαντικοί άνθρωποι των αυτοκινητοβιομηχανιών μνημονεύονται είτε στο όνομα της εταιρίας (Ferdinard Porsche, Gottlieb Daimler, Karl Benz, Ferruccio Lamborghini, Enzo Ferrari, Andre Citroen, Henry Ford, Nicola Romeo, Louis Renault, Soichiro Honda), αλλά και στα ονόματα μοντέλων (Ferrari Enzo και Dino, όπως και Ford Edsel που ήταν το όνομα του γιού του Henry Ford). Υπάρχει όμως η μοναδική περίπτωση του Dave Brown, ενός εκκεντρικού επιχειρηματία που έδωσε στην Aston Martin …τα αρχικά του. Από την εποχή του και μετά σχεδόν όλα τα μοντέλα της Aston έχουν τον κωδικό DB.

 

1astonmartin

Το λογότυπο της Aston Martin από την εποχή του Dave Brown

 

Στο παραδοσιακό εργοστάσιο της Aston Martin οι τεχνίτες ακόμα και σήμερα δουλεύουν με χειροκίνητα εργαλεία για να ανακατασκευάσουν ό,τι ιστορικότερο έχει ποτέ παραχθεί από την μάρκα αυτή: τις δημιουργίες της εποχής του Dave Brown με γνωστότερη από όλες την, αυστηρά ασημί, DB5 του James Bond.

 

Mέχρι τότε η Αγγλική αυτοκινητοβιομηχανία είχε να παρουσιάσει τις επιβλητικές Rolls Royce και τις Jaguar με τις γοητευτικές αλλά πολύ αγγλικές ΧΚ. O Dave Brown πάντρεψε την αγγλική παράδοση της πολυτέλειας αλλά και των αγώνων με την υψηλή αισθητική των μοντέρνων, για την εποχή, αμαξωμάτων που σχεδιαζόταν από Ιταλικούς Οίκους. Οι Aston Martin και οι Lagonda μπήκαν δυναμικά στην κατηγορία των Sport Gt που εκείνη την εποχή μονοπωλούσαν οι Ferrari, Maserati, Alfa Romeo και Mercedes. Αν μπορούσε κάποιος να βάλει σε σειρά μια Maserati 3500Gt, μια Alfa Romeo 6c , μια Ferrari 250, μια DB4 Zagato ή μία Lagonda Rapide θα δυσκολευόταν να βρει ποιο αυτοκίνητο απ’ όλα ήταν Αγγλικό και πιο ιταλικό. Ίσως μόνο αν τα ιταλικά αμάξια ήταν βαμμένα κόκκινα.

 

1astonmartin1

To πίσω μέρος μιας DB6 Vantage από το Solitude Rallye

 

Αγωνιστικές επιτυχίες 

Ο Brown αγόρασε την Aston Martin και λίγο αργότερα την Lagonda μεταπολεμικά διαβάζοντας μια… αγγελία στις εφημερίδες. Εκείνη την εποχή στον χώρο των αγγλικών σπορ, πολυτελών GT κυριαρχούσε η Jaguar αλλά αυτό άλλαξε σε αρκετά σύντομο χρονικό διάστημα. H Aston Martin όχι μόνο αμφισβήτησε την κυριαρχία της αλλά κέρδισε την Jaguar μέσα στο γήπεδο της, τον περίφημο αγώνα των 24 ωρών του Lemans που τότε κυριαρχούσε μαζί με την Ferrari, με την DBR-1 το 1959 και οδηγούς τον Roy Salvadori και τον Αμερικανό Caroll Shelby ενώ το δέυτερο αυτοκίνητο ήταν επίσης Aston Martin με πλήρωμα τους Louis Trintignant και Paul Frère. Το ίδιο μοντέλο σημείωσε νίκες στα χέρια των Jack Brabham και Stirling Moss. To 1960 η DBR-1 ήρθε τρίτη στον ιστορικό αγώνα με οδηγούς τον Roy Salvadori και τον Jim Clark. Σήμερα οι αγωνιστικές DBR έχουν τιμές με οκτώ ψηφία ενώ τα πιστά αντίγραφα στοιχίζουν περίπου 150.000 ευρώ. Η Aston Martin συμμετείχε και στην Formula-1 το 1959 και το 1960 με τις DBR-4 και 5 χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία με τους Shelby, Salvadori και Trintignant που ήταν θείος του γνωστού Γάλλου ηθοποιού.

 

1astonmartin2

Αντίγραφο μιaς DBR2, υπογεγραμμένη από τον Stirling Moss και με τιμή περίπου 190.000

 

Η αρχή της μεγάλης σειράς των πολυτελών σπορ GT άρχισε με την DB4 του 1960. Όχι πως οι προηγούμενες δεν ήταν καλά αυτοκίνητα αλλά οι κλασσικές Asto Martin όπως τις ξέρουμε σήμερα ξεκινούν από την «4». Ο Brown συνδύασε την ιταλική σχεδίαση της Carozzeria Touring με την Αγγλική φιλοσοφία αλλά και τους, σήμα κατατεθέν για την φίρμα, κινητήρες του Πολωνού Tadek Marek. Ακόμα και η μάσκα της DB4 συνεχίζει μέχρι σήμερα να είναι χαρακτηριστικό των μοντέλων της Aston Martin. H DB4 ήταν τελείως χειροποίητη με αποτέλεσμα κανένα από τα κομμάτια που έχουν παραχθεί να είναι όμοιο μεταξύ τους. Η DB 4 κατασκευάστηκε και με το εντυπωσιακό αμάξωμα του Zagato. Το αυτοκίνητο είχε δύσκολη οδηγική συμπεριφορά και οδηγήθηκε, μεταξύ άλλων, στο Goodwood του 1962 από τον Jim Clark. Από την «4» προέρχεται και η DP214 ένα πρωτότυπο ειδικά για αγώνες αντοχής. Σήμερα σώζεται ένα γνήσιο κομμάτι και τουλάχιστον ένα αντίγραφο.

 

James Bond 

Ίσως η διασημότερη Aston Martin είναι η DB5 που έγινε γνωστή ως το αυτοκίνητο του Πράκτορα 007. Πρωτοεμφανίστηκε στην ταινία Χρυσοδάκτυλος του 1964 με τα γνωστά gadgets των εκτοξευτών λαδιού, τους πολυβόλων, της αλεξίσφαιρής ασπίδας αλλά και της εκτοξευόμενης θέσης του συνοδηγού που μας έδωσε και την κλασσική ατάκα του Q «I never joke about my work double-O-seven». H DB5 συνεχίζει και σήμερα να πρωταγωνιστεί στις ταινίες της σειράς, όπως για παράδειγμα στο τέλος της πρόσφατης «Spectre». Την DB5 κινούσε ο γνωστός εξακύλινδρος κινητήρας των 4 λίτρων με απόδοση 280 ίππων. Το αυθεντικό αυτοκίνητο της ταινίας «Χρυσοδάκτυλος» πωλήθηκε στην Αγγλία σε δημοπρασία αντί 3 εκατομμυρίων, περίπου, ευρώ. Η DB6 που ακολούθησε αποτελούσε μια βελτιωμένη 5 που έμεινε στην παραγωγή από το 1965 μέχρι το 1970 και κατασκευάστηκε σε μεγάλους, για την Aston Martin, αριθμούς με πάνω από 1700 κομμάτια.

 

1astonmartin3

Μια DB2-4 αξίας 350.000

 

Άλλο ένα Bond Car ήταν και η DBS που εμφανίστηκε στην ταινία «On her Majesties Secret Service» με τον George Lazenby αλλά και στο σίριαλ «Persuaders» με τον Roger Moore αν και ο ίδιος ως James Bond οδηγούσε κυρίως Lotus. To συγκεκριμένο μοντέλο ήταν το πρώτο με κινητήρα V8. Η DBS δεν ξεπέρασε τον μύθο της DB5 ή όπως θα έλεγε και ο δεύτερος 007, George Lazenby «this never happened to the other fellow».

 

O Brown αναγκάστηκε να εγκαταλείψει την Aston Martin το 1972 όταν δεν μπορούσε να αντιμετωπίσει τις συσσωρευμένες ζημιές της εταιρίας δίνοντας τέλος στην σημαντικότερη περίοδο της. Άγνωστο αν ήταν δείγμα εκκεντρικότητας ή αγγλικού χιούμορ αλλά λέγεται ότι το προσωπικό του αυτοκίνητο ήταν μια …Jaguar.

 

1astonmartin4

Αντίγραφο της πολύ σπάνιας DP214 και μιας Formula 1 από το Nuerburngring-Norschleife

 

Aston Martin στην Ελλάδα 

Στον 5ο όροφο του Ελληνικού Μουσείου Αυτοκινήτου μπορείτε να δείτε μιά DB2 του 1952. Το συγκεκριμένο αυτοκίνητο αποτελεί μια από τις πρώτες δημιουργίες του Dave Brown και παρήχθη σε περίπου 400 κομμάτια.

 

1astonmartin5

Η DBS του Τεχνικού Μουσείου Speyer στη Γερμανία

 

1astonmartin6

Η Aston Martin του Ελληνικού Μουσείου Αυτοκινήτου (Φωτογραφία: Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου, Τ. Αρωνίτης Κ. Δημητρέλης)